12 863 läst ·
108 svar
13k läst
108 svar
All dimbar belysning flackar trots nydragen el
Ja det är inställt som LED Bakkant på samtliga; downlightsen såväl som plafonder och takarmaturer med E27-socklar. De flesta har en egen DIM-01 utan att det är en mix av två ljuskällor mot samma puck. Badrummet är ett undantag, men där är badrumsskåpet angivet som Ej dimbar ljuskälla då den trafon inte går att dimma. Vet att Plejd avråder från att köra ej dimbar ljuskälla mot DIM-0X men så blev det ändå just i det fallet.Dr Benz skrev:
Så har jag med till badrumsskåpet, kändes onödigt att köpa en extra puck när det fanns en utgång ledig.Hollowind skrev:
Och det funkar fint för min del, så jag tror inte det påverkar din anläggning.
Men undersök varje ljuskälla var för sig - och koppla ur dem och testa.
Fast som någon sa är det ju väldigt smart att utesluta VPn först, om du misstänker den.
EDIT: har en LED-plafond hemma, den är bedrövlig att dimra. Så mina misstankar leder åt det hållet. (killgissning)
HejH hempularen skrev:Om det är problem vid 100% så måste det finnas någon grov störning av plejd som sådan. Eller direkt fel på pucken.
Om det är bara vid minimum, så kan det vara inställniung av min. nivån eller ett kompatibiltets problem mellan ljuskälla och dimmer. Om det vid dimning (typ. 50%) så ligger det nära till hands att det är radiostörningar, alltså högfrekventa störnbingar från någon annan switchad nätdel. Värmepump, dator, TV. I princip vad som helst med modern elektronik.
Jag har upprepade gånger varnat för de konsekvenser som avsaknaden av apparatnormer gällande switchbrus i frekvensområdet 2-150 kHz i elnäten kan innebära
Utan mätningar i ditt elnät är det naturligtvis svårt att veta om det är det du drabbats av. Men när vi forskat på switchbrus i elnät så har vi sett liknande fenomen som du beskriver här
Redigerat:
Vad betyder det i praktiken, att det är en brist i leveransen in till mitt hus och som elnätsleverantören borde kunna detektera (och kanske ta ansvar för)? Vad är källan till det brus du nämner?M Martin Lundmark skrev:Hej
Jag har upprepade gånger varnat för de konsekvenser som avsaknaden av apparatnormer gällande switchbrus i frekvensområdet 2-150 kHz i elnäten kan innebära
Utan mätningar i ditt elnät är det naturligtvis svårt att veta om det är det du drabbats av. Men när vi forskat på switchbrus i elnät så har vi sett liknande fenomen som du beskriver här
HejHollowind skrev:
Källan är främst den switchade kraftelektronik som vi ansluter till elnätet i våra hus
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Bara förtydligande. OM detta beror på störningar från värmepumpen, eller ngn annan elektroniok, så är dte alltså en lokalt genererad störningt från något i ditt hus. Det är iofs. teoretiskt möjligt att få in en sådan störning från något utanför huset också, men det tror jag aldrig har förekommit i ett vanligt bostadsområde. Industrier som stålverk kan orsaka störningar som sprider sig även till andra byggnader.
Men att det rör sig om switchbrus är en av flera möjliga förklaringar. Det är relativt (mycket??) ovanligt att det blir problem med switchbrus i bostäder.
Jag har personligen sett effekter av det hemma i köket. Har en billig kaffekvarn, när jag körde den påverkade den min dimmer till spottarna i kökstaket. Senare har jag bytt till LED lampor och bytte då även dimmer och transformatorer. problemet visar sig inte längre. Men där var det alltså störningar från en billig elmotor, och bara när jag malde kaffe.
Men att det rör sig om switchbrus är en av flera möjliga förklaringar. Det är relativt (mycket??) ovanligt att det blir problem med switchbrus i bostäder.
Jag har personligen sett effekter av det hemma i köket. Har en billig kaffekvarn, när jag körde den påverkade den min dimmer till spottarna i kökstaket. Senare har jag bytt till LED lampor och bytte då även dimmer och transformatorer. problemet visar sig inte längre. Men där var det alltså störningar från en billig elmotor, och bara när jag malde kaffe.
HejH hempularen skrev:Bara förtydligande. OM detta beror på störningar från värmepumpen, eller ngn annan elektroniok, så är dte alltså en lokalt genererad störningt från något i ditt hus. Det är iofs. teoretiskt möjligt att få in en sådan störning från något utanför huset också, men det tror jag aldrig har förekommit i ett vanligt bostadsområde. Industrier som stålverk kan orsaka störningar som sprider sig även till andra byggnader.
Switchbrus genereras i kraftelektronik och vandrar i elnätet dit impedansen för den frekvensen är lägst
Desto mer vi övergår till switchad teknik så ökar genereringen
Eftersom impedansen i elnätet och i andra inkopplade apparater påverkar nivån på switchbruset så varierar nivåerna och problemet med tiden och olika för olika elanvändare
Hej HollowindHollowind skrev:
Rimligen så har inte elnätsbolag mätinstrument för att mäta switchbrus
De har normalt instrument för att mäta andra elkvalitéparametrar
Nyligen har det kommit ut en bok; ”Industrial EMC – a practical approach” by Reidar Gustavsson” som handlar om mätning av switchbrus i industrinät.
https://www.neo-messtechnik.com/en/industrial-emc-a-practical-approach-by-reidar-gustavsson
Företaget vars hemsida berättar om boken säljer mobila mätinstrument speciellt för att mäta switchbrus; ”Power Quality Analysis”
https://www.neo-messtechnik.com/en/services#PQA
Tyvärr är instrumenten dyra, och vad jag vet så finns bara två exemplar i Sverige
Även här finns mätinstrument; ”Fast installerat / multiinstrument”
https://beving.se/fast-installerat-multiinstrument/
Jag hoppas att boken kommer att öka förståelsen för switchbrus i våra elnät och att vi får produktnormer som begränsar ökningen i elnäten.
Redigerat:
Jag har också plejd och en del ljuskällor flimrar tyvärr. De som flimrar / flackar (lite intermittent) är vissa downlights (drivdonen är osram), vissa lågvoltshalogen (okänd trafo, spottarna är av fabrikat maxel), vissa E27 led (trots dimbara) medan mina GU10-spottar inte flimrar, ej heller vissa E14 reflektorlampor (av fabrikat osram) och vissa lågvoltshalogen.
Jag rotade med detta, ändrade inställningar osv och gav upp och fick nöja mig med att det är struligt att dimra LED förutom om det är en styrning där dimdonet får en separat styrsignal.
Det knepiga är att det dimmern gör (och det enda den kan göra) är att den kapar sinusvågen av nätspänningen, antingen i framkant eller bakkant. I medel ger det en lägre spänning, dvs en glödlampa blir mörkare. Men för LED har nätspänningens inget att göra med den spänningen som själva dioden får, för den får en likspänning med konstant ström. Drivdonet behöver alltså mäta nätspäninngens effektivvärde och sedan ur det beräkna lämplig utström till LED-chippet.
Jag rotade med detta, ändrade inställningar osv och gav upp och fick nöja mig med att det är struligt att dimra LED förutom om det är en styrning där dimdonet får en separat styrsignal.
Det knepiga är att det dimmern gör (och det enda den kan göra) är att den kapar sinusvågen av nätspänningen, antingen i framkant eller bakkant. I medel ger det en lägre spänning, dvs en glödlampa blir mörkare. Men för LED har nätspänningens inget att göra med den spänningen som själva dioden får, för den får en likspänning med konstant ström. Drivdonet behöver alltså mäta nätspäninngens effektivvärde och sedan ur det beräkna lämplig utström till LED-chippet.
När du ändå testar så testa att stänga alla grupper utom den som, helst bara, har en flackande ljuskälla på sig. Då eliminerar du förhoppningsvis alla tänkbara störningar som kan komma från din egen elanläggning. Skulle det fungera bra då får du slå på en grupp i taget tills du, förhoppningsvis, hittar vad som stör.Hollowind skrev:
Ja det är så man får gå tillväga med emc-problem.Alfredo skrev:
När du ändå testar så testa att stänga alla grupper utom den som, helst bara, har en flackande ljuskälla på sig. Då eliminerar du förhoppningsvis alla tänkbara störningar som kan komma från din egen elanläggning. Skulle det fungera bra då får du slå på en grupp i taget tills du, förhoppningsvis, hittar vad som stör.
Slå av alla centraler utom en och testa med endast en symptomatisk grupp igång där. Allt annat avslaget. Helst bara den gruppens fas igång också.
Det går att göra stora framsteg själv med uteslutningsmetoden och genom att gå metodiskt fram.
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Fast switchbrus i industrin kan ju vara några magnituder värre än från de flesta rimliga apparater i ett hem. Om man nu inte råkar bo nära granne med ett pappersbruk eller stålverk.
Men mätning (om det handlar om såpass låga frekvenser som 150 kHz) borde väl gå med ett relativt simpelt oscilloskop, med inbyggd FFT analys?
Men mätning (om det handlar om såpass låga frekvenser som 150 kHz) borde väl gå med ett relativt simpelt oscilloskop, med inbyggd FFT analys?
Hej hempularenH hempularen skrev:Fast switchbrus i industrin kan ju vara några magnituder värre än från de flesta rimliga apparater i ett hem. Om man nu inte råkar bo nära granne med ett pappersbruk eller stålverk.
Amplituden på switchbruset handlar om volt eller delar av volt frekvensområdet 2-150 kHz samtidigt som elnätets 230 V 50 Hz. Det brukar synas som ett "brus" på elnätets 50 Hz
Om du vet vad du gör, har elkraftskunskaper och ett lämpligt digitalt batteridrivet minnesoscilloskop med tillräcklig upplösning i amplitud så kan du naturligtvis bygga dig en lämplig mätprob som innebär att du kan ansluta dig till elnätet, mäta och sedan analysera mätningen.
Du bör mäta fas till nolla, fas till skyddsjord och nolla till skyddsjord utan att dämpa det du vill mäta.
Tänk på elsäkerheten och se till så du inte löser ut eventuell jordfelsbrytare
Redigerat:
Hej hempularenH hempularen skrev:
Det switchbrus som vi talar om här, och som jag beskrev i inlägg #44, handlar om hemmamiljö, och man brukar vid genereringen ange switchbruset som en spänning.
När denna brusspänning möter en impedans (en eller flera apparater eller motsvarande) då uppstår en brusström. Ibland så anges brusströmmens amplitud vid mätningar av switchbruset.
Amplituden på switchbruset beror många gånger på hur effektmässigt stor genereringskällan är men även hur många genereringskällor som finns anslutna. Därför så är switchbrus i industrin normalt kraftigare än i hemmamiljö.
Att boken jag hänvisade till i inlägg #39, handlar om industrimiljö, beror på att där har man insett problematiken att produktnormer som begränsar switchbrusets storlek saknas, och att switchbrusets innebär störningarna för driften där.
En som studerat switchbruset (som ligger i frekvensområdet för Supraharmonics) närmare i ”hemmamiljö” är Tim Slangen
https://www.tue.nl/en/news-and-even...ty-issues-caused-by-electric-vehicle-charging
I Tim Slangens doktorsavhandling; ”Supraharmonics and Electric Vehicle Charging” finns mätningar på elbilsladdning. “
https://research.tue.nl/files/313512600/20231218_Slangen_hf.pdf
I en översättning från delar av förordet så kan vi läsa; ”Supraharmoniska signaler är vågformsförvrängningar i spänning och ström med en frekvens mellan 2 och 150 kHz. Ämnet har fått intresse under de senaste decennierna på grund av ökade oönskade effekter (störningar) i nätet och bristen på ett omfattande standardiseringsramverk. Störningar från supraharmoniska signaler har rapporterats, såsom hörbart brus, fel eller felaktig drift av konsumentelektronik, fel på kabelavslutningar och problem med jordfelsbrytare. Standardisering krävs för att förhindra mer störningar i framtiden. Emissions- och immunitetsgränser krävs för att begränsa den supraharmoniska emissionen från laddare av elfordon.”
När vi (och våra grannar) i vår hemmamiljö ansluter elapparater, som stör genom switchbrus, och som är godkända idag enligt dagens produktnormer så får vi leva med dem tills de byts ut.
Även om det kommer nya produktnormer (som jag länge efterfrågat) så innebär det bara att switchbruset begränsas från dessa nya apparater. De äldre apparaternas störningsgenerering kvarstår tyvärr till dessa byts ut.
Vi kan naturligtvis satsa på avstörningsåtgärder i vår hemmamiljö (något som redan efterfrågas idag) men detta får vi då bekosta själva.
Redigerat: