6 195 läst ·
49 svar
6k läst
49 svar
Äldre trefas till nya 230V?
Moderator
· Stockholm
· 57 885 inlägg
Jag skrev juH hempularen skrev:Njaa, beroende på hur det har utförs så räcker det inte att bryta den ena säkringen. Om nollan är vidarekopplad från uttag 1 till uttag 2. Så kan nollan bli spänningsförande när du kopplar ur den vid uttag 1. Har man däremot grenat V nollan ex. i en koppl. dosa så är det inga problem så länge man inte rotar i kopplingsdosan.
Den typen av distinktion kan man inte räkna med att en person med medioker elkunskap behärskar.
Vi förutsätter naturligtvis att man har i vart fall ett modikum av kunskap....
Men, realistiskt sett, vem meckar med elen i ett befintligt uttag i köket samtidigt som man kokar vatten från ett annat uttag i samma kök ..eller vilket rum som helst.
Darwin har en belöning för såna 😇
Man behöver inte alltid skydda idioter från deras eget beteende, världen skulle se bra mycket bättre ut om "natural selection" fortfarande var en grej...😇
I Afrika, Indien, Asien what have you.H hempularen skrev:
Skiten tillverkas i Kina och märks med allt du kan tänka dig, UL, CE, S m.m.m
Dom bryr sig inte .
Kontrollen är svag på gränsen till obefintlig men jag har själv anmält i vart fall ett mycket vanligt fabrikat till tillsynsmyndigheten TBS (Tanzania Bureau of Standards) och fått ett större kinesägt varuhus i Dar Es Salaam att *frivilligt* ( efter hot om anmälan ) ta bort) sluta sälja farliga grendosor.
En stor del av det problemet är att butikerna har noll koll och tror att dom gör rätt
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 885 inlägg
Jo men CE märket på produkter som säljs i Europa betyder att ett europeiskt företag, tillverkare/importör garanterar att produkten följer europeiska säkerhetsnormer, En tillverkare utaanför europa kan sätta vilka märken man vill på produkten. CE märket betyder absolut ingenting utanför Europa, och rätt lite även här.
Precis "och rätt lite även här" fångar essensen.H hempularen skrev:Jo men CE märket på produkter som säljs i Europa betyder att ett europeiskt företag, tillverkare/importör garanterar att produkten följer europeiska säkerhetsnormer, En tillverkare utaanför europa kan sätta vilka märken man vill på produkten. CE märket betyder absolut ingenting utanför Europa, och rätt lite även här.
Den ökände bilmålvakten Joppe Svensson signar på ,*declaration of conformity" och vips är den CE- godkänd
Det finns ju inget egentligt kännbart straff, man får säljförbud framåt ( men vem kontrollerar det?) och kanske måste återkalla ( men det vet alla att merparten av redan sålda prylar aldrig kommer att återlämnas eftersom kunderna har ingen aning om återkallelsen).
Och blir det för kostsamt går man i konkurs...
Moderator
· Stockholm
· 57 885 inlägg
Nu vet jag inte hur lagen ser ut i dagsläget, men när konceptet med CE märket "uppfanns", så var det meningen att ett företag som intygade falskt, skulle kunna domas till 600 milj. i skadestånd per såld produkt. Men det gäller då bevisad skada pga. icke godkänd produkt.
Det protesterades högt inom Europas näringsliv, jag vet inte hur detta ansvar blev formulerat slutligen.
Men det är väl klart att har man en "målvakt" som intygar så lär det aldrig bli ngt skadestånd.
Det protesterades högt inom Europas näringsliv, jag vet inte hur detta ansvar blev formulerat slutligen.
Men det är väl klart att har man en "målvakt" som intygar så lär det aldrig bli ngt skadestånd.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 893 inlägg
Vad tror du om sannolikheten att trefasgrupper i bostäder redan finns grundligt genomgången här på forumetD Dilato skrev:Jag skrev ju
Vi förutsätter naturligtvis att man har i vart fall ett modikum av kunskap....
Men, realistiskt sett, vem meckar med elen i ett befintligt uttag i köket samtidigt som man kokar vatten från ett annat uttag i samma kök ..eller vilket rum som helst.
Darwin har en belöning för såna 😇
Man behöver inte alltid skydda idioter från deras eget beteende, världen skulle se bra mycket bättre ut om "natural selection" fortfarande var en grej...😇
20Auseless skrev:
tumregel för två belastade faser är att strömmen i neutralledaren blir ungefär lika med den högsta strömmen i endera fasledaren. Detta kan enkelt visas med samma visardiagram. Här ser vi dels att vid lika hög ström i båda faserna så blir strömmen i neutralledaren exakt lika med strömmen i fasledarem, och dels vid olika hög ström så blir strömmen i neutralledaren nästan lika hög som den högsta fasströmmen.
https://www.byggahus.se/forum/threa...itt-nya-kok-bilder.298532/page-3#post-2750524