6 195 läst ·
49 svar
6k läst
49 svar
Äldre trefas till nya 230V?
Sladden måste vara godkänd.J johnrules skrev:Jag har i en sommarstuga där det finns trefas(?) dragen till köksdelen där det förr stod en gammal elspis. Det har varit vedspis där istället så länge jag kan minnas så denna trefas används inte.
Det jag undrar är om det går att koppla om denna till två (på separata säkringar) 230 volts-kablar för att använda till annat istället. Detta kommer i så fall att utföras av elektriker men jag vill gärna veta om jag är helt ute och cyklar innan jag blandar in en sådan.
I proppskåpet är plats 1,2,3 till "elspis". Kabeln i köket har 4 stycken ledare. Jord, blå, brun, svart.
Själva uttaget är inte kvar längre men det kan ha varit ett Perilex.
Går det att dela på jord och nolla och använda brun/svart till respektive ny kabel?
Tacksam för råd!
Får du jordade uttag i köket, då måste alla uttag i detta rum vara jordade.
Osäker på om du måste installera jordfelsbrytare, tror det eftersom detta blir en ny installation.
Och ifrågasätter man något, så betyder CE "China Export" osv. Det blir ju i alla fall troligen inte osant.D Dilato skrev:I Afrika, Indien, Asien what have you.
Skiten tillverkas i Kina och märks med allt du kan tänka dig, UL, CE, S m.m.m
Dom bryr sig inte .
Kontrollen är svag på gränsen till obefintlig men jag har själv anmält i vart fall ett mycket vanligt fabrikat till tillsynsmyndigheten TBS (Tanzania Bureau of Standards) och fått ett större kinesägt varuhus i Dar Es Salaam att *frivilligt* ( efter hot om anmälan ) ta bort) sluta sälja farliga grendosor.
En stor del av det problemet är att butikerna har noll koll och tror att dom gör rätt
Klicka här för att svara