Jag tackar för synpunkterna på mitt tidigare inlägg!
Jag har nu köpt larmet och det blev magnetbrytare på alla fönster. Kan bara hålla med tidigare användare om att det är väldigt smidig installation på sakerna. Dock var det lite pill å få dit 20 brytare men inga större bekymmer.
Kan säga som många andra här, verkligen prisvärt system som verkar fungera som det ska.

Nu till min fråga, behöver ha några kameror och är lite osäker på vad jag ska ha. Jag skulle vilja ha dom gå på wi-fi (om möjligt) för jag har ingen lust att dra nätverkskabel dit dom ska. Sen vill jag att filmerna/bilderna sparas någon stans samt att jag vill kunna se vad dom filmar i realtid i mobilen. Vet att detta diskuterats tidigare men har inte riktigt fattat vad man ska ha för saker då jag e helt novis på detta. Jag har mobilt bredband i väntan på att fiber ska dras in som ligger på 10-20 mbit/s om detta har någon betydelse.
Följande kameror skulle jag vilja ha:
3st inne
1-2st ute i en byggnad (maskinhall,kallutrymme) 50m från boningshuset där det idag sitter en motion protect plus och en utesiren.

Vad rekommenderar ni som kan detta för saker som är enkla att förstå sig på och prisvärda?

Med vänlig hälsning, Björn.

Chaly
B bjernn skrev:
Jag tackar för synpunkterna på mitt tidigare inlägg!
Jag har nu köpt larmet och det blev magnetbrytare på alla fönster. Kan bara hålla med tidigare användare om att det är väldigt smidig installation på sakerna. Dock var det lite pill å få dit 20 brytare men inga större bekymmer.
Kan säga som många andra här, verkligen prisvärt system som verkar fungera som det ska.

Nu till min fråga, behöver ha några kameror och är lite osäker på vad jag ska ha. Jag skulle vilja ha dom gå på wi-fi (om möjligt) för jag har ingen lust att dra nätverkskabel dit dom ska. Sen vill jag att filmerna/bilderna sparas någon stans samt att jag vill kunna se vad dom filmar i realtid i mobilen. Vet att detta diskuterats tidigare men har inte riktigt fattat vad man ska ha för saker då jag e helt novis på detta. Jag har mobilt bredband i väntan på att fiber ska dras in som ligger på 10-20 mbit/s om detta har någon betydelse.
Följande kameror skulle jag vilja ha:
3st inne
1-2st ute i en byggnad (maskinhall,kallutrymme) 50m från boningshuset där det idag sitter en motion protect plus och en utesiren.

Vad rekommenderar ni som kan detta för saker som är enkla att förstå sig på och prisvärda?

Med vänlig hälsning, Björn.

Jag har bara innekameror än så länge. Dahua och Hikvision har liknande urval av kameror med wi-fi. Jag har löst lagring av film+bild vid larm via SD-kort i respektive kamera då det var enklaste lösningen. Har också så att kamerorna mailar bilder till mig när de larmar så att jag kan se i efterhand om jag inte hinner gå in i appen.
Jag kör med en 4 MP Hik, DS-2CD2442FWD-IW 4mm.

Chaly Chaly skrev:
Jag har bara innekameror än så länge. Dahua och Hikvision har liknande urval av kameror med wi-fi. Jag har löst lagring av film+bild vid larm via SD-kort i respektive kamera då det var enklaste lösningen. Har också så att kamerorna mailar bilder till mig när de larmar så att jag kan se i efterhand om jag inte hinner gå in i appen.
Jag kör med en 4 MP Hik, DS-2CD2442FWD-IW 4mm.
Okej det låter onekligen smidigt. Får googla lite å se vad jag får fram. Tack för input!

J
Om man ansluter larmet till larmcentral, hur fungerar det då med brandvarnarna? Om larmet är inaktiverat och en brandvarnare går igång, larmas ändå larmcentralen då?

Och är där någon som har koll på hur det fungerar med larmcentral? Om man har kamera ansluten till ajax, eller de nya deckarna med kamera, kan då larmcentralen se bild från kameran när larmet aktiveras likt verisures larm?

M minitoy skrev:
Är det någon som använder någon annan levernatör än Comvig för simkortet? Lite skeptisk till Comvig här i norra norrland

Ni som har fjärrkontrollen, använder ni någonsin den?

Min tanke med fjärrkontrollen är att ha den i närheten av sovplatsen. Tänker att om man hör ett pågående inbrott på natten så blir det lätt att blåsa igång sirenerna. Sedan är den praktisk för på och avlarma när man tex har besök av äldre släktingar som lätt glömmer koder.

Kommer tydligen en ”Knapp” specefikt att ha som panik-knapp framöver. Mina förädrar hade en sådan fast monterad bredvid deras säng tidigare, med två knappar för att undvika att larma av misstag...

En sådan knapp kan ju placeras väl synlig och lättåtkomlig, eftersom den bara kan larma och ej larma av. Där får man passa sig med fjärrkontrollen...

Har tänkt köpa ett Ajax och sätta på sadelkammaren i stallet, men blivit lite konfunderad vad gäller varningen för att larmet är aktiverat. Som jag förstår så varnar inte Ajax för att larmet är aktiverat, utan du behöver ha en inomhussiren för att få denna varning. Stämmer det? Eftersom det är ett uthyrningsstall med olika hyresgäster som springer in och ut i sadelkammaren måste det finnas en tydlig signal om att larmet behöver avvaktiveras när det är på för att undvika falsklarm.

Räcker det med en inomhussiren för detta? Har tänkt sätta en keypad innanför dörren för av och pålarmning, behövs ändå innomhussirenen? Är keypaden tydlig och lättanvänd i en miljö där det är omsättning på folk som kommer att använda den? För de som använder sin telefon och app för detta, hur användarvänlig är denna app för samma sorts användare?

Undrar eftersom systemet (larmet) måste vara lättanvänt och lättförståeligt annars kommer det resultera i falsklarm eller att det står olarmat och att det inte funkar att använda. Det är ju lite skillnad att ha det i en hemmamiljö med begränsade antal användare där en familj med tiden lär sig hur handhavandet fungerar, men med omsättning på användare finns inte utrymme för inlärningstider på samma sätt. Ni som har använt Ajax, är det ett larm som passar för detta?

Fråga 2
Om räckvidden är tillräcklig tänkte jag i ett senare skede även larma vårt hus, som ligger strax intill, på samma hub. Kan man ge stallets keypad samt stallgästernas appkonton begränsningar så de bara kontrollerar stallet, och inte kan styra eller se statusen på privata huset?

Redigerat:
Man behöver innesiren för att få indikation på delay vid av och pålarmning.

Appen är lättanvänd

Keypaden är lättanvänd. Man måste trycka på den för att aktivera den bara.

T Tompa01 skrev:
Har tänkt köpa ett Ajax och sätta på sadelkammaren i stallet, men blivit lite konfunderad vad gäller varningen för att larmet är aktiverat. Som jag förstår så varnar inte Ajax för att larmet är aktiverat, utan du behöver ha en inomhussiren för att få denna varning. Stämmer det? Eftersom det är ett uthyrningsstall med olika hyresgäster som springer in och ut i sadelkammaren måste det finnas en tydlig signal om att larmet behöver avvaktiveras när det är på för att undvika falsklarm.

Räcker det med en inomhussiren för detta? Har tänkt sätta en keypad innanför dörren för av och pålarmning, behövs ändå innomhussirenen? Är keypaden tydlig och lättanvänd i en miljö där det är omsättning på folk som kommer att använda den? För de som använder sin telefon och app för detta, hur användarvänlig är denna app för samma sorts användare?

Undrar eftersom systemet (larmet) måste vara lättanvänt och lättförståeligt annars kommer det resultera i falsklarm eller att det står olarmat och att det inte funkar att använda. Det är ju lite skillnad att ha det i en hemmamiljö med begränsade antal användare där en familj med tiden lär sig hur handhavandet fungerar, men med omsättning på användare finns inte utrymme för inlärningstider på samma sätt. Ni som har använt Ajax, är det ett larm som passar för detta?

Fråga 2
Om räckvidden är tillräcklig tänkte jag i ett senare skede även larma vårt hus, som ligger strax intill, på samma hub. Kan man ge stallets keypad samt stallgästernas appkonton begränsningar så de bara kontrollerar stallet, och inte kan styra eller se statusen på privata huset?

Hej, vi har haft vårt larm i en vecka och hittills tycker jag det fungerar riktigt bra. Vi använder inte keypaden mycket eftersom appen är så smidig, men jag skulle kunna tro att den går använda av de flesta. En begränsning (om jag förstått det rätt) är att för att ha flera olika koder måste man slå in ett nummer t ex *02*KOD* för unika kod/användare 2 osv. Dvs det räcker inte bara med en unik kod. Säkert inget svårt att lära, men lite irriterande. Innesirenen är dock ett nödvändigt komplemment till Keypaden anser jag eftersom den både indikerar med ljud när larmet aktiverar men även när man går in under delay-perioden (ställbar).

Under förutsättning att avståndet räcker bör du kunna använda larmet även hemma eftersom man som admin kan tilldela tillgång till olika zoner. Besökare kan då begränsas till att ej ha tillgång till ert hus. Värt att nämna är dock att Nattläget aktiverar alla zoner, vilker kanske kan bli ett bekymmer...

Snart kommer oxå en repeater så då lär inte räckvidden vara något problem.

Vi har satt upp o lev Ajax till flera stall nu. För att just larma sadelkammare.

De flesta använder app'en (upp till 50 anv) och får då också funktionen med paniklarmet. Dvs trycker man på paniklarmet i app'en går larmet till de andra stallvännerna samt att telefonens position syns för dom. En extra trygghet om man är ensamryttare o något händer.

Alla har kört med keypad (bra om man glömt sin telefon eller den laddat ur) samt med en inomhussirén i sadelkammaren. Då har vi kört låg volym på inpasseringspip o låg eller inget ljud vid larm (för att inte stressa hästarna).
Antal detektorer har varierat med allt från bara en DoorProtect på dörren till flera.
Några har kört med utomhussirén som då hamnat på någon sida som vetter mot bostadshus.

Du är välkommen att PM:a för mer info

Tack för era svar. Jo, jag har även tänkt att ha en utomhussiren, så vi vaknar om någon skulle försöka ta sig in i sadelkammaren nattetid. Annars krävs det bara två dörrkontakter samt då innomhussirenen så inte mycket till utrustning. Har haft en tanke på att sätta keypaden i stallet men utanför sadelkammaren, så att man kan larma på/av utan stress med dörren stängd. Men det är ner till endast någon enstaka plusgrad där vintertid, så det kanske är smartare att ha den på den varma sidan av dörren. Dessutom är det lägre luftfuktighet vår o höst i sadelkammaren. Men den är ju låttflyttad så man kan pröva. Bra att man kan sektionerna så att vissa användare bara kan larma på/av stallet och man sedan kan ha huset som en egen sektion som bara familjen har tillgång till.

Jo, en fråga till.
Vi har inget wifi eller nätverk i stallet, bara dålig 3/4g. Men som jag förstår ska Ajax funka bra med endast sim-kort. Stämmer det?

Redigerat:
Har det tagit lång tid för folk att få larmet? Jag har väntat 1 vecka nu och endast order mottagen står det ..

M minitoy skrev:
Har det tagit lång tid för folk att få larmet? Jag har väntat 1 vecka nu och endast order mottagen står det ..
Står på en återförsäljares sida att många komponenter är slut oss agenten i Svergie, så man kunde räkna med en längre leveranstider än vanligt.

M minitoy skrev:
Jag fick hälften av min beställning på några dagar i förra veckan. Det som var slut hos leverantören var Keypad, HomeSiren och DoorProtect Plus. Allt i vitt. Norrskydd var snälla och skickade det de fått hittills och resten sen. Vet tyvärr inte hur lång tid det tar tills jag får resten.

T Tompa01 skrev:
Tack för era svar. Jo, jag har även tänkt att ha en utomhussiren, så vi vaknar om någon skulle försöka ta sig in i sadelkammaren nattetid. Annars krävs det bara två dörrkontakter samt då innomhussirenen så inte mycket till utrustning. Har haft en tanke på att sätta keypaden i stallet men utanför sadelkammaren, så att man kan larma på/av utan stress med dörren stängd. Men det är ner till endast någon enstaka plusgrad där vintertid, så det kanske är smartare att ha den på den varma sidan av dörren. Dessutom är det lägre luftfuktighet vår o höst i sadelkammaren. Men den är ju låttflyttad så man kan pröva. Bra att man kan sektionerna så att vissa användare bara kan larma på/av stallet och man sedan kan ha huset som en egen sektion som bara familjen har tillgång till.

Jo, en fråga till.
Vi har inget wifi eller nätverk i stallet, bara dålig 3/4g. Men som jag förstår ska Ajax funka bra med endast sim-kort. Stämmer det?
Det går bra att köra bara via gsm'en (gprs).
Finns det täckning på tele2s nät är ett Comviq kontant laddat med "standard 250" bland det billigaste.
Tänk på att du måste starta den första gången med nätverkssladd inkopplad bara. Så tips är att göra det hemma vid routern.
Detta pga att sim-kortets APN måste skrivas i under gsm-inställningarna innan den kopplar upp på gprs

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.