755 321 läst ·
2 921 svar
755k läst
2,9k svar
Ajax alarm systems
Vad är fördelen med nya hubben?
Fler anslutna komponenter såg jag men vad mer? 3g och bättre batteritid?
När kommer övriga nyheter för Q4?
Fler anslutna komponenter såg jag men vad mer? 3g och bättre batteritid?
När kommer övriga nyheter för Q4?
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Jag tror det är just det. Fler anslutna enheter bör ju locka företag/kontorslokaler med fler enheter på flera våningsplan. Jag la nyligen beställning till vårt hus och kommer bara upp till 15 ansluningar inkl garage. Tillkommer iofs ett par till när de nya grejjerna släpps och en utbyggnad blir klar. Men 150 tror jag inte många husägare kommer upp i, för att inte tala om vilken enorm investering det skulle bli...
Hej! mitt första inlägg här. har läst igenom hela tråden då jag i i startgroparna att köpa ett system. har dock lite frågor som jag hoppas ni kan svara på. jag har 2 fönster i varje karm och vill ha magnetbrytare i dom vilket ger det nätta antalet 20 st för att täcka nedervåningen. jag vill även ha med tilt/shock så det plockar på lite. men läste någonstans att man kan koppla någon annan billigare brytare till ovan nämnda. funkar det med vilken som eller bör jag tänka på något?
anledningen att jag vill ha brytare på alla är att vi har hund som väger typ 35-40kg och förmodligen kommer dra igång rörelsedetektorerna. så min tanke är att skippa dom helt och vänta tills ajax kameror kommer alt. köpa någon dahua variant på kamera som kan starta om larmet går.
tänker jag rätt här eller har ni några andra bra förslag?
den nya huben är den något att satsa på?
kommer ha den trådad från routern och vill kunna ha 2 zoner oberoende larmat vilket jag fått för mig att den gamla klarar av?
tacksam för svar!
mvh, Björn
anledningen att jag vill ha brytare på alla är att vi har hund som väger typ 35-40kg och förmodligen kommer dra igång rörelsedetektorerna. så min tanke är att skippa dom helt och vänta tills ajax kameror kommer alt. köpa någon dahua variant på kamera som kan starta om larmet går.
kommer ha den trådad från routern och vill kunna ha 2 zoner oberoende larmat vilket jag fått för mig att den gamla klarar av?
tacksam för svar!
mvh, Björn
B bjernn skrev:Hej! mitt första inlägg här. har läst igenom hela tråden då jag i i startgroparna att köpa ett system. har dock lite frågor som jag hoppas ni kan svara på. jag har 2 fönster i varje karm och vill ha magnetbrytare i dom vilket ger det nätta antalet 20 st för att täcka nedervåningen. jag vill även ha med tilt/shock så det plockar på lite. men läste någonstans att man kan koppla någon annan billigare brytare till ovan nämnda. funkar det med vilken som eller bör jag tänka på något?
tacksam för svar!
mvh, Björn
Mina 2 ganska stora hundar lyckas inte starta sensorerna. Sätt dem bara på "low" och placera dem inte mot någon trappa eller liknande. Du kan koppla in i stort sett vilken sensor som helst som har output via kabel. Även en kamera eller liknande
Elektroniktokig
· Åkersberga
· 458 inlägg
Tycker du gör rätt som satsar på skalskydd.B bjernn skrev:Hej! mitt första inlägg här. har läst igenom hela tråden då jag i i startgroparna att köpa ett system. har dock lite frågor som jag hoppas ni kan svara på. jag har 2 fönster i varje karm och vill ha magnetbrytare i dom vilket ger det nätta antalet 20 st för att täcka nedervåningen. jag vill även ha med tilt/shock så det plockar på lite. men läste någonstans att man kan koppla någon annan billigare brytare till ovan nämnda. funkar det med vilken som eller bör jag tänka på något?
tacksam för svar!
mvh, Björn
Rörelsedetektorerna är spec'en för djur upp till ca 20kg.
Två områden klarar den vanliga Hub:en, själv kör jag tre. Tror det är 9 som är max.
Både vanliga DoorProtect och Plus'en har extern ingång där man tex kan koppla en slinga med flera magnetkontakter.
Ajax egen kameradetektor som kommer skulle inte jag vänta på. Speciellt i ditt fall med hunden då detektorn är en rörelsedetektor. Bättre satsa på ett par riktiga kameror istället
Håller med erik. Ingången på ajax sensorerna funkar klockrent med mitt dahua system. För ca 500 får man en 4mp dahua kamera med alarm in/out samt audio in/out. Du kan altså koppla in billiga sirener/saftblandare mm som går på 12v. Tycker dahuas interna alarm system är riktigt bra. Mycket inställningar man kan göra för att få de funktioner man vill ha ut av alarm out. Kan tex få ajax att larma om nån försöker stjäla en kamera osv. Enda haken är att motion detection tog nästan en vecka att ställa in för de kameror jag har utomhus, för att dom inte skulle triggas av snö/löv/katter mm ^^. Var iofs ganska kul att kunna bevisa för grannen att hans feta katt bajsat i mitt trädgårdsland i alla år. Inomhus har dom aldrig falsklarmat dock
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Har du en länk till Dahuan?V Vårtimer skrev:Håller med erik. Ingången på ajax sensorerna funkar klockrent med mitt dahua system. För ca 500 får man en 4mp dahua kamera med alarm in/out samt audio in/out. Du kan altså koppla in billiga sirener/saftblandare mm som går på 12v. Tycker dahuas interna alarm system är riktigt bra. Mycket inställningar man kan göra för att få de funktioner man vill ha ut av alarm out. Kan tex få ajax att larma om nån försöker stjäla en kamera osv. Enda haken är att motion detection tog nästan en vecka att ställa in för de kameror jag har utomhus, för att dom inte skulle triggas av snö/löv/katter mm ^^. Var iofs ganska kul att kunna bevisa för grannen att hans feta katt bajsat i mitt trädgårdsland i alla år. Inomhus har dom aldrig falsklarmat dock
Elektroniktokig
· Åkersberga
· 458 inlägg
Ute hos kunder kör jag aldrig motiondetection via kameror annat än för inspelning av just den anledningen.V Vårtimer skrev:Håller med erik. Ingången på ajax sensorerna funkar klockrent med mitt dahua system. För ca 500 får man en 4mp dahua kamera med alarm in/out samt audio in/out. Du kan altså koppla in billiga sirener/saftblandare mm som går på 12v. Tycker dahuas interna alarm system är riktigt bra. Mycket inställningar man kan göra för att få de funktioner man vill ha ut av alarm out. Kan tex få ajax att larma om nån försöker stjäla en kamera osv. Enda haken är att motion detection tog nästan en vecka att ställa in för de kameror jag har utomhus, för att dom inte skulle triggas av snö/löv/katter mm ^^. Var iofs ganska kul att kunna bevisa för grannen att hans feta katt bajsat i mitt trädgårdsland i alla år. Inomhus har dom aldrig falsklarmat dock
Tar för lång tid att ställa in bra dessutom kan saker såsom årstid spela en stor roll också. Man tycker man fått till det bra, sen kommer det snö på marken och förutsättningarna har helt plötsligt förändrats. Använder hellre pålitliga rörelsedetektorer för utomhusbruk.
Lättare i sin egen hemmiljö så klart då man kan sitta o laborera med inställningarna hur mycket som helst.
Elektroniktokig
· Åkersberga
· 458 inlägg
Sitter lite och funderar på hur man skall tänka angående val av utrustning.
På entrevåning har jag 4 ingångar. Huvudentre, groventre och två balkongdörrar.
Vid de vanliga entredörrarna tänkte jag sätta vanliga magnetbrytare. Men är lite osäker på vad jag skall välja vid balkongdörrarna som består helt av glas. Skall man köra samma brytare eller välja någon annan. Såg att det kanske finns någon med kombinerad glaskross.
Eller skall man kanske köra vanliga där också och istället låta rörelsedeckarna fånga obehöriga.
På entrevåning har jag 4 ingångar. Huvudentre, groventre och två balkongdörrar.
Vid de vanliga entredörrarna tänkte jag sätta vanliga magnetbrytare. Men är lite osäker på vad jag skall välja vid balkongdörrarna som består helt av glas. Skall man köra samma brytare eller välja någon annan. Såg att det kanske finns någon med kombinerad glaskross.
Eller skall man kanske köra vanliga där också och istället låta rörelsedeckarna fånga obehöriga.
Är det någon av er som använder individuella koder på användarna till manöverpanelen? Skulle önska att man som admin kunde skapa användare utan att de har eget konto... Nån som vet om det går? Skulle vilja göra ett konto till städhjälpen med egen kod, till svärmor, och ev. andra besökare som behöver manövrera larmet utan att ha appen installerad. Nån som har en bra lösning? Enda lösningen jag ser är att regga dummy-emailadresser och skicka inbjudningar och gå runt det den vägen...