Erik Hellgren Erik Hellgren skrev:
En NC-utgång per Ajax detektor samt summautgångar för batterfel, sabotage o radiostörning.
Går att programmera så att Ajax fjärr får en utgång o då kan användas som extern förbikopplare till larmsystemet den ansluts mot
Dvs en modul för att köra Ajax detektorer i ett trådat system.
Ok. Trodde den hade egna utgångar. Trodde de va ingångar och inte utgångar på ajax sensorerna. Skulle kunna vilja koppla in billig ebay siren 12v och rörelsesensor

En NC-utgång per Ajax detektor samt summautgångar för batterfel, sabotage o radiostörning.
Går att programmera så att Ajax fjärr får en utgång o då kan användas som extern förbikopplare till larmsystemet den ansluts mot
Dvs en modul för att köra Ajax detektorer i ett trådat system.
Finns det modul som är tvärtom, dvs främst kunna använda extern förbikopplare till Ajaxlarmet och kanske även koppla trådade detektorer?

J
Jäklar vad tråden blivit lång sen sist jag läste. Orkar inte läsa allt så det är möjligt att dessa frågor varit uppe innan.

Först och främst, hur är räckvidden genom betong? Vill ha larm i garaget, men fiber/router m.m. är i andra delen av huset. ca23m

Behöver dessutom en bra lösning till garaget. När man kommer hem vill man gärna öppna porten med fjärren och köra in bilen i garaget istället för att först gå in i huset och larma av. Hade velat att när man öppnat garageporten med fjärren så avaktiveras deckarna i garaget under 5min. Är detta på något sätt möjlig med ajax?

Vet att verisure har en liten fin funktion att det plingar till när man går genom garagedörren eller liknande, så man hör när någon öppnar en dörr i andra änden av huset. Förutsätter att detta också finns på ajax?

Jag stänger av inomhuskamerorna via wallswitch. Dom strömmatas inte via PoE utan via vägguttag så det är enkelt. Den ena gick via PoE först, men den här lösningen var enklast. Så vardera kamera blir strömlös och hamnar offline så länge Ajax är frånkopplad eller i nattläge dvs när någon är hemma
Okej, så en wallswitch triggar inte inkopplad kamera när larmet utlöses utan när larmet aktiveras?

L Lund skrev:
Okej, så en wallswitch triggar inte inkopplad kamera när larmet utlöses utan när larmet aktiveras?
Är inte 100 men tror du kan programmera den på båda sätt

• Gilla
Lund
  • Laddar…
Det har ju talats om att den nya hubben (”Hub Plus”) skulle komma under 2018, hur är det med den? Finns den tillgänglig att köpa ännu?

J jp200 skrev:
Det har ju talats om att den nya hubben (”Hub Plus”) skulle komma under 2018, hur är det med den? Finns den tillgänglig att köpa ännu?
Nej inte ännu, tveksamt om den hinner komma under 2018
Senaste ryktena låter gälla att prototypen togs tillbaka för ombearbetning, men det är mycket vaga 3:e handsuppgifter så ta det med en stor nypa salt.

Det som tidigare presenterats får iaf inte mig att sakna den produkten.
Wifi - Nja, kan man undvika så bör man
3G - Varför? Här i Sverige lär 3G släckas före 2G/gprs
Samma batterikapacitet, men mer förbrukning kommer ge kortare tid på batteri back-up
Priset - Får jag gissa så kommer den nog vara 1000-lappen dyrare ut till konsument

Tack för ditt svar! Ok, där ser man.

Nej, håller med om att de nya funktioner som annonserats med Plus inte är en dealbreaker för mig heller, men tänkte mig om det kanske var en nyare hårdvara som på sikt behövs för framtida finesser osv. Någon här i tråden fick ju också svaret från Ajax att
L Lund skrev:
Current Hub and future HubPlus will have same software functionality till some time point. Of course, after that only new versions of Hub will be supported. Current Hub will be functional and usable but it may not receive all the new functions.

Angående den nya hubben så fick jag nu också svar från Ajax. Fastslår egentligen bara det Erik skriver i sitt inlägg.

"Hello, The Ajax Hub Plus is not available yet for purchasing. Approximately it will be available in 2-3 months, after this period you can specify its availability to the Distributors in your country."

Någon som vet hur deras utomhusdetektor kan användas? Man vill ju gärna inte att larmet drar igång med full kraft om någon står utanför dörren på kvällen. Går det koppla den till att utomhussirenen ger ifrån sig ett pip eller med smartplug att någon lampa tänds osv?

Angående den nya hubben, det verkar väl som att den kommer använda 3g samt det gamla gsm?

E
Måste säga att jag är positivt överraskad över mängden hårdvara dom släpper. På det ett Api som det återstår att se vad det innebär.

Kommer SIA öppna för fler larmcentraler?

• Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Byggare_Bubbis Byggare_Bubbis skrev:
Någon som vet hur deras utomhusdetektor kan användas? Man vill ju gärna inte att larmet drar igång med full kraft om någon står utanför dörren på kvällen. Går det koppla den till att utomhussirenen ger ifrån sig ett pip eller med smartplug att någon lampa tänds osv?

Angående den nya hubben, det verkar väl som att den kommer använda 3g samt det gamla gsm?
Kör utomhusdetektorer redan idag Ajax+optex. Rekommenderar att man inte sätter dom där en normal besökare passerar utan bättre på baksidor, altaner mm. Sedan kan man alltid lägga dom i ett eget område så att man kan styra av/på separat

Ser fram emot smartpluggen. Två stycken står på min omedelbara inköpslista. Då kan jag stänga av strömmen till garagemontorerna smidigare och inte råka utlösa larmet av misstag plus att om någon ska försöka "hacka" mitt garagesystem så får jag väl önska dom lycka till utan ström till motorerna. :)

• Gilla
LordTTK och 1 till
  • Laddar…
J
Kendobendo Kendobendo skrev:
Ser fram emot smartpluggen. Två stycken står på min omedelbara inköpslista. Då kan jag stänga av strömmen till garagemontorerna smidigare och inte råka utlösa larmet av misstag plus att om någon ska försöka "hacka" mitt garagesystem så får jag väl önska dom lycka till utan ström till motorerna. :)
Det där kan ju vara en lösning på mitt bekymmer jag nämnde några inlägg upp!

Nyfiken på hur bra/dyra deckarna med kamera kommer bli. Blir det ett rimligt pris kommer det bli ett ajax system till våren.

• Gilla
LordTTK
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.