12 863 läst ·
108 svar
13k läst
108 svar
All dimbar belysning flackar trots nydragen el
Har haft problem med LED-ljus med plejd-dimmer.
Felet låg i själva ljuskällan för mig. I mitt fall var det G10-sockel jag behövde. Testade flera olika varianter och märken men det blev inte bättre.
Testade Osram-lampor och så försvann allt flimmer och gick att dimma på låg nivå. Köp kvalitetsljuskällor och testa om det blir bättre.
Alternativet är att köpa dimbara halogen/traditionella ljuskällor istället och dimma de med plejd. Funkar utmärkt och garanterat flimmerfritt.
Felet låg i själva ljuskällan för mig. I mitt fall var det G10-sockel jag behövde. Testade flera olika varianter och märken men det blev inte bättre.
Testade Osram-lampor och så försvann allt flimmer och gick att dimma på låg nivå. Köp kvalitetsljuskällor och testa om det blir bättre.
Alternativet är att köpa dimbara halogen/traditionella ljuskällor istället och dimma de med plejd. Funkar utmärkt och garanterat flimmerfritt.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Jag hade problem med en plafond ned tre E27 LED som inte ville låta sig dimras utan flimmer. Problemet försvann när jag ändrade till en halogen och två LED.
Vad händer om du installerar en vanlig glödtrådslampa parallellt med en av dina flimrande ljuskällor?
En snyggare och mer permanent lösning är en lastkompenserningsmodul. https://www.elbutik.se/product.html/schneider-lastkompenseringsmodul-led-dimmer
Vad händer om du installerar en vanlig glödtrådslampa parallellt med en av dina flimrande ljuskällor?
En snyggare och mer permanent lösning är en lastkompenserningsmodul. https://www.elbutik.se/product.html/schneider-lastkompenseringsmodul-led-dimmer
Hadde liknande problem, men det var ljuskällorna. Har Plejd på samtliga armaturer. Vi bytte från extremt dyra Osram till Biltema och då försvann problemen.
Störningar kan även komma helt utifrån men det borde väl i så fall elbolaget ha tänkt på om de var där och mätte. Vi har en bekant som haft flimrande ljus i åratal men det huset ligger bara några meter från järnvägen och järnvägen kör ju med 16 2/3 Hz i kontaktledningen och på något sätt kopplar detta till vissa apparater i huset. Kanske induktion eftersom elledningen till huset går parallellt med järnvägsspåret. Jag vet inte vilka dimrar de har, men huset är lite äldre så Plejd har nog inte använts.
HejJ JanA5 skrev:Störningar kan även komma helt utifrån men det borde väl i så fall elbolaget ha tänkt på om de var där och mätte. Vi har en bekant som haft flimrande ljus i åratal men det huset ligger bara några meter från järnvägen och järnvägen kör ju med 16 2/3 Hz i kontaktledningen och på något sätt kopplar detta till vissa apparater i huset. Kanske induktion eftersom elledningen till huset går parallellt med järnvägsspåret. Jag vet inte vilka dimrar de har, men huset är lite äldre så Plejd har nog inte använts.
Det är inte säkert att elnätsbolaget har ett mätinstrument som kan analysera denna typ av störningar som påverkar en dimmer kopplad till LED-lampa.
Det är en lite speciell frågeställning som kan ta tid att analysera om tex störningen kommer då och då, när olika apparater används hos dig och grannen samt vid vissa inställningar på ljusstyrka.
Redigerat:
HejJonas Persson skrev:
Jonas Persson skrev:
Jag hade problem med en plafond ned tre E27 LED som inte ville låta sig dimras utan flimmer. Problemet försvann när jag ändrade till en halogen och två LED.
En snyggare och mer permanent lösning är en lastkompenserningsmodul. [länk]
Jag misstänker att det som kallas ”lastkompenseringsmodul” är ett motstånd på 2 W
Hmm, nu var det överproduktion av solel som var problemet enligt de kunniga som åtgärdade problemet. Konstigt då att du nämner billaddare och annat. Det sitter ju JFB som tar hand om felströmmar, så jag tror mer på de kunniga, att solelen är boven.M Martin Lundmark skrev:Hej
Vi får räkna med att mängden switchad och styrbar kraftelektronik som ansluts till elnätet tex elbilsladdning, solceller/batterier etc ökar i elnäten nära villorna och där genererar störningar
Vi får hoppas att vi får ett ökat focus på att sätta krav på att utrustningen som begränsar eventuella störningar på annan elutrustning
Det är sedan länge känt att kunskapen om EMC (elektromagnetisk kompatibilitet) är dålig i samhället och bland allmänheten.
Elsäkerhetsverket hade därför förra året ett speciellt uppdrag att titta på detta
Vi får hoppas att det leder till bättring
Du kanske säljer solpaneler och är känslig för kritik mot dom?
Hej!T teddehill skrev:Jag har haft liknande problem som TS, fast då inte ett konstant flimrande. Mestadels kvällstid, men det beror troligen på att det är då man har mest ljuskällor tända. Samma setup som TS, med Plejd i hela huset.
Många och långa felsökningar från både elektriker och elnätsleverantör. När de till slut hittade felet visade det sig att transformatorskåpet mitt hus är anslutet till var gammal och behövde uppdateras. Enligt montören på elnätsbolaget så är detta ett problem som uppstått i samband med att det blir mer och mer solpaneler på taken. De gamla skåpen klara inte att hantera den ingående ström som uppstår vid överproduktion.
De bytte komponenter i skåpet (vet ej vad) och sedan dess försvann problemet.
[video]
Jag har exakt samma problem!
All el och alla vitvaror är utbytta men har fortfarande problemet.
Hur gick du tillväga för att få elnätsbolaget att komma och felsöka? Fick elektrikern jaga rätt på dom eller behövde elektrikern göra mätningar själv för att överbevisa elnätsbolaget?
Bra fråga, felströmmar från laddaren sprids ingenstans, då bryter JFB:n. Vad från en billaddare skulle få LED att flimra? Jag har haft ett gäng inkopplade hemma och har aldrig sett det. Oavsett. Problemet som beskrevs berodde endast på solel. Inget annat.Alfredo skrev:
Hej NissensNissens skrev:
När ljuset flimrar handlar det nog inte om felströmmar som skall hanteras av JFB:n, utan snarare om EMC relaterade störningar i spänning och ström, som påverkar styrningen av ljuset.
I inlägg #45 så har jag bland annat skrivit om den forskning på switchbrus, i frekvensområdet för supratoner, som Tim Slangen publicerat.
I inlägget återgavs bland annat en översättning från delar av förordet i hans avhandling, där vi kunde läsa; ”Supraharmoniska signaler är vågformsförvrängningar i spänning och ström med en frekvens mellan 2 och 150 kHz. Ämnet har fått intresse under de senaste decennierna på grund av ökade oönskade effekter (störningar) i nätet och bristen på ett omfattande standardiseringsramverk. Störningar från supraharmoniska signaler har rapporterats, såsom hörbart brus, fel eller felaktig drift av konsumentelektronik, fel på kabelavslutningar och problem med jordfelsbrytare. Standardisering krävs för att förhindra mer störningar i framtiden. Emissions- och immunitetsgränser krävs för att begränsa den supraharmoniska emissionen från laddare av elfordon.”
Redigerat:
Såg att någon redan varit inne på detta, men jag har läst att den generella rekommendationen är att köra dimmer mot "dum" lampa - inte dimmer mot “smart lampa”.
Smarta lampor (Zigbee, Wi-Fi, Matter m.fl.) är byggda för att matas med konstant, odimmad nätspänning.
En väggdimmer däremot levererar en fasvinkelstyrd spänning, vilket den smarta lampans interna elektronik normalt inte är konstruerad för. Resultatet blir ofta flimmer, blinkningar eller instabilt beteende.
Ett enkelt sätt att verifiera om detta är orsaken är därför att tillfälligt testa med en ”dum” lampa (t.ex. halogen eller vanlig dimbar LED utan elektronik).
Smarta lampor (Zigbee, Wi-Fi, Matter m.fl.) är byggda för att matas med konstant, odimmad nätspänning.
En väggdimmer däremot levererar en fasvinkelstyrd spänning, vilket den smarta lampans interna elektronik normalt inte är konstruerad för. Resultatet blir ofta flimmer, blinkningar eller instabilt beteende.
Ett enkelt sätt att verifiera om detta är orsaken är därför att tillfälligt testa med en ”dum” lampa (t.ex. halogen eller vanlig dimbar LED utan elektronik).
Efter lång och väldig noggrann felsökning av elektriker, så var det han som rådde mig att ta kontakt med nätägaren. Då det inte fanns några fil inne hos mig, så måste det vara extern var hens resonemang.Q Qaniel skrev:
Ringde nätleverantören och felanmälde. En vecka senare kom de och monterade en övervakningsmodul på ingående faser. Den mötte alla värden över längre tid. Den satt där i 7 dagar. Sedan läste de av den och konstaterade att inkommande el svajade ordentligt. Det kändes som om de var väl medvetna om problematiken med solpaneler. Inget tjafs alls, de la en order på byte av transformatorskåp och tre veckor senare så var det utbytt.
Efter bytet har allt funkat perfekt.
Hej?T teddehill skrev:Efter lång och väldig noggrann felsökning av elektriker, så var det han som rådde mig att ta kontakt med nätägaren. Då det inte fanns några fil inne hos mig, så måste det vara extern var hens resonemang.
Ringde nätleverantören och felanmälde. En vecka senare kom de och monterade en övervakningsmodul på ingående faser. Den mötte alla värden över längre tid. Den satt där i 7 dagar. Sedan läste de av den och konstaterade att inkommande el svajade ordentligt. Det kändes som om de var väl medvetna om problematiken med solpaneler. Inget tjafs alls, de la en order på byte av transformatorskåp och tre veckor senare så var det utbytt.
Efter bytet har allt funkat perfekt.
Vad menar du med ”byte av transformatorskåp”?
Bytte de ut transformatorn som matar området där du bor?
Redigerat: