P Peter_K skrev:
Någon som beställt av Alarmshoppen senaste veckan ? La en beställning i tisdags, står fortfarande som din beställning förbereds trots att allt fanns i lager dessutom har de redan debiterat mitt kort.
Jag köpte en massa grejer på BlackFriday rean därifrån. Dom är inte direkt snabba med leveranserna. Men grejerona kommer iaf tillslut.

P
Tyckte min första beställning gick snabbt men nu svarar de inte ens på mejl.

K
P Peter_K skrev:
Tyckte min första beställning gick snabbt men nu svarar de inte ens på mejl.
Vad beställde du?

P
En street siren och en vanlig PIR.

Fick precis svar och han (Robert) var sängliggande och sjuk men grejerna kommer men lite försenade då Solar missat PIRen.

• Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
K
P Peter_K skrev:
En street siren och en vanlig PIR.

Fick precis svar och han (Robert) var sängliggande och sjuk men grejerna kommer men lite försenade då Solar missat PIRen.
Ja, det är saker som Solar har i lagret så borde inte vara några bekymmer :)

K
Nu lägger de tydligen ner webbinterfacet och kör enbart på appen.

• Skärmdump av meddelande från Ajax Systems om nedstängning av webbapp i mars 2018 och övergång till mobilappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bedömd smygreklam plus relaterade inlägg raderade
Ser ni något som ni tror är dold reklam så rapportera jättejärna inläggen så ser vi dem snabbare
/Mats
Moderator

• Gilla
daneriks och 1 till
  • Laddar…
Är det nån som vet hur störsäkert Ajax är? Läste på ett larmforum på Facebook att vissa tycker alla trådlösa larm är leksaker mer eller mindre som enkelt kan störas ut.

Ajax ska ha nån stördetektion. Vet någon något mer om den funktionen?

P patrik-b skrev:
Är det nån som vet hur störsäkert Ajax är? Läste på ett larmforum på Facebook att vissa tycker alla trådlösa larm är leksaker mer eller mindre som enkelt kan störas ut.

Saxat från tillverkaren. Det är alltså krypterat och om det är störning byter den frekvens plus meddelar dig.
"
Our wireless radio communication technology was invented from scratch to be as reliable as a wired connection. Jeweller℗ connects all detectors and devices up to 2,000 meters away to the hub and pings at intervals starting from 12 seconds to monitor the state of your system.

The signal is protected using “rolling code” encryption and authentication. If it is jammed, Ajax will change the frequency and notify you. Even in cases of a network failure, the system will keep you updated using its DeliverAnyway algorithm."

P patrik-b skrev:

ALLA trådlösa larm går att störa ut, men det är vad som händer vid störning som är viktigt.

I Ajax kan du ställa in hur ofta den ska pinga respektive detektor samt hur många förlorade ping den ska acceptera innan den rapporterar att kommunikationen är bruten.
Lägsta intervall är 12s samt 3st misslyckade försök (dvs 36s), sedan kommer hub:en skicka meddelande om förlorad kontakt.

Man kan även ställa in hur ofta hub:en ska pinga servern.

Har testat att bråka med Ajax-systemet med en så kallad "jammer" och har ännu inte lyckats störa ut den utan att få meddelanden om det. Så i det avseendet tycker jag Ajax är mycket säkert. Självklart är det då inte inbrottslarm som kommer (för den signalen är blockerad) utan det är meddelanden om förlorad kontakt med detektor, eller om gsm/ethernet störs ut förlorad kontakt med servern.

Det som händer om man stör ut 868-bandet med jammern är att helt plötsligt börjar det rassla in meddelanden om förlorad kontakt med alla detektorer/sirener. Då vet man att något galet håller på att ske.

• Gilla
Vispen74 och 4 till
  • Laddar…
P
Erik Hellgren Erik Hellgren skrev:
ALLA trådlösa larm går att störa ut, men det är vad som händer vid störning som är viktigt.

I Ajax kan du ställa in hur ofta den ska pinga respektive detektor samt hur många förlorade ping den ska acceptera innan den rapporterar att kommunikationen är bruten.
Lägsta intervall är 12s samt 3st misslyckade försök (dvs 36s), sedan kommer hub:en skicka meddelande om förlorad kontakt.

Man kan även ställa in hur ofta hub:en ska pinga servern.

Har testat att bråka med Ajax-systemet med en så kallad "jammer" och har ännu inte lyckats störa ut den utan att få meddelanden om det. Så i det avseendet tycker jag Ajax är mycket säkert. Självklart är det då inte inbrottslarm som kommer (för den signalen är blockerad) utan det är meddelanden om förlorad kontakt med detektor, eller om gsm/ethernet störs ut förlorad kontakt med servern.

Det som händer om man stör ut 868-bandet med jammern är att helt plötsligt börjar det rassla in meddelanden om förlorad kontakt med alla detektorer/sirener. Då vet man att något galet håller på att ske.

Jag har önskat en hybrid hub, men om det kommer lär det nog ta tid.

Funderar på Ajax transmitter tillsvidare. Om man kopplar trådad detektor till den och placerar transmittern riktigt nära huben, kommer den ändå att störas ut tror du?

kodrod skrev:
Jag har önskat en hybrid hub, men om det kommer lär det nog ta tid.

Funderar på Ajax transmitter tillsvidare. Om man kopplar trådad detektor till den och placerar transmittern riktigt nära huben, kommer den ändå att störas ut tror du?
De flesta jammers är så pass starka så jag tror nog den stör ut i alla fall. Är en hiskerlig batteriförbrukning på en sån jammer i alla fall :-)

Är man bara medveten om att vad som händer om någon med störsändare kommer, tycker inte jag det är något större problem.

Testade som sagt med störsändare och gjorde vad jag tror en tjuv skulle göra.
  1. Gick till elskåpet o slog av strömmen till huset (för att slå ut fasta nätverket, router mm)
    Fick då direkt larm om att strömmen var av
  2. Drog igång störsändaren och gick in i huset utan att larma av
    Efter någon halv minut kom det larm på löpande band om tappad kontakt med detektorer och siréner
Testade också utan att ha sim-kort i hub:en, vilket gör att den inte kunde kommunicera ut.
Då kom det i alla fall ett meddelande om att centralen tappat anslutningen med servern.

Så på detta sätt tycker jag att Ajax är riktigt säkert för att vara ett trådlöst system i och med att man i alla fall inte enkelt kan störa ut den utan att det går iväg någon form av larm/meddelande

Btw - Du vet att du kan koppla in extern trådbunden sektion på den vanliga DoorProtect (magnetkontakten) och tom köra den som magnetkontakt samtidigt

• Gilla
maximm
  • Laddar…
Erik Hellgren Erik Hellgren skrev:
De flesta jammers är så pass starka så jag tror nog den stör ut i alla fall. Är en hiskerlig batteriförbrukning på en sån jammer i alla fall :)

Är man bara medveten om att vad som händer om någon med störsändare kommer, tycker inte jag det är något större problem.

Testade som sagt med störsändare och gjorde vad jag tror en tjuv skulle göra.
  1. Gick till elskåpet o slog av strömmen till huset (för att slå ut fasta nätverket, router mm)
    Fick då direkt larm om att strömmen var av
  2. Drog igång störsändaren och gick in i huset utan att larma av
    Efter någon halv minut kom det larm på löpande band om tappad kontakt med detektorer och siréner
Testade också utan att ha sim-kort i hub:en, vilket gör att den inte kunde kommunicera ut.
Då kom det i alla fall ett meddelande om att centralen tappat anslutningen med servern.

Så på detta sätt tycker jag att Ajax är riktigt säkert för att vara ett trådlöst system i och med att man i alla fall inte enkelt kan störa ut den utan att det går iväg någon form av larm/meddelande

Btw - Du vet att du kan koppla in extern trådbunden sektion på den vanliga DoorProtect (magnetkontakten) och tom köra den som magnetkontakt samtidigt
Intressant att du testat. Jag har en UPS i källaren där alla datorer och allt sitter. Min plan är att säkerställa internetdrift oavsett om ström finns eller ej. Simkort är för fegisar :D

Kendobendo Kendobendo skrev:
Intressant att du testat. Jag har en UPS i källaren där alla datorer och allt sitter. Min plan är att säkerställa internetdrift oavsett om ström finns eller ej. Simkort är för fegisar :D
Ett simkort kostar så pass lite så kör det + din ups-lösning. Då har du ett riktigt bra system (y)
Behöver ju inte vara hos dig internet går ner, kan lika gärna vara hos internetleverantören som det blir avbrott.

grävmaskiner brukar ju gilla att "äta" fiber också och man ska komma ihåg att många 3/4G baser är fiberanslutna

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.