Hej

Jag har ett flertal dimbara ljuskällor i huset, där samtliga är kopplade till Plejd-puckar. En blandning av DIM-01 och DIM-02.

Samtliga flackar konstant och synbart. Vi pratar inte enstaka tillfällen såsom vid start av ugnen eller någon annan tydlig "topp" i belastningen på fasen, utan vi pratar konstant. Någon armatur är värre än den andra, men alla har synbart flackande. Folk som besöker oss frågar ibland varför, så det är inget subtilt utan något man med lätthet ser

Exempel

* Downlights (5-6 grupper) med Designlight MPT
* Nordlux Oja Plafond 42 (2st olika)
* Flerarmade takarmaturer med 4-6st dimbara E27-bulbs

Huset är från 1974, hyfsat centralt beläget. Samtliga elkomponenter i hela huset är dragna under 2024 eller 2025. Det enda som möjligtvis (behöver dubbelkollas) är gammalt är kopplingen i marken mellan elcentralen och mätarskåpet.

Elektriker har kontrollerat att inget sitter löst någonstans, samt har bytt någon "ring" ute vid inkommande i mätarskåpet, som såg lite sliten ut. Detta utan någon märkar bättring.

Elnätsleverantören har nyligen gjort en mätning på min begäran, som inte visade något avvikande, d.v.s. ingen åtgärd.

Detta driver mig ganska mycket till vansinne och jag hade behövt veta vad felkällan kan vara, så att jag lite mer tidseffektivt kan be elektrikern fortsätta felsökningen tills detta blir löst. Han som normalt sett är här är typ 22 år gammal och otroligt serviceminded, tidseffektiv och ambitiös, men tycks inte ha varit med om detta förut och saknar idéer.

Vill ni se film på hur flackandet ser ut så ordnar jag det ikväll.

Stort tack på förhand!
 
  • Gilla
JuggeH
  • Laddar…
Hollowind Hollowind skrev:
Hej

Jag har ett flertal dimbara ljuskällor i huset, där samtliga är kopplade till Plejd-puckar. En blandning av DIM-01 och DIM-02.

Samtliga flackar konstant och synbart. Vi pratar inte enstaka tillfällen såsom vid start av ugnen eller någon annan tydlig "topp" i belastningen på fasen, utan vi pratar konstant. Någon armatur är värre än den andra, men alla har synbart flackande. Folk som besöker oss frågar ibland varför, så det är inget subtilt utan något man med lätthet ser

Exempel

* Downlights (5-6 grupper) med Designlight MPT
* Nordlux Oja Plafond 42 (2st olika)
* Flerarmade takarmaturer med 4-6st dimbara E27-bulbs

Huset är från 1974, hyfsat centralt beläget. Samtliga elkomponenter i hela huset är dragna under 2024 eller 2025. Det enda som möjligtvis (behöver dubbelkollas) är gammalt är kopplingen i marken mellan elcentralen och mätarskåpet.

Elektriker har kontrollerat att inget sitter löst någonstans, samt har bytt någon "ring" ute vid inkommande i mätarskåpet, som såg lite sliten ut. Detta utan någon märkar bättring.

Elnätsleverantören har nyligen gjort en mätning på min begäran, som inte visade något avvikande, d.v.s. ingen åtgärd.

Detta driver mig ganska mycket till vansinne och jag hade behövt veta vad felkällan kan vara, så att jag lite mer tidseffektivt kan be elektrikern fortsätta felsökningen tills detta blir löst. Han som normalt sett är här är typ 22 år gammal och otroligt serviceminded, tidseffektiv och ambitiös, men tycks inte ha varit med om detta förut och saknar idéer.

Vill ni se film på hur flackandet ser ut så ordnar jag det ikväll.

Stort tack på förhand!
Låter som ni har haft detta ett tag och gjort en del felsökning, så jag kanske tipsar om saker som redan är gjort, men:

Har du provat att ta bort alla dimmers/ersätt E27 med vanliga E27or osv - och direktkoppla belysningen som flackar: Funkar den då på "fullt" s.a.s ?

Är det då just Plejd som är felkällan så har jag läst att det finns ett antal inställningar som man kan behöva laborera med om man får problem med LED lampor- jag har dock inte själv denna lösning så har inte provat.
 
Blinkar det oavsett dimmringsnivå?


Hollowind Hollowind skrev:
Elnätsleverantören har nyligen gjort en mätning på min begäran, som inte visade något avvikande, d.v.s. ingen åtgärd.

Elektrikern har säkert en elkvalitetsmätare ni kan koppla in på några ställen längre ut i anläggningen för att ringa in felet.
 
Har du värmepump med inverterstyrd kompressor ?
Har råkat ut för ett liknande fall, provade att byta spottar, drivdon, dimmer, satte även ferritkärnor på matningen till VP, det enda som hjälpte var att slå av VP.
 
  • Gilla
jbath och 1 till
  • Laddar…
Som sagt, i princip alla dimmers är känsliga för högfrekventa störningar på elen. Det behöver inte vara så att spänningen går ned/upp, som är det elleverantören tittar på. Utan det handlar om spikar som bara är några mikrosekunder långa. Sådant kan komma ut från diverse apparater. Just inverterdriven värmepump är en typisk generator för radiostörningar.
 
  • Gilla
Leif So och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Har du provat att ta bort alla dimmers/ersätt E27 med vanliga E27or osv - och direktkoppla belysningen som flackar: Funkar den då på "fullt" s.a.s ?
Inte testat att koppla bort Plejd-puckarna. De ljuskällor jag har på övervåningen, där vi inte bytt ut kablage, takuttag m.m. och inte har varken Plejd-puckar eller dimbara ljuskällor, märks inga problem. Samma med spisfläktens lampa som inte är dimbar, som lyser stabilt.
 
  • Gilla
polloq
  • Laddar…
useless useless skrev:
Blinkar det oavsett dimmringsnivå?

Elektrikern har säkert en elkvalitetsmätare ni kan koppla in på några ställen längre ut i anläggningen för att ringa in felet.
Ja jag skulle säga det.

Vill du ge ett exempel på vad du menar med "längre ut" i mitt fall, där problemet i stort sett uppstår på all belysning som är dimbar och sitter kopplad till Plejd-puck?
 
nisse123 nisse123 skrev:
Har du värmepump med inverterstyrd kompressor ?
Har råkat ut för ett liknande fall, provade att byta spottar, drivdon, dimmer, satte även ferritkärnor på matningen till VP, det enda som hjälpte var att slå av VP.
Jag har en Mitsubishi Hero LN35. Inverterstyrd vad jag förstår av specifikationen

https://mitsubishielectric.se/produ...962827530&outdoor=muz-ln35vghz2-1652963278642

Att slå av den är ju inte ett alternativ i sig, men menar du att jag (i min jakt på förståelse om inte annat) genast bör bli kvitt flackandet om jag slår av den temporärt och utvärderar?

Om det visar sig att den är boven i dramat, finns det inget man kan göra? Kombinationen luftvärmepump med motsvarande teknik, dimbara ljuskällor och Plejd-puckar måste ju vara supervanlig i Sverige. Då borde ju detta redan vara något alla elektriker känner till och stöter på varje månad?
 
  • Gilla
mikael.lund
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Som sagt, i princip alla dimmers är känsliga för högfrekventa störningar på elen. Det behöver inte vara så att spänningen går ned/upp, som är det elleverantören tittar på. Utan det handlar om spikar som bara är några mikrosekunder långa. Sådant kan komma ut från diverse apparater. Just inverterdriven värmepump är en typisk generator för radiostörningar.
Tack. Får börja med att testa med LVP avstängd och se om det upphör. Då har jag väl åtminstone hittat boven i dramat, även om det visar sig vara svårt eller omöjligt att få bort själva flackandet i så fall.
 
Det har inget med gammalt eller nytt kablage att göra. Det är känt att vissa LED inte lirar med vissa drivare/dimrar.
Testa och köp en vanlig dosdimmer (alltså ingen Plejd/annan smart) sätt in bakom en brytare och provkör.
Dosdimrar kan styras av återfjädrande brytare eller 0-10 V signal eller annat. Det gäller att ställa in dosdimmern rätt.
Jag brukar testköra en uppkoppling på köksbordet först innan montage.
 
  • Gilla
mrbackstrom och 3 till
  • Laddar…
Hollowind Hollowind skrev:
Samtliga flackar konstant och synbart.
Det är inte bara så illa att du (med rätta anser jag) har större krav på belysningskvalitet än vad dagens "dimbara" LED-lösningar kan leverera? Förväntar man sig att det ska fungera lika bra idag med LED som det gjorde tidigare med glödljus blir man ofta rätt besviken. När det gäller dimbar belysning med god ljuskvalitet tycker jag tyvärr inte att tekniken gått framåt.
 
  • Gilla
antett och 2 till
  • Laddar…
S
Hollowind Hollowind skrev:
Hej

Jag har ett flertal dimbara ljuskällor i huset, där samtliga är kopplade till Plejd-puckar. En blandning av DIM-01 och DIM-02.

Samtliga flackar konstant och synbart. Vi pratar inte enstaka tillfällen såsom vid start av ugnen eller någon annan tydlig "topp" i belastningen på fasen, utan vi pratar konstant. Någon armatur är värre än den andra, men alla har synbart flackande. Folk som besöker oss frågar ibland varför, så det är inget subtilt utan något man med lätthet ser

Exempel

* Downlights (5-6 grupper) med Designlight MPT
* Nordlux Oja Plafond 42 (2st olika)
* Flerarmade takarmaturer med 4-6st dimbara E27-bulbs

Huset är från 1974, hyfsat centralt beläget. Samtliga elkomponenter i hela huset är dragna under 2024 eller 2025. Det enda som möjligtvis (behöver dubbelkollas) är gammalt är kopplingen i marken mellan elcentralen och mätarskåpet.

Elektriker har kontrollerat att inget sitter löst någonstans, samt har bytt någon "ring" ute vid inkommande i mätarskåpet, som såg lite sliten ut. Detta utan någon märkar bättring.

Elnätsleverantören har nyligen gjort en mätning på min begäran, som inte visade något avvikande, d.v.s. ingen åtgärd.

Detta driver mig ganska mycket till vansinne och jag hade behövt veta vad felkällan kan vara, så att jag lite mer tidseffektivt kan be elektrikern fortsätta felsökningen tills detta blir löst. Han som normalt sett är här är typ 22 år gammal och otroligt serviceminded, tidseffektiv och ambitiös, men tycks inte ha varit med om detta förut och saknar idéer.

Vill ni se film på hur flackandet ser ut så ordnar jag det ikväll.

Stort tack på förhand!
Finns problemet vid både 50% dimning och 100%?

Finns två alternativ som jag skulle titta närmre på.

1: Ljuskällorna - laborera med att koppla ur dem var för sig. (alla av samma typ samtidigt) och se om problemet försvinner eller ändrar karaktär.

2: Inställningar i plejd. Där finns olika inställningar man gör vid inkoppling. Det jag tänker på speciellt är val av dimmermetod, och nivåreglage för flimmer. Man kan välja olika variant för dimring (bakkant, framkant).
Så även om dina ljuskällor är dimbara så kanske de kräver olika dimmermetod.
Och i sådant fall kan du inte köra dem tillsammans på en plejd.
 
  • Gilla
mrbackstrom och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det har inget med gammalt eller nytt kablage att göra. Det är känt att vissa LED inte lirar med vissa drivare/dimrar.
Testa och köp en vanlig dosdimmer (alltså ingen Plejd/annan smart) sätt in bakom en brytare och provkör.
Dosdimrar kan styras av återfjädrande brytare eller 0-10 V signal eller annat. Det gäller att ställa in dosdimmern rätt.
Jag brukar testköra en uppkoppling på köksbordet först innan montage.
"det gäller att ställa in dosdimmern rätt" låter ju lite som elektrikerns kompetensområde snarare än mitt, när jag köpt en installation. Men om allt är inställt optimalt redan finns väl inte så mycket att göra.

För min del är appstyrning och automation (i Home Assistant som passerar HomeKit) viktigare än att få bort flackandet, så om det skulle fungera bra med en annan dimbar icke-smart puck, så är det förstås intressant i felsökningssyfte men inget jag kan tänka mig att behålla permanent.

Tack för stöd med tänkbara steg i felsökningen dock!
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det är inte bara så illa att du (med rätta anser jag) har större krav på belysningskvalitet än vad dagens "dimbara" LED-lösningar kan leverera? Förväntar man sig att det ska fungera lika bra idag med LED som det gjorde tidigare med glödljus blir man ofta rätt besviken. När det gäller dimbar belysning med god ljuskvalitet tycker jag tyvärr inte att tekniken gått framåt.
Alltså, nej jag tror inte det. Både jag, frun och folk som är på besök reagerar på att flackar så tydligt och vi får till och med frågor "ska det vara såhär?" Då från folk med olika erfarenheter och kunskaper. Så jag får känslan att det är värre hemma hos oss än andra med Plejd-dimmers. Kan filma lite och posta här i tråden så får ni göra en bedömning och sätta det i paritet till era egna hem och "krav på belysningskvalitet"

Uppskattar vinkeln dock, alla parametrar är intressanta att fundera på.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Finns problemet vid både 50% dimning och 100%?

Finns två alternativ som jag skulle titta närmre på.

1: Ljuskällorna - laborera med att koppla ur dem var för sig. (alla av samma typ samtidigt) och se om problemet försvinner eller ändrar karaktär.

2: Inställningar i plejd. Där finns olika inställningar man gör vid inkoppling. Det jag tänker på speciellt är val av dimmermetod, och nivåreglage för flimmer. Man kan välja olika variant för dimring (bakkant, framkant).
Så även om dina ljuskällor är dimbara så kanske de kräver olika dimmermetod.
Och i sådant fall kan du inte köra dem tillsammans på en plejd.
Tack! Jag ska försöka skaffa mig tid att labba lite.

Jag kan inte ta gift på att det flackar när belysningen är på 100%. Att det flackar om man har det dimmat lågt, det vet jag med säkerhet i alla fall.

Det kan mycket väl vara så att flera olika sorters ljuskällor är inkopplade på en DIM-02. Tänker främst på vår armatur över matbordet, som är den som flackar allra tydligast, där är det sannolikt så som du beskriver.

Går det att säga med säkerhet vilka inställningar t.ex. mina Designlight MPT eller Nordlux Oja vill ha i Plejd-appen? Övriga ej namngivna armaturer förstår jag är svårare att kommentera.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.