Det är stor risk för glapp om man lägger dubbelt under "klämman" i den typen av central

• Gilla
avh67f och 4 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det är stor risk för glapp om man lägger dubbelt under "klämman" i den typen av central
Om man tvinnat kablarna ,blir det bättre?

D Dilato skrev:
Är det helt otänkbart att lägga två nollor under en anslutning?
Nej, allt är möjligt, om man har kompetensen och erfarenheten för att göra det bra.

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Om man tvinnat kablarna ,blir det bättre?
Det bir sämre

M MagHam skrev:
Det bir sämre
Varför?
Så vad gör man?

A
Eftersom det rör sig om en ombyggnad i torrt rum här så kommer det även krävas att gruppen skyddas av jordfelsbrytare om den ska mata vägguttag eller belysning. Då bör man även se till att få insatt en ny tvåpolig minibrytare i den kapslingen så alla faser bryts samtidigt.

Det är aldrig bra att ha enpoliga skydd för flerfasgrupper som matar grupper med vägguttag och sådant ordinära personer får skruva i. Inte annars heller men just detta är extra kritiskt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J johnrules skrev:
Jag satte precis i propparna och mätte, fick dessa resultat:

jord-svart: 230
jord-blå: 230
jord-brun: 230

blå-svart: 400
blå-brun: 400
brun-svart: 400

Det tolkar jag som, precis som du skrev, är 400V utan nolla.
Då funkar inte min tänka lösning och jag antar att det är lika bra att dra nya kablar från de befintliga "spisplatserna" i proppskåpet?
Jepp det funkar, megga kabel för att säkerställa att den är ok!
Lägg om blå till N plint, brun/svart på separata fasskenor, gulgrön på jordplint i centralen. Märk sen tydligt upp att det är gemensam nolla på de grupperna.
Och en dosa i andra änden på kabel för att sen gå vidare.

• Gilla
Teddybjörne
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Varför?
Så vad gör man?
På de sk fiskfjällen som syns på bilden kan det absolut vara fördelaktigt att tvinna klenare ledare 1.5-2.5 mm2 om man lägger dubbelt. På samma sätt är det lite pardoxalt bättre att lägga entaka i den klassen på andra sidan skruven.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
På de sk fiskfjällen som syns på bilden kan det absolut vara fördelaktigt att tvinna klenare ledare 1.5-2.5 mm2 om man lägger dubbelt. På samma sätt är det lite pardoxalt bättre att lägga entaka i den klassen på andra sidan skruven.
Hur som helst måste man ha en viss kompetens innan man ger sig på en omkoppling i centralen brukar saknas skruvklämmor fanns tidigare som tillbehör (självlyftande enskruvsöverfall var den korrekta benämningen på den tid det begav sig

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Eftersom det rör sig om en ombyggnad i torrt rum här så kommer det även krävas att gruppen skyddas av jordfelsbrytare om den ska mata vägguttag eller belysning. Då bör man även se till att få insatt en ny tvåpolig minibrytare i den kapslingen så alla faser bryts samtidigt.

Det är aldrig bra att ha enpoliga skydd för flerfasgrupper som matar grupper med vägguttag och sådant ordinära personer får skruva i. Inte annars heller men just detta är extra kritiskt.
Om vi bortser från regelverket och tittar på verkligheten så måste det finnas tusentals sådana installationer, diazedcentral med två olika säkringar på varsin ledare vidare i en gemensam kabel till ett rum ( kök) där det då kanske sitter flera vägguttag matade från vardera ledaren.

Dom har gemensam nolla och skyddsjord.

Det kan väl aldrig bli farligt på riktigt, man skruvar ur säkringen märkt vägguttag #1 kök om man ska meka med det, annars skruvar man säkringen märkt vägguttag #2 kök om man ska meka med det ( och man kontrollerar att uttaget är spänningslöst vilket man alltid gör eftersom man aldrig kan lita på märkning)?

Vi förutsätter naturligtvis att man har i vart fall ett modikum av kunskap....

E elveteran skrev:
brukar saknas skruvklämmor fanns tidigare som tillbehör (självlyftande enskruvsöverfall var den korrekta benämningen på den tid det begav sig
Det låter troligt, men kunskapen har då gått förlorad.🥺
Screenshot_2026-07-15-19-35-21-687_com.google.android.googlequicksearchbox.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Om vi bortser från regelverket och tittar på verkligheten så måste det finnas tusentals sådana installationer, diazedcentral med två olika säkringar på varsin ledare vidare i en gemensam kabel till ett rum ( kök) där det då kanske sitter flera vägguttag matade från vardera ledaren.

Dom har gemensam nolla och skyddsjord.

Det kan väl aldrig bli farligt på riktigt, man skruvar ur säkringen märkt vägguttag #1 kök om man ska meka med det, annars skruvar man säkringen märkt vägguttag #2 kök om man ska meka med det ( och man kontrollerar att uttaget är spänningslöst vilket man alltid gör eftersom man aldrig kan lita på märkning)?

Vi förutsätter naturligtvis att man har i vart fall ett modikum av kunskap....
Är uppdelningen gjord i en dosa tidigt så aldrig mer än en fas finns på eller bakom uttagen i respektive gren kan man praktiskt sett bortse från problem, risker. Det ansluter väl till äldre regler och föreskrifter där vidarekoppling av faser bara var avsett för byggnder, utrymmen med fackkunnig personal för underhåll mm. Även de regler för märkning vid centralen tex enpoliga förbrukare kopplad till flerpolig grupp osv var i rätt riktning.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det låter troligt, men kunskapen har då gått förlorad.🥺
[bild]
Det skulle vara kul att idag göra lite jämförande test på olika N/PE skensystem för den typen centraler över tid. När jag ibland ger mig på lite hobbyelinstallationer har jag blivit riktigt besviken på tex fiskfjäll från Malmbergs även Garo. Helt utan finess och i material som inte fjädrar elastiskt öht glapp är i princip garanterat. Vad som räddar är de ofta både låga strömmarna och liten varaktighet.

• Älska
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Njaa, beroende på hur det har utförs så räcker det inte att bryta den ena säkringen. Om nollan är vidarekopplad från uttag 1 till uttag 2. Så kan nollan bli spänningsförande när du kopplar ur den vid uttag 1. Har man däremot grenat V nollan ex. i en koppl. dosa så är det inga problem så länge man inte rotar i kopplingsdosan.

Den typen av distinktion kan man inte räkna med att en person med medioker elkunskap behärskar.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det skulle vara kul att idag göra lite jämförande test på olika N/PE skensystem för den typen centraler över tid. När jag ibland ger mig på lite hobbyelinstallationer har jag blivit riktigt besviken på tex fiskfjäll från Malmbergs även Garo. Helt utan finess och i material som inte fjädrar elatiskt öht glapp är i princip garanterat. Vad som räddar är de ofta både låga strömmarna och liten varaktighet.
Jag har en del erfarenhet av skitbilligt kinaskräp i Afrika, där grenuttag från Kina inte har jordkabel ansluten alls! och just fjädermaterialet i kontaktytan är i princip frånvarande ( man får böja till dom hela tiden så dom i vart fall rör vid stickproppen lite).

Deklarerad kabeldimension är 2,5 mm2 men i verkligheten är den 0,5 mm2.. finns hur mycket som helst.

Men dom har CE märkning 😉

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.