Byggahus.se
Erik Hellgren Erik Hellgren skrev:
Beror på vad som löser ut, Ajax rökdetektor har tre olika faktorer den löser ut på,
1. Väldigt snabb ökning av temperaturen
2. Temperatur överstiger ett satt tröskelvärde
3. Optisk sensor, enkelt förklarat ljusstrålar i en spegelkammare som när de bryts av rök (som det är tänkt) utlöser larm. Dessa kan dock lösa ut av annat också så som damm/smuts och även då kondens.
Därför det är viktigt att man tex täcker för eller flyttar dom vid renoveringsarbeten som dammar eller vid målning då man lätt får extremt hög luftfuktighet i ett rum.

Blir så klart besvärligt då de sitter i Italien.
Hur länge har de suttit uppe innan de började strula?
Har du möjlighet att ta en skärmbild på rökdetektorns status?
Den löser ut på rök sensorn. Så gissar på kondens i rök kammaren.
Har suttit uppe sedan september månad, min pappa är där nu så jag vad honom mäta fukten när det gick nu ikväll, den låg på 70%.
Hittade en inställning under service på hub där det står ignorera första alarmet på brandlarm, provar den nu och ser om det blir bättre, har 4 st brandlarm på vårt sommarställe det och det är gästhuset bara som larmar.
Har bifogat status från brandlarmet, förövrigt bra städat där och ingen nymålning, men fukt som sakt.

• Screenshot_20171101-003738.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Pöz skrev:
Har följt tråden och Ajax ser verkligen bra ut i jämförelse med andra system!
Någon som vet om det går att koppla ihop med te x D-link kameror, dome dcs-4602?
Fungerar vilken nätverkskamera som helst? :)
Den dlink kameran går bra.

Testa att byta plats på ett par brandvarnare så ser du om det är något knas med den som larmar.

RilleRock
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag har övernattat på er hotell där brandlarmet gick på grund av vattenånga från duschen.
De löser på partiklar i luften som bryter strålen i kammaren.

Spindelkvalster tex är inget kul och innan man hittar att de är det som larmar har det gått några timmars felsökning.

RilleRock RilleRock skrev:
De löser på partiklar i luften som bryter strålen i kammaren.

Spindelkvalster tex är inget kul och innan man hittar att de är det som larmar har det gått några timmars felsökning.
Småkryp har en förmåga att söka sig till just optiska rökdeckare och in i pir-deckare. Gillar visst den lilla värme som alstras.

Mycket troligt att det kan vara det som ställer till det i Italien. Fick bara känslan av ev kondens iom årstiden o tempväxlingarna som blir mellan natt/dag.

RilleRock
Småkryp har en förmåga att söka sig till just optiska rökdeckare och in i pir-deckare. Gillar visst den lilla värme som alstras.

Mycket troligt att det kan vara det som ställer till det i Italien. Fick bara känslan av ev kondens iom årstiden o tempväxlingarna som blir mellan natt/dag.
De går inte att utesluta ngt.

Men kan man plocka ur kammaren?
Isåfall gör det och ha ett vitt rent papper under och knacka kammaren mot pappret.
För säkerhetskull hade jag även blåst den ren med ren luft på burk.

RilleRock RilleRock skrev:
De går inte att utesluta ngt.

Men kan man plocka ur kammaren?
Isåfall gör det och ha ett vitt rent papper under och knacka kammaren mot pappret.
För säkerhetskull hade jag även blåst den ren med ren luft på burk.
Finns en instruktion för rengöring av kammaren i manualen.
Blir väl dock lite omständigt för Xcelera då de sitter i Italien o han är i Sverige vad jag förstår.

Bara hoppas att det fungerar med dubbeldetekteringen tills det finns möjlighet o blåsa rent.

A
Fick precis en ny firmware, men ingen info om vad uppdateringen innehåller?

kodrod skrev:
Fick precis en ny firmware, men ingen info om vad uppdateringen innehåller?
Vilken fw fick du?

A
Vilken fw fick du?
2.04.001

2.04.000 hette den innan?

Redigerat:
Någon som kan dela erfarenheter kring kamerafunktionen i Ajax? Vem kommer åt bilderna, alla som har tillgång till larmet via app, eller lägger man ut behörighet?

Fördelen med ex verisure kameran, är väl att den dels är batteridriven och dels även har förelsedeckare integrerad. Har jag fattat det fel? Finns några bra likvärdiga alternativ som funkar?

Ajax svarade att de kommer med kameror under 2018, dock ej när under året...

A
S sweFredrik skrev:
Någon som kan dela erfarenheter kring kamerafunktionen i Ajax? Vem kommer åt bilderna, alla som har tillgång till larmet via app, eller lägger man ut behörighet?

Fördelen med ex verisure kameran, är väl att den dels är batteridriven och dels även har förelsedeckare integrerad. Har jag fattat det fel? Finns några bra likvärdiga alternativ som funkar?

Spännande, vad frågade du efter? Är det rörelsedetektor med inbyggd kamera som kommer?

S sweFredrik skrev:

Till Ajax kan man i dagsläget lägga till alla former av ip-kameror som har en rtsp-ström (dvs näst intill alla). I inställningarna för användare ställer du sedan in på varje användare om den personen ska kunna se kameror i app'en eller inte.

Fördelen med rtsp är att du får in högupplösta kameror med rörliga bilder samt att du tex även kan låta kamerorna vara kopplade mot en nvr eller cloudlagring. Nackdelen är då att kamerorna inte blir trådlösa (för även wifi-modeller kräver någon form av strömförsörjning).

De trådlösa kameradetektorer som är kombinerade med en rörelsedetektor så som verisure, sector, visonic, agility m.fl kör där är det bara en sekvens av 3-7st stillbilder i VGA-upplösning som tas när detektorn känner av rörelse. Dvs ganska mediokra bilder.

kodrod skrev:
Spännande, vad frågade du efter? Är det rörelsedetektor med inbyggd kamera som kommer?
Yes, kombinationen frågade jag efter. De ger mer info I början av 2018 blev svaret.

Hej!
Jag har fått hem mitt larm förutom inomhustutan.
Jag får ingen notifikation när jag kommer hem och öppnar dörren och larmet är på och vips så börjar det tjuta i min telefon. Jag vågar inte installera utomhustutan innan jag får det som kallas entry signal som jag tror notifikationen kallas.
Har jag missat något eller är det inumhussirenen som säger till?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.