755 372 läst ·
2 921 svar
755k läst
2,9k svar
Ajax alarm systems
Nybyggare
· Skåne
· 296 inlägg
Lite intresserad av att köpa ett Ajax larm till fjälllägenhet.
Men kommer vilja ha väktarkoppling (men till låg avgift). Har i villan idag ett alarm med väktarkoppling för 80kr/mån så skulle vilja komma ner i samma månadspeng men med brandlarm och kamera samt app-kopplat.
Vilka larmcentralen erbjuder/går att koppla till Ajax idag och vilka ryktas komma?
Är det någon som kopplat mot larmcentral och vad har månadskostnaden blivit då?
Men kommer vilja ha väktarkoppling (men till låg avgift). Har i villan idag ett alarm med väktarkoppling för 80kr/mån så skulle vilja komma ner i samma månadspeng men med brandlarm och kamera samt app-kopplat.
Vilka larmcentralen erbjuder/går att koppla till Ajax idag och vilka ryktas komma?
Är det någon som kopplat mot larmcentral och vad har månadskostnaden blivit då?
Elektroniktokig
· Åkersberga
· 458 inlägg
Just i dagsläget är det SäkerhetsCentralen och Lövestad LC som finns, men fler lär vara på ingång.C chrille-gäddan skrev:Lite intresserad av att köpa ett Ajax larm till fjälllägenhet.
Men kommer vilja ha väktarkoppling (men till låg avgift). Har i villan idag ett alarm med väktarkoppling för 80kr/mån så skulle vilja komma ner i samma månadspeng men med brandlarm och kamera samt app-kopplat.
Vilka larmcentralen erbjuder/går att koppla till Ajax idag och vilka ryktas komma?
Är det någon som kopplat mot larmcentral och vad har månadskostnaden blivit då?
Jag går i tankar att köpa ett nytt larm till villan. Tänkte kolla med er som idag äger Ajax vad ni säger om ett par funderingar som jag har. Hoppas det är OK 
1. Är Ajax ett godkänt larm? Vad säger Försäkringsbolagen?
2. Går det köra larmet med bara Internet och inget GSM-kort i den?
3. Finns det något stöd för hemautomationssystem? Zigbee eller Z-wave?
4. Funkar Android appen med Oreo nu?
5. Jag har Yale doorman. Någon som hittat en lösning på integrera dessa med larmet?
6. Sista och viktigaste frågan. Vad tycker ni om Larmet? Vad är dåligt och bra? Skulle ni köpa larmet idag om ni satt i den sitsen?
Tack
1. Är Ajax ett godkänt larm? Vad säger Försäkringsbolagen?
2. Går det köra larmet med bara Internet och inget GSM-kort i den?
3. Finns det något stöd för hemautomationssystem? Zigbee eller Z-wave?
4. Funkar Android appen med Oreo nu?
5. Jag har Yale doorman. Någon som hittat en lösning på integrera dessa med larmet?
6. Sista och viktigaste frågan. Vad tycker ni om Larmet? Vad är dåligt och bra? Skulle ni köpa larmet idag om ni satt i den sitsen?
Tack
1. Ajax har någon form av certifiering. Hur tänkte du att det skulle påverka din försäkring?
2. Ja.
3. Nej, inte direkt.
6. Helt suveränt. Jag har väntat på ett larm som "duger" i flera år nu och skulle köpa det sju dagar i veckan.
2. Ja.
3. Nej, inte direkt.
6. Helt suveränt. Jag har väntat på ett larm som "duger" i flera år nu och skulle köpa det sju dagar i veckan.
Tack Nyfniken för dina svar.Nyfniken skrev:
Jag har idag Verisure, ett gammalt larm. Det finns inget appstöd för larmet och jag betalar idag 222kr per månad för att veta om larmet går där hemma genom att de ringer upp mig ifrån kundtjänst. Jag skulle vilja komma ifrån en dyr månadskostnad och bara betala för väktarbiten. Jag har hört att det finns för runt 80-120kr per månad. Så de känns ju helt klart lovande.
Jag har några fler frågor. Hoppas du inte suckar för djupt nu
1. Vet du om utomhus sirenen som de säljer går att även strömmata med väggström, så batteriet endast används vid ev. strömbortfall?
2. Jag bor i ett hus med tre våningsplan. Inga problem för mitt verisurelarm att hantera. Men kan man kallt räkna med att de ska funka lika bra med Ajax? Kan man kanske se signalstyrkan på alla produkter i appen? Då blir det ju väldigt tydligt vad som funkar och inte.
3. Som jag precis skrev så bor jag i ett hus. Mitt behov är följande. Jag har behov av ungefär 6st magnetkontakter, 5st glaskross, 3st brandvarnare, 4st IR, 2st vattenvarnare. Som höres rätt stor larminstallation. Är detta rätt larm för någon som mig? Är det någon del i systemet som inte känns helt mogen ännu och som kan bli fel för mig? Jag får höra rätt ofta att "köp ett riktigt larm av Siemens" eller liknande på ett forum jag hänger. Håller du med om att det ligger något i de?
1. Ja, det ska gå vad jag minns. Tänker dock inte ta gift på det. Jag har ingen utomhus.
2. Ja. Ja.
3. Det där är ingen stor installation. Ajax kommer duga gott. Ajax är ju trådlöst och det är ju en risk i sig. Annars ser jag inte vad det skulle ha för brister.
2. Ja. Ja.
3. Det där är ingen stor installation. Ajax kommer duga gott. Ajax är ju trådlöst och det är ju en risk i sig. Annars ser jag inte vad det skulle ha för brister.
Edit: Redigerar mitt inlägg. Jag har läst hela tråden och fått svar på det mesta.
Sitter och filar lite på en lista över alla produkter som jag skulle vilja få pris på. Det blir ett gäng. Så här har jag tänkt.
1st Ajax Hub centralapparat Vit
1st Ajax SpaceControl fjärrkontroll Vit
2st Ajax Trådlös inomhus siren Vit
1st Ajax Trådlös utomhussiren med inbyggt blixtljus Vit
1st Manövertablå AJAX Vit (Går det att ha 2st?)
2st Ajax LeaksProtect Svart
6st Ajax DoorProtect Plus Magnetkontakt Trådlös Magnetkontakt Vit
2st Ajax MotionProtect Plus IR detektor Trådlös Vit
1st Ajax MotionProtect Plus IR detektor Trådlös Svart
3st Ajax CombiProtect IR detektor Trådlös Vit
1st Ajax WallSwitch (relä) Svart
Larmdekaler.. 2 x entrédörrar. 2 x Altandörrar, 2 x garageportar
Sedan blev jag lite tveksam om man inte ska vänta lite. Om nu en ny Ajax Hub Plus är på ingång om ett par månader bara. Undra vad för fördelar Wifi bär med sig? Mer än bara Internetåtkomst utan Ethernet då tänker jag. Någon som vet? Simkort bryr jag mig faktiskt inte om. Kommer inte ha något i centralen. Det är klart bra om det går att stoppa i vid behov, om jag nu vill ha det senare.
Sitter och filar lite på en lista över alla produkter som jag skulle vilja få pris på. Det blir ett gäng. Så här har jag tänkt.
1st Ajax Hub centralapparat Vit
1st Ajax SpaceControl fjärrkontroll Vit
2st Ajax Trådlös inomhus siren Vit
1st Ajax Trådlös utomhussiren med inbyggt blixtljus Vit
1st Manövertablå AJAX Vit (Går det att ha 2st?)
2st Ajax LeaksProtect Svart
6st Ajax DoorProtect Plus Magnetkontakt Trådlös Magnetkontakt Vit
2st Ajax MotionProtect Plus IR detektor Trådlös Vit
1st Ajax MotionProtect Plus IR detektor Trådlös Svart
3st Ajax CombiProtect IR detektor Trådlös Vit
1st Ajax WallSwitch (relä) Svart
Larmdekaler.. 2 x entrédörrar. 2 x Altandörrar, 2 x garageportar
Sedan blev jag lite tveksam om man inte ska vänta lite. Om nu en ny Ajax Hub Plus är på ingång om ett par månader bara. Undra vad för fördelar Wifi bär med sig? Mer än bara Internetåtkomst utan Ethernet då tänker jag. Någon som vet? Simkort bryr jag mig faktiskt inte om. Kommer inte ha något i centralen. Det är klart bra om det går att stoppa i vid behov, om jag nu vill ha det senare.
Redigerat:
Elektroniktokig
· Åkersberga
· 458 inlägg
Den stora fördelen med ett simkort i hub:en är vid tex strömavbrott om du inte har ups på routern. Utan som kommer du bara få ett pushmeddelande om att Ajax tappat kontakten med systemet. Medans du med sim kommer få meddelande om att det är just strömlöst. Sen har det helt klart sina fördelar med att få larm även som sms/samtal och inte bara via push som är ett ganska osäkert sätt att förmedla larm på iom att man aldrig får något push-meddelande om man är utom mobildata.Kendobendo skrev:
Med ett Comviq kontant kostar det inte mer än 10-15 öre/dygn (+ extra för ev sms vid larm) så kostnaden är försumbar.
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Utomhussirenen kan matas med 12V max 1,5A.
Har inte fixat det själv än men gissar att man bara köper ett trafo för typ led-lister och monterar inomhus någonstans. Funkar ett sånt trafo att sitta kallt? I så fall kan jag skuva det på kallvinden..
Har inte fixat det själv än men gissar att man bara köper ett trafo för typ led-lister och monterar inomhus någonstans. Funkar ett sånt trafo att sitta kallt? I så fall kan jag skuva det på kallvinden..
Du har helt klart en poäng där. Jag har inte bestämt mig för något ännu. Men det verkar ju som GSM-data används, vilket känns lite olyckligt då just DATA är rätt dyrt. Det hade varit billigare å enklare med SMS. Och sedan låta data gå över vanliga Internet istället. Ska erkänna att jag bara har läst denna tråden och är inte expert på produkten.Erik Hellgren skrev:
Den stora fördelen med ett simkort i hub:en är vid tex strömavbrott om du inte har ups på routern. Utan som kommer du bara få ett pushmeddelande om att Ajax tappat kontakten med systemet. Medans du med sim kommer få meddelande om att det är just strömlöst. Sen har det helt klart sina fördelar med att få larm även som sms/samtal och inte bara via push som är ett ganska osäkert sätt att förmedla larm på iom att man aldrig får något push-meddelande om man är utom mobildata.
Med ett Comviq kontant kostar det inte mer än 10-15 öre/dygn (+ extra för ev sms vid larm) så kostnaden är försumbar.
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Vad är en smart placering av en inomhussiren? I hallen för att störa maximalt eller långt bort/upp så den inte går att slå sönder?