Jag har i en sommarstuga där det finns trefas(?) dragen till köksdelen där det förr stod en gammal elspis. Det har varit vedspis där istället så länge jag kan minnas så denna trefas används inte.

Det jag undrar är om det går att koppla om denna till två (på separata säkringar) 230 volts-kablar för att använda till annat istället. Detta kommer i så fall att utföras av elektriker men jag vill gärna veta om jag är helt ute och cyklar innan jag blandar in en sådan.

I proppskåpet är plats 1,2,3 till "elspis". Kabeln i köket har 4 stycken ledare. Jord, blå, brun, svart.
Själva uttaget är inte kvar längre men det kan ha varit ett Perilex.

Går det att dela på jord och nolla och använda brun/svart till respektive ny kabel?

Tacksam för råd!

• kabel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte elektriker, men ja så ska man kunna göra. De två tänkta uttagen kan dela på nollan och jorden från den gamla kabeln.
Med det sagt så ska kabeln vara i gott skick och så hela vägen, så en elektriker vill säkert mäta på den och så där innan han kopplar.
Sen är det ju också spännande med vart den tredje fasledaren tagit vägen, om en sådan funnits, iom att du har en trepolig brytare i centralen. Är det någon dosa längs vägen?

• Gilla
avh67f och 3 till
  • Laddar…
N
Jag missförstod nog men om du tar en av de tre ledare (förslagsvis den blå) som tidigare använts till en av de tre faserna och använder som nolla borde det gå bra.
Du har då två faser, nolla och jord. Tämligen enkelt för en elektriker att fixa det.

• Gilla
elveteran och 5 till
  • Laddar…
Det finns ingen möjlighet att svara 100% rätt eftersom det saknas information.

Det kan vara trefas 400V utan nolla, vilket är mycket vanligt i gamla installationer av spis.

Man måste mäta/kontrollera vad varje kabel är innan man kan med säkerhet veta.
Färgerna säger ingenting.

• Gilla
Teddybjörne och 5 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det finns ingen möjlighet att svara 100% rätt eftersom det saknas information.

Det kan vara trefas 400V utan nolla, vilket är mycket vanligt i gamla installationer av spis.

Man måste mäta/kontrollera vad varje kabel är innan man kan med säkerhet veta.
Färgerna säger ingenting.
Jag satte precis i propparna och mätte, fick dessa resultat:

jord-svart: 230
jord-blå: 230
jord-brun: 230

blå-svart: 400
blå-brun: 400
brun-svart: 400

Det tolkar jag som, precis som du skrev, är 400V utan nolla.

Då funkar inte min tänka lösning och jag antar att det är lika bra att dra nya kablar från de befintliga "spisplatserna" i proppskåpet?

• Gilla
Teddybjörne och 1 till
  • Laddar…
Det måste ju få att koppla om den blå till att vara nolla och gul-gröna till att vara jord på central-sidan? Då får du det som du vill ha det: brun och svart är varsin fas, och du kan sätta två uttag.
Skall så klart göras av elektriker.

• Gilla
Teddybjörne och 7 till
  • Laddar…
T TedM skrev:
Det måste ju få att koppla om den blå till att vara nolla och gul-gröna till att vara jord på central-sidan? Då får du det som du vill ha det: brun och svart är varsin fas, och du kan sätta två uttag.
Precis, flytta den blå från fas ( säkringen) i proppskåpet till nollskenan så har du två separata 230 volt faser med skyddsjord.

Vad är det för säkringsstorlek i proppskåpet?

• Gilla
TedM
  • Laddar…
N
T TedM skrev:
Typ det jag var inne på i #3 alltså.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Typ det jag var inne på i #3 alltså.
Absolut.

TS är ju kapabel att mäta själv så jag ser ingen anledning att dra dit en elektriker för att koppla om en blå kabel som redan sitter i centralen, så svårt är det inte ( om man är normalbegåvad).

Att det är *olagligt* är en annan diskussion.

• Gilla
Naturlig obegåvning och 2 till
  • Laddar…
Då det verkar handla om en gammal diazedcentral så kan det visa sig svårt att flytta den blå till N-skenan då den vanligen är fullbelagd. Man bör ha det i åtanke innan man börja rota i centralen.

• Gilla
Teddybjörne och 4 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Då det verkar handla om en gammal diazedcentral så kan det visa sig svårt att flytta den blå till N-skenan då den vanligen är fullbelagd. Man bör ha det i åtanke innan man börja rota i centralen.
Finns det inte en plats för nolla per säkring i en diazed central?

Jag måste erkänna att jag har dålig koll men det känns knepigt att det skulle vara brist på plats för nolla..

Jag drog en nolla till min spis när jag bytte från 400V gjutjärnsplattor-spis till induktion och kommer inte ihåg att det var svårt att hitta en plats på nollskenan.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Du har givetvis dina erfarenheter och jag har mina. Här en stor central som exempel. Värre är det i ännu äldre centraler tex storleken 2x3, 3x3 etx.

1784054301998.jpeg
Skapa konto

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Stämmer att det är en äldre central, 3x4. Å ena sidan är jag bekväm med att öppna upp, testa, mäta. Å andra sidan vill jag inte förstöra något mitt i semestern och bli stående utan fungerande förbränningstoalett.

Så det lutar mot att fortsätta förarbetet med de nya kablarna jag vill dra och försöka få tag i en elektriker.

Stort tack till alla som svarat!

• central.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Jenpet och 2 till
  • Laddar…
Varför ska du dra ny kabel om den befintliga går att använda? Öppna och kolla om det går att flytta den blå till nollskenan så kanske du slipper en massa onödigt jobb.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du har givetvis dina erfarenheter och jag har mina. Här en stor central som exempel. Värre är det i ännu äldre centraler tex storleken 2x3, 3x3 etx.

[bild]
Är det helt otänkbart att lägga två nollor under en anslutning?

I din bild ligger det ju både flera gulgrön jord och blå nollor på en anslutning, och dessutom blå kabel på jordskenan?
IMG_20260714_220248.jpg
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.