G
kodrod skrev:
[länk]
Det ÄR den alltså? Ser ju inte speciellt lockande eller användarvänligt ut. Registrera för att få se sortimentet?

P
G Grief skrev:
Det ÄR den alltså? Ser ju inte speciellt lockande eller användarvänligt ut. Registrera för att få se sortimentet?
Solar säljer inte till konsumenter. Kampanjen är till för de som har konto redan.

Tryck logga in som gäst så ser du utbudet.

G Grief skrev:
Var finner jag kampanjen?
Den är bara på Solar dvs för återförsäljare

K
G Grief skrev:
Var finner jag kampanjen?
Tror man måste vara inloggad som åf

Bara Solar ännu som tar in Ajax till Sverige tyvärr. Tråkigt nog verkar de ha svårt o få fram inomhussirenen, konstant restad :(
Allt annat verkar finnas centrallagret

K
Erik Hellgren Erik Hellgren skrev:
Bara Solar ännu som tar in Ajax till Sverige tyvärr. Tråkigt nog verkar de ha svårt o få fram inomhussirenen, konstant restad :(
Allt annat verkar finnas centrallagret
Vet du vilka garantier de har på grejerna?
Kunde inte se någon info hos Solar.

X Xcelera skrev:
Låter bra att man kan se även om portarna inte är öppna i brandväggen, även med komplicerat lösenord har jag inte lust att ändra portar på alla kameror då 554 endast kan användas för en kamera och jag orkar inte ändra om kamera servern också:)

Skulle vara smart med relä, dock så tar Det lite lång tid för kamerorna att starta upp för att kunna visa bild :)
Har visat sig att vissa kameror bypas det egna lösenordet (alltså standard lösenordet går inte bli av med).

Sen finns det otaliga hemsidor som samlar privatas kameror.

Viktigaste är att kameran inte kommer åt internet och om du måste komma åt det utifrån kör VPN.

Jag skulle inte ha kameror kopplade mot nätet idag. För lågt säkerhetstänk.

Teknologimässigt älskar jag det jag ser hos Ajax. Det jag oroar mig för är att det är en liten ny tillverkare som inte funnits så länge och allt är appbaserat men API är inte öppet. Hur ser ni på risken att de går i konkurs eller att de blir uppköpta av en större spelare så att appen inte får fler uppdateringar och om ett par år inte går att använda länge?

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
A aljo skrev:
Teknologimässigt älskar jag det jag ser hos Ajax. Det jag oroar mig för är att det är en liten ny tillverkare som inte funnits så länge och allt är appbaserat men API är inte öppet. Hur ser ni på risken att de går i konkurs eller att de blir uppköpta av en större spelare så att appen inte får fler uppdateringar och om ett par år inte går att använda länge?
Risk finns det alltid, men här tror jag den är ganska liten. Bolaget har funnits sedan 2011 och har idag huvudkontor och utveckling i Ukraina samt säljkontor i både USA och Storbritannien.

De släppte Ajax under 2016 så de har varit igång ca 1 år med den produkten.
De har också certifierat systemet (EN 50131 grade 2) under tiden vilket är ett tecken på att de satsar samt har resurser.

Om man gissar att hub'ens hexadecimala id-nr går i följd vilket det ser ut som på de 3 hub'ar jag har igång så ligger min senaste som drogs igång tidigare denna vecka på id-nr ca 14700.
Kollar jag på den äldsta som är ca 1 månad gammal ligger den på id-nr ca 13500.
Stämmer detta antagande så tyder det på att de tillverkas o skeppas ut relativt storskaligt.

B Broken arrow skrev:
Har visat sig att vissa kameror bypas det egna lösenordet (alltså standard lösenordet går inte bli av med).

Sen finns det otaliga hemsidor som samlar privatas kameror.

Viktigaste är att kameran inte kommer åt internet och om du måste komma åt det utifrån kör VPN.

Jag skulle inte ha kameror kopplade mot nätet idag. För lågt säkerhetstänk.
Har ett flertal kameror igång och uppkopplade.
Man får väga risk mot nytta samt tänka igenom upplägget.

1. Här kör jag med relä mot larmet så att alla inomhuskameror, 1 på uteplatsen samt deras lagrare fysiskt är avstängda när larmet är frånkopplat dvs när vi är hemma
(Resterande ligger på en egen lagrare och är igång 24/7)
2. Inga okända märken eller p2p som du aldrig vet vilka servrar de går över.
3. Sätt egna användarnamn dvs admin, root, operator etc går bort
4. Sätt säkra lösenord, gäller på allt i nätverket
5. Håll utrustningen uppdaterad

Med dessa enkla "regler" känner jag mig inte det minsta orolig för intrång.

• Gilla
romerome och 1 till
  • Laddar…
Erik Hellgren Erik Hellgren skrev:
Har ett flertal kameror igång och uppkopplade.
Man får väga risk mot nytta samt tänka igenom upplägget.

1. Här kör jag med relä mot larmet så att alla inomhuskameror, 1 på uteplatsen samt deras lagrare fysiskt är avstängda när larmet är frånkopplat dvs när vi är hemma
(Resterande ligger på en egen lagrare och är igång 24/7)
2. Inga okända märken eller p2p som du aldrig vet vilka servrar de går över.
3. Sätt egna användarnamn dvs admin, root, operator etc går bort
4. Sätt säkra lösenord, gäller på allt i nätverket
5. Håll utrustningen uppdaterad

Med dessa enkla "regler" känner jag mig inte det minsta orolig för intrång.
2. Märke spelar liten roll (alla tillverkare är drabbade). Ingen av dessa satsar på säkerhet mer eller mindre. Har bara läst om en IP kamera tillverkare som tar säkerheten på allvar (men är dyra kameror och även dom kommer inte helt undan heller).

3.så hur säkras produkten utan användarnamn och lösenord? Kan kameran prata med nätet är inte bra, den ska endast ha tillgång till internt nät (aldrig utåt utan VPN/kryptering).

3. Är bra tanke, tyvärr gör inte alla det. Sen vissa ipkamror har ett "master" admin och lösenord du inte kan ändra eller se.

Hur som att döda kameran när du är hemma är inte dumt.

K
Nu kanske det redan diskuterats.
Men riktigt bra att de kommer med en ny magnetbrytare som står som mot Verisures nya.
Ajax DoorProtect Plus känner av kross, vibration och även förändring av vinkel mot marken.
En bekant hade Verisure där de skruvade ut hela fönstret så Verisures magnetbrytare inte larmade.
Allt låg på gräsmattan när de kom hem.

Har i alla fall beställt starkit som jag kan pilla med i lägenheten någon månad innan huset står klart.

• Gilla
Erik Hellgren
  • Laddar…
P
K Kirderf85 skrev:
Nu kanske det redan diskuterats.
Men riktigt bra att de kommer med en ny magnetbrytare som står som mot Verisures nya.
Ajax DoorProtect Plus känner av kross, vibration och även förändring av vinkel mot marken.
En bekant hade Verisure där de skruvade ut hela fönstret så Verisures magnetbrytare inte larmade.
Allt låg på gräsmattan när de kom hem.

Har i alla fall beställt starkit som jag kan pilla med i lägenheten någon månad innan huset står klart.
Spännande, undrar hur mycket dyrare dom blir?

Känns som man vill ha DoorProtect Plus på fönster, tråkigt för mig som har köpt på mig flera DoorProtect. Vad tror ni man kan ta för 5st Doorprotect nya i kartong?

kodrod skrev:
Spännande, undrar hur mycket dyrare dom blir?

Känns som man vill ha DoorProtect Plus på fönster, tråkigt för mig som har köpt på mig flera DoorProtect. Vad tror ni man kan ta för 5st Doorprotect nya i kartong?
Går alltid att hitta nya användningsområden/ställen. De går att använda som universalsändare också. Tänkte prova o köra en doorprotect i en Optex BX-NR utomhusdetektor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.