P
Köpte i alla fall en street siren idag. kan montera den ovanför en garderob så den kommer inte att synas överhuvudtaget men när den nya inomhus sirenen kommer så flyttar den ut.

• Gilla
Patrik Nilsson76
  • Laddar…
kodrod skrev:
Tror inte den indikerar bär du öppnar dörren.
Har båda och streetsiren är MYCKET större men också mycket mer högljudd. Skulle kunna tänka mig att ha den inne om den gick att placera på ett ställe där den inte är allt för synlig.

Jag har klagat till Ajax över att man inte har den grundläggande funktionen med pip bär man öppnar dörren. Och att man helt plötsligt måste köpa ny hårdvara för att få något som fanns tidigare. Om fler klagar kanske dom kan lösa så det kommer även till befintliga sirener.
Jag läser lite mellan raderna här, men, är det så? Kommer inte Ajax erbjuda befintliga kunder ett utbyte? Det känns ju som extremt dålig kundservice i de läget? Finns väl inget företag med långsiktigt tänkande som skulle kunna jobba på de sättet. De måste ju erbjuda att man kan åtminstone skicka in sin befintliga till en servicepartner som kan blåsa in den nya firmwaren. Allt annat hade ju varit ett stort minus för ajax som leverantör.

K
Känns som det måste vara någon ny hårdvara också.
De har väl antagligen gjort lite förändringar i programmeringen som målat in dem i ett hörn.
Kanske att de gav signal på samma högtalare som spelar larmsignalen.
Och att det inte var en långsiktig lösning.
Kanske krävs en separat högtalare för de olika signalerna.

Som jag har förstått det så är problemet att sirenen behöver en annan FW och det går inte att uppgradera den som kund.

Lite skumt att bli årets larm och sen inte kunna leverera den mest basala funktionen. Hoppas de löser detta smidigt.

Så här kommenterade Ajax på en direktfråga av mig över mail.

At the moment the Ajax APP and Hub are being updated to the version that supports the feature of the beeping on the entry/exit delay. The Sirens shall be updated to FW 3.50 as well. All the devices except the Hub can be upgraded only at our factory and when the Sirens will be ready, we will start shipping them with the updated FW. Currently, the Sirens are at the latest stage of the test controls and we will be able to dispatch them to all our partners in February.

K
Lite komiskt ( och sjukt irriterande ) att de i princip varje dag skickar dubbla mail med orderbekräftelser att leveransdatum ändrats.
Nu står det 6 mars...

P
Fick efter ytterligare ett klagomål följande svar,

”We highly appreciate your interesting in Ajax products.

But the fact is that this function visually appeared in the old version for a while and it did not work, or it did not work correctly, and there is no technical possibility to add this function to the current version of the siren and provide proper working.

I'm sorry, but this function will only be available in the new version of the sirens because of the fact it’s impossible to update the firmware of sirens remotely.

Thank you for your understanding”

Man borde få nån cashback eller nått om man köpt den gamla. Lite dåligt det där att man inte kan uppgradera FW själv. Förstår att man inte vill ha automatisk FW uppdatering över nätet t.ex. för det kan paja saker men om man själv kopplar till datorn tycker jag det borde gå.
Känns förlegat att bara fabriken kan uppgradera FW.

K
Känns svårt om de inte lovat att funktionen ska finnas i de gamla.
Eller har de gjort reklam på att det finns i den gamla tidigare?

K Kirderf85 skrev:
Känns svårt om de inte lovat att funktionen ska finnas i de gamla.
Eller har de gjort reklam på att det finns i den gamla tidigare?
Det vet jag inte men det sänker helhetsintrycket av systemet när en sån funktion saknas och dessutom inte går att lägga in i efterhand. T.om Ikeas grejor går att uppgradera FW varför inte ett supermodernt och avancerat alarmsystem..

A Antemannen skrev:
T.om Ikeas grejor går att uppgradera FW varför inte ett supermodernt och avancerat alarmsystem..
Ajax är ett certifierat larm. Det kan vara så att det är kravställt att det inte ska gå av säkerhetsskäl.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Ajax är ett certifierat larm. Det kan vara så att det är kravställt att det inte ska gå av säkerhetsskäl.
Så kan det kanske vara men då borde dom skriva det i svaren. Bara skriva att "det inte går" gör bara folk frustrerade och ger dålig PR.

Undra om man inte skulle kunna plocka isär en ny siren och ladda av mjukvaran och sedan skriva in den nya på en gammal? Kanske är möjligt. De är säkert inte super avancerat. Jag har dock själv inget behov då jag har haft is i magen och inte köpt något ännu. Både det och att verisure drog ner månadskostnaden till 172kr när jag ville säga upp skiten. Jag kommer dock gå över till Ajax nu i mars förhoppningsvis om allt finns i lager. Väntar främst på nya inomhus sirener och de nya magnetkontakterna. Om sedan den nya hub plus är precis runt hörnet när det är dags att beställa så tar jag gärna och väntar på den också. Kan va nice att kunna köra 3g simkort i centralen och inte bara gsm.

P
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag klagade tidigare på att det kändes 90-tal att inte kunna uppdater FW själv. Fick då svaret att man skulle ta med det till utvecklarna, men i sirenen så krävdes det även ny hårdvara.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.