755 374 läst ·
2 921 svar
755k läst
2,9k svar
Ajax alarm systems
Har ni samma rörelsedetektor? Det finns väl en variant med mikrovågsdetektor också?
Elektroniktokig
· Åkersberga
· 458 inlägg
En s.k. husdjursimmun IR-detektor fungerar som så att den maskerar närmast golvet.MarkusTe skrev:
Därför kan man ibland krypa/åla förbi
Viktigt är att detektorn monteras på rätt höjd. Rekommenderad monteringshöjd för Ajax MotionProtect är 2,4m
Det är också viktigt att detektorer monteras så att den inte "ser" saker som katterna hoppar upp/ned på. Jag fick tex flytta min detektorer då den tog köksbordet. Visade sig att så snart vi gick hemifrån på morgonen så var minst en eller två katter upp på köksbordet varpå larmet löste ut.
Efter flytten har jag inte haft något larm trots 3 katter.
Erik Hellgren skrev:
En s.k. husdjursimmun IR-detektor fungerar som så att den maskerar närmast golvet.
Därför kan man ibland krypa/åla förbi
Viktigt är att detektorn monteras på rätt höjd. Rekommenderad monteringshöjd för Ajax MotionProtect är 2,4m
Det är också viktigt att detektorer monteras så att den inte "ser" saker som katterna hoppar upp/ned på. Jag fick tex flytta min detektorer då den tog köksbordet. Visade sig att så snart vi gick hemifrån på morgonen så var minst en eller två katter upp på köksbordet varpå larmet löste ut.
Efter flytten har jag inte haft något larm trots 3 katter.
Då kan det förklara saken, katt trädet stod mittemot... vilken känslighet kör du på?
Är det några andra inställningar man ska göra? Det enda jag gjort är egentligen bara att registrerat alla enheter via QR och satt allt på plats.
Elektroniktokig
· Åkersberga
· 458 inlägg
Har inte ändrat något på känsligheten utan tänkte att jag "behåller" den möjligheten om det blir något mer problem
Har gått ca 4v sedan jag flyttade detektorn o larmet har varit på minst 8tim/dag i veckorna nu utan några fler falsklarm
Har gått ca 4v sedan jag flyttade detektorn o larmet har varit på minst 8tim/dag i veckorna nu utan några fler falsklarm
Hej, Vi funderar på att köpa Ajax alarm men vi har bara 2.20 takhöjd i ett rum och 2.30 i dom andra, tror ni att MotionProtect fortfarande skulle fungera?
Jag har monterat några av mina på 2.20 och deg fungerar bra. Antar att det som händer är att längden som dom detekterar minskar något?F Erica Wyse skrev:
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Konfade systemet igår, helt sjukt vad smidigt, ett helt fantastiskt litet system!
Skulle vilja komplettera med kamera, funkar denna?
https://www.aliexpress.com/item/Hik...-6188-40b6-9863-377fe2254687&rmStoreLevelAB=0
Tänkte montera utomhus, och om larmet går vill jag kunna plocka upp livebild från kameran i mobilen, ingen inspelning till att börja med.
Räcker det då med kameran och en POE-injektor och sen in med nätverkskabel in i routern?
Skulle vilja komplettera med kamera, funkar denna?
https://www.aliexpress.com/item/Hik...-6188-40b6-9863-377fe2254687&rmStoreLevelAB=0
Tänkte montera utomhus, och om larmet går vill jag kunna plocka upp livebild från kameran i mobilen, ingen inspelning till att börja med.
Räcker det då med kameran och en POE-injektor och sen in med nätverkskabel in i routern?
Elektroniktokig
· Åkersberga
· 458 inlägg
Kan inte just den hik-modellen, men har den bara rtsp-ström (vilket jag tror alla har) så fungerar denStringfellow Hawke skrev:
Konfade systemet igår, helt sjukt vad smidigt, ett helt fantastiskt litet system!
Skulle vilja komplettera med kamera, funkar denna?
[länk]
Tänkte montera utomhus, och om larmet går vill jag kunna plocka upp livebild från kameran i mobilen, ingen inspelning till att börja med.
Räcker det då med kameran och en POE-injektor och sen in med nätverkskabel in i routern?
Vi har testat med flera andra hik-modeller samt dahua. Alla har fungerat bra hittills
Måste alla alarm SMS skickas med data eller kan man koppla Hubben med nätverkskabel och skicka SMS via det när det finns tillgängligt?
Elektroniktokig
· Åkersberga
· 458 inlägg
Nu blev det nog bakväntF Erica Wyse skrev:
Alla sms skickas via mobilnätet dvs vill man ha sms (o samtal) måste man ha ett sim-kort i.
Push-notiser skickas via data (antingen via gsm eller via fast ethernet).
Dock så kommer Ajax polla via både gsm och ethernet om man har ett sim-kort i. Så den drar alltid lite data på sim-kortet.
Med ett Comviq kontant blir det ca 10-15 öre/dygn
Det går också bra att bara köra över gsm, men då måste man starta upp den där det finns ett ethernet-uttag iom att man måste ställa in apn för sim-kortet.