Hej!
I vårt nybyggda attefallshus har vi fått all el nyligen indragen och nu ska vi köpa spis. Elektrikern påtalade att det var viktigt att vi köper en spis med tre faser, men nu när jag letar på Elgiganten osv så skriver de ut volt men inte faser. De skriver inte heller ut om spisen levereras med en färdig kontakt som jag kan stoppa in i uttaget själv (jag förstår att en del spisar kräver viss inkoppling, men det vill jag undvika!).
Bifogar bild på uttaget för spisen i attefallshuset. Är det ett perilexuttag? Det ser ut som det när jag googlar, men jag kan verkligen inte något om el!
Tacksam för hjälp och pedagogiska förklaringar så att jag köper rätt spis.
Hälsningar
Charlotte

• IMG_8605.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
Du har ett perilex-uttag ja och om elektrikern gjort vad han ska så har du 3 faser, nolla och jord, det kan du kanske dubbelkolla.

I princip bör du kunna köpa vilken spis som helst.
Elgiganten brukar kunna skicka med allt möjligt och inte vara tydliga, så jag skulle nog leta spis på annat håll, särskilt om man inte känner att man kan ansluta en sladd själv i spisen.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
C chottisen skrev:
Elektrikern påtalade att det var viktigt att vi köper en spis med tre faser, men nu när jag letar på Elgiganten osv så skriver de ut volt men inte faser.
Kolla vad spisen har för total effekt (Watt). Det ger en bra fingervisning om hur många faser den verkligen använder, inte bara hur många man kan koppla den till.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Kolla vad spisen har för total effekt (Watt). Det ger en bra fingervisning om hur många faser den verkligen använder, inte bara hur många man kan koppla den till.
Vad för effekt (i siffror) letar jag efter? Alltså vad är lite och vad är mycket? Jag kollar på de billigare glaskeramikspisarna för runt 5000 kr.

A
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Det verkar som att man idag behöver gå till en fysisk butik och hitta personal som förstår vad trefas innebär, dvs en spis med de egenskaper som man är vana vid från förr i tiden.

Det verkar också som att 400 V-spisar brukar levereras med perilexstickpropp. Men det lär inte finnas induktionshällar på sådana spisar. En fysisk butik bör kunna skruva dit en sladd åt dig på en 230 V-spis. Använd talets gåva.

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
D
C chottisen skrev:
Vad för effekt (i siffror) letar jag efter? Alltså vad är lite och vad är mycket? Jag kollar på de billigare glaskeramikspisarna för runt 5000 kr.
Det vi menar är att du vill ha en spis som har ungefär 3 x 16A x 230V = 11 000W i märkeffekt (eller strax därunder). Det står alltid på spisen om inte annat. Det finns numera fusktrefasspisar att köpa som bara nyttjar två faser dvs märkeffekten blir då c a 7 300 W. De vill du inte köpa.

• Gilla
chottisen
  • Laddar…
Fairlane
Å andra sidan är det ju frågan om ett Attefallshus, så kanske behovet av en spis som kan köra 11000W kanske inte är så stort? Det beror ju på hur spisen kommer användas.

• Gilla
chottisen och 2 till
  • Laddar…
Tänkte använda mig mycket utav
: MS22759 kabel som används inom flyget och motorsport.
AWG 16 - rated upp till 600 Volt.
Liten och smidig kabel men också stryktålig. Detta för att få mer utrymme då biltema och andra vanliga kablar tar mer plats

• Wow
Fairlane
  • Laddar…
S Stuganisverige skrev:
Liten och smidig kabel men också stryktålig. Detta för att få mer utrymme då biltema och andra vanliga kablar tar mer plats
Vart tänkte du använda den? Kabeln är inte godkänd att användas i den fasta elinstallationen hur bra den än verkar vara. Finns det mer än en fas måste kabeln t ex klara 750 Volt.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Fairlane
S Stuganisverige skrev:
OK? Skrev du i rätt tråd nu?

• Gilla
GK100
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vart tänkte du använda den? Kabeln är inte godkänd att användas i den fasta elinstallationen hur bra den än verkar vara. Finns det mer än en fas måste kabeln t ex klara 750 Volt.
I lampan. Drar lampkabeln från taket ner till lampan. På själva lampan använda mig av någon annan kabel så som MS kabeln.

• Älska
stugan_i_skogen
  • Laddar…
S Stuganisverige skrev:
I lampan. Drar lampkabeln från taket ner till lampan. På själva lampan använda mig av någon annan kabel så som MS kabeln.
Ok. Du kanske ska föra den diskussionen i tråden om din lampa.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
C chottisen skrev:
Hej!
I vårt nybyggda attefallshus har vi fått all el nyligen indragen och nu ska vi köpa spis. Elektrikern påtalade att det var viktigt att vi köper en spis med tre faser, men nu när jag letar på Elgiganten osv så skriver de ut volt men inte faser. De skriver inte heller ut om spisen levereras med en färdig kontakt som jag kan stoppa in i uttaget själv (jag förstår att en del spisar kräver viss inkoppling, men det vill jag undvika!).
Bifogar bild på uttaget för spisen i attefallshuset. Är det ett perilexuttag? Det ser ut som det när jag googlar, men jag kan verkligen inte något om el!
Tacksam för hjälp och pedagogiska förklaringar så att jag köper rätt spis.
Hälsningar
Charlotte
Spis i dag kan man se som 3 maskiner som ska matas med 230 volt. Man använder då de 3 faserna som är inkommande i huset.
230 volt får man om man tar en fas och nollan
De 3 faserna har sina spänningstoppar förskjutna mot varandra. Därför räcker det med en nolla, som tar tillbaka strömmen från alla 3 faser, eftersom de inte skjuter på ström samtidigt. Detta är 3 fas förenklat.

• Gilla
chottisen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.