Jag har problem med att rörelsedetektorn reagerar på katterna, den är inställd på medel. Ännu ett problem är att jag kan krypa utan att den varnar.
 
MarkusTe MarkusTe skrev:
Jag har problem med att rörelsedetektorn reagerar på katterna, den är inställd på medel. Ännu ett problem är att jag kan krypa utan att den varnar.
Jag har 5 katter, inget falsklarm so far...
 
Har ni samma rörelsedetektor? Det finns väl en variant med mikrovågsdetektor också?
 
Tänk på att placera detektorn så att katterna inte kommer för nära den, över en soffa, nära en trapp osv.
 
MarkusTe MarkusTe skrev:
Jag har problem med att rörelsedetektorn reagerar på katterna, den är inställd på medel. Ännu ett problem är att jag kan krypa utan att den varnar.
En s.k. husdjursimmun IR-detektor fungerar som så att den maskerar närmast golvet.
Därför kan man ibland krypa/åla förbi

Viktigt är att detektorn monteras på rätt höjd. Rekommenderad monteringshöjd för Ajax MotionProtect är 2,4m

Det är också viktigt att detektorer monteras så att den inte "ser" saker som katterna hoppar upp/ned på. Jag fick tex flytta min detektorer då den tog köksbordet. Visade sig att så snart vi gick hemifrån på morgonen så var minst en eller två katter upp på köksbordet varpå larmet löste ut.
Efter flytten har jag inte haft något larm trots 3 katter.
 
Erik Hellgren Erik Hellgren skrev:
En s.k. husdjursimmun IR-detektor fungerar som så att den maskerar närmast golvet.
Därför kan man ibland krypa/åla förbi

Viktigt är att detektorn monteras på rätt höjd. Rekommenderad monteringshöjd för Ajax MotionProtect är 2,4m

Det är också viktigt att detektorer monteras så att den inte "ser" saker som katterna hoppar upp/ned på. Jag fick tex flytta min detektorer då den tog köksbordet. Visade sig att så snart vi gick hemifrån på morgonen så var minst en eller två katter upp på köksbordet varpå larmet löste ut.
Efter flytten har jag inte haft något larm trots 3 katter.

Då kan det förklara saken, katt trädet stod mittemot... vilken känslighet kör du på?

Är det några andra inställningar man ska göra? Det enda jag gjort är egentligen bara att registrerat alla enheter via QR och satt allt på plats.
 
Har inte ändrat något på känsligheten utan tänkte att jag "behåller" den möjligheten om det blir något mer problem
Har gått ca 4v sedan jag flyttade detektorn o larmet har varit på minst 8tim/dag i veckorna nu utan några fler falsklarm
 
Hej, Vi funderar på att köpa Ajax alarm men vi har bara 2.20 takhöjd i ett rum och 2.30 i dom andra, tror ni att MotionProtect fortfarande skulle fungera?
 
P
F Erica Wyse skrev:
Hej, Vi funderar på att köpa Ajax alarm men vi har bara 2.20 takhöjd i ett rum och 2.30 i dom andra, tror ni att MotionProtect fortfarande skulle fungera?
Jag har monterat några av mina på 2.20 och deg fungerar bra. Antar att det som händer är att längden som dom detekterar minskar något?
 
Fick 2 inomhussirener idag från Solar, brandlarm nytt datum 18/12.
 
Konfade systemet igår, helt sjukt vad smidigt, ett helt fantastiskt litet system!

Skulle vilja komplettera med kamera, funkar denna?
https://www.aliexpress.com/item/Hik...-6188-40b6-9863-377fe2254687&rmStoreLevelAB=0

Tänkte montera utomhus, och om larmet går vill jag kunna plocka upp livebild från kameran i mobilen, ingen inspelning till att börja med.
Räcker det då med kameran och en POE-injektor och sen in med nätverkskabel in i routern?
 
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Konfade systemet igår, helt sjukt vad smidigt, ett helt fantastiskt litet system!

Skulle vilja komplettera med kamera, funkar denna?
[länk]

Tänkte montera utomhus, och om larmet går vill jag kunna plocka upp livebild från kameran i mobilen, ingen inspelning till att börja med.
Räcker det då med kameran och en POE-injektor och sen in med nätverkskabel in i routern?
Kan inte just den hik-modellen, men har den bara rtsp-ström (vilket jag tror alla har) så fungerar den

Vi har testat med flera andra hik-modeller samt dahua. Alla har fungerat bra hittills
 
Måste alla alarm SMS skickas med data eller kan man koppla Hubben med nätverkskabel och skicka SMS via det när det finns tillgängligt?
 
F Erica Wyse skrev:
Måste alla alarm SMS skickas med data eller kan man koppla Hubben med nätverkskabel och skicka SMS via det när det finns tillgängligt?
Nu blev det nog bakvänt :-)
Alla sms skickas via mobilnätet dvs vill man ha sms (o samtal) måste man ha ett sim-kort i.

Push-notiser skickas via data (antingen via gsm eller via fast ethernet).

Dock så kommer Ajax polla via både gsm och ethernet om man har ett sim-kort i. Så den drar alltid lite data på sim-kortet.
Med ett Comviq kontant blir det ca 10-15 öre/dygn

Det går också bra att bara köra över gsm, men då måste man starta upp den där det finns ett ethernet-uttag iom att man måste ställa in apn för sim-kortet.
 
Hur lång tid tar det innan den ringer vid larm? Provade att trigga larmet 2 gånger idag men fick inget samtal. Sms och push funkar fint dock. Kör med Comviq kontant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.