746 021 läst ·
2 895 svar
746k läst
2,9k svar
Ajax alarm systems
Ja, så borde det fungera, det finns kabel att ansluta mot 12v DC men någon nätadapter ingår tyvärr inte.. Jag kör batteri, hoppas det ska hålla några år innan det är dags för byte.Kendobendo skrev:
Har skruvat isär brandvarnare då rökkammmaren behövde rengöras (placerad för nära pannrummet, doh!). Enkelt gjort och batteriet var lätt tillgängligt där iaf..
Surt att ingen nätdel ingår. Fast om det är en "vanlig" 12DC adapter som krävs så finns det ju säkert här i någon gömma. Jag har tänkt sätta sirenen på utsidan och dra in ström ifrån vinden och ut vid vindskivan. Jag gjorde på samma sätt när jag kopplade fram nätverk till mina PoE kameror. Så de borde va lugnt. Det enda som är lite pirrigt är ju att lägga en 12DC trafo i kylan där uppe. Får leta reda på en som är för utomhusbruk tror jag bestämt.J Johan_86 skrev:Ja, så borde det fungera, det finns kabel att ansluta mot 12v DC men någon nätadapter ingår tyvärr inte.. Jag kör batteri, hoppas det ska hålla några år innan det är dags för byte.
Har skruvat isär brandvarnare då rökkammmaren behövde rengöras (placerad för nära pannrummet, doh!). Enkelt gjort och batteriet var lätt tillgängligt där iaf..
Hittar du ingen hemma kan du kika här. Mean Well är bra. Bara klicka i spänning, IP klass osv. https://adapterexperten.se/ac-adapter-laddare/nataggregat-vattentata/Kendobendo skrev:
Surt att ingen nätdel ingår. Fast om det är en "vanlig" 12DC adapter som krävs så finns det ju säkert här i någon gömma. Jag har tänkt sätta sirenen på utsidan och dra in ström ifrån vinden och ut vid vindskivan. Jag gjorde på samma sätt när jag kopplade fram nätverk till mina PoE kameror. Så de borde va lugnt. Det enda som är lite pirrigt är ju att lägga en 12DC trafo i kylan där uppe. Får leta reda på en som är för utomhusbruk tror jag bestämt.![]()
Denna t.ex. (om det är samma kontakt).
Något overkill kanske med 60W men man kan alltid köra splitter till fler prylar..
https://adapterexperten.se/ac-adapt...chat-mean-well-owa-60e-12-60w-12vdc-05a-ip67/
DC förlängningskablar.
https://adapterexperten.se/kablage-kontaktdon/dc-kablage/forlangningskablage/
Splitters
https://adapterexperten.se/kablage-kontaktdon/dc-kablage/stromsplitter/
Redigerat:
Någon som har beställt direkt från Solar.se? Är det billigare tro?
Elektroniktokig
· Åkersberga
· 458 inlägg
K Kristoffer Pehrson skrev:
Har du konto på Solar är det bara att gå in i deras webshop och kolla pris. Det beror på vilken rabattsats du har.K Kristoffer Pehrson skrev:
Har du inget konto går det att ansöka om ifall du har f-skatt eller fa-skatt dvs är företagare. De säljer inte mot privatkunder
Har företag och kommer köpa larmet till företaget.Erik Hellgren skrev:
Har reggat mig hos dem men inte fått något konto än. Tänkte mest hur priserna står sig mot övriga siter som säljer till konsumenter?
Oklart vilken rabattsats du hamnar i.K Kristoffer Pehrson skrev:
Men såklart att det skiljer. Alla i ledet måste ju tjäna pengar
Den är det vissa som lägger på alldeles för mycket kam jag tycka,
Samtidigt som det finns rekommenderade utpriser i shoppen.
Men är inte många som följer dom oavsett bransch. Bara att kolla på vitvaror
Ja alla sirener piper till när man larmar av eller på, kan vara att man måste aktivera funktionen manuellt men det finns.
power650 skrev:
Låter det om utomhussirenen när man larmar av/på?
Står ju att den gör det i manualen:
6.3 When switching on armed mode the siren briefly beeps once and light ring blinks for 1 second. When switching to disarmed mode the siren briefly beeps twice and blinks with light ring twice. This feature is switched off by default.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 907 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 907 inlägg
Satte upp mitt larm idag men det verkar som om husdjursimuniteten inte funkar när vår lilla hund på 6 kg kommer nerför trappan från övervåningen vilken PIRn ser. Ska prova att ställa ner känsligheten på min men de kanske är så de fungerar, så länge hunden är på golvet går det bra men nu kommer den ju ner uppifrån vilket blir i takhöjd för PIR.
Normalt funkar husdjursimmuniteten bara på golvnivå och ca 1 meter upp (jag har inte Ajax utan Visonic och där är det så) på PIR. Du får rikta om den.P Peter_K skrev:Satte upp mitt larm idag men det verkar som om husdjursimuniteten inte funkar när vår lilla hund på 6 kg kommer nerför trappan från övervåningen vilken PIRn ser. Ska prova att ställa ner känsligheten på min men de kanske är så de fungerar, så länge hunden är på golvet går det bra men nu kommer den ju ner uppifrån vilket blir i takhöjd för PIR.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 907 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 907 inlägg
Då var det som jag misstänkte. Får hitta en annan plats för den.
Är det förresten någon som hittat en användar manual annat än de som följer med ? Tänkte mer på funktioner och vad de olika inställningarna gör. Tex hittar jag inget om hur lång tid det tar till larmet är aktiverat efter att jag satt på det.
La förresten ut mitt Visonic Power Max under säljes.
Är det förresten någon som hittat en användar manual annat än de som följer med ? Tänkte mer på funktioner och vad de olika inställningarna gör. Tex hittar jag inget om hur lång tid det tar till larmet är aktiverat efter att jag satt på det.
Redigerat:
Elektroniktokig
· Åkersberga
· 458 inlägg
Default aktiveras det direkt, men vill man ställa om tiden görs det per rum dvs gå in på ett rum o tryck på kugghjuletP Peter_K skrev:Då var det som jag misstänkte. Får hitta en annan plats för den.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 907 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 907 inlägg
Håller precis på att göra en beställning men har några sista frågor.
Dum första fråga kanske, men om man väntar och beställer HomeSiren till den nya versionen kommer måste man då beställa en StreetSiren istället eller vad är det som låter vid ett inbrott?
Måste man med Space Controllerna trycka in en kåd eller vad är det som stoppar tjuven från att använda den?
Går det att bara aktivera glas cross delen på Motion Protect så att man kan använda dom som skal skydd också?
Dum första fråga kanske, men om man väntar och beställer HomeSiren till den nya versionen kommer måste man då beställa en StreetSiren istället eller vad är det som låter vid ett inbrott?
Måste man med Space Controllerna trycka in en kåd eller vad är det som stoppar tjuven från att använda den?
Går det att bara aktivera glas cross delen på Motion Protect så att man kan använda dom som skal skydd också?
Redigerat:
Elektroniktokig
· Åkersberga
· 458 inlägg
Det är bara home- eller streetsiren som låter vid larm (nu är dock nya homesiren med fw 3.50 på hyllan eller på väg in, vi säljer etc bara de nya from denna vecka, skickade tbx de gamla).F Erica Wyse skrev:Håller precis på att göra en beställning men har några sista frågor.
Med spacecontrol krävs ingen kod. Den fungerar precis som fjärrkontrollen till tex bilen. Dvs denna bör man bära med sig o inte lämna innanför dörren.
Tyvärr går det inte att lägga glaskrossen separerat från motion på combiprotect (man ser dock vad den larmar på dvs om det är rörelse eller glaskross). Vill man ha glaskross på skallarmet, men inte rörelse får man köpa separata detektorer för rörelse resp. glaskross.