Byggahus.se
B Biff Tannen skrev:
Är inte IR-detektorerna husdjurs immuna? Å andra sidan en Rottis ligger över nån spärr på höjd och kg.
Finns husdjursimmuna detektorer, dock kostar dom mer och måste ställas in

X Xcelera skrev:
Finns husdjursimmuna detektorer, dock kostar dom mer och måste ställas in
Nej, inte till Ajax.
Alla rörelsedetektorerna är s.k. husdjursimmuna upp till 20kg. Nog dock få rottisar som ligger under det

Erik Hellgren Erik Hellgren skrev:
Nej, inte till Ajax.
Alla rörelsedetektorerna är s.k. husdjursimmuna upp till 20kg. Nog dock få rottisar som ligger under det
Ja juste 20 kg glömde jag :)

Vad är det för räckvidd på de trådlösa tillbehören, kan man ha garaget larmat som befinner sig ca 20 meter från huset?

K Kane skrev:
Vad är det för räckvidd på de trådlösa tillbehören, kan man ha garaget larmat som befinner sig ca 20 meter från huset?
Upp till 2000 m fri sikt.
Alltid svårt med räckvidder, men Ajax är bland de absolut bästa av 868-systemen på marknaden. Gjorde ett test tidigare där jag gick en promenad i området o testade med en mkt (DoorProtect), kolla på sid 8 i denna tråd.

Hur som helst, ditt garage 20m bör inte vara några som helst problem.

Upp till 2000 m fri sikt.
Alltid svårt med räckvidder, men Ajax är bland de absolut bästa av 868-systemen på marknaden. Gjorde ett test tidigare där jag gick en promenad i området o testade med en mkt (DoorProtect), kolla på sid 8 i denna tråd.

Hur som helst, ditt garage 20m bör inte vara några som helst problem.
Tack för infon!

Har följt tråden och Ajax ser verkligen bra ut i jämförelse med andra system!
Någon som vet om det går att koppla ihop med te x D-link kameror, dome dcs-4602?
Fungerar vilken nätverkskamera som helst? :)

Nu har mitt brandlarm löst 2 gånger i rad i sommarhuset i Italien första dagen 06:05 andra gången 05:11, det är 10c kallt i huset på natten och runt 75 i fukt. Kan det bero på något av det?

Vilket simkort är bäst att köra med? Och hur mycket behöver det laddas med?

P Pöz skrev:
Har följt tråden och Ajax ser verkligen bra ut i jämförelse med andra system!
Någon som vet om det går att koppla ihop med te x D-link kameror, dome dcs-4602?
Fungerar vilken nätverkskamera som helst? :)
Alla kameror som har rtsp fungerar.
De flesta IP-kameror har rtsp, men man får kolla för varje modell

MarkusTe MarkusTe skrev:
Vilket simkort är bäst att köra med? Och hur mycket behöver det laddas med?
Beror på om man vill köra bara push eller om man ska ha sms o samtal också.
Testat med kontantkort från Telia, Telenor och Comviq utan problem. Samt abonnemang från Universal.

Den drar inte mycket data och kräver inga höga hastigheter i alla fall.

X Xcelera skrev:
Nu har mitt brandlarm löst 2 gånger i rad i sommarhuset i Italien första dagen 06:05 andra gången 05:11, det är 10c kallt i huset på natten och runt 75 i fukt. Kan det bero på något av det?
Får en känsla av att det skulle kunna vara kondens som ställer till det. Vad har du för temp under dagtid, eftermiddag?

Vad säger den att den larmat på om du kollar på detektorn i app'en?

Jag har övernattat på er hotell där brandlarmet gick på grund av vattenånga från duschen.

Får en känsla av att det skulle kunna vara kondens som ställer till det. Vad har du för temp under dagtid, eftermiddag?

Vad säger den att den larmat på om du kollar på detektorn i app'en?
Nu gick larmet igen och det är 14c inomhus nu, på dagtid är det 20c inom hus natten 11c och nu på kvällen 14c huset ligger i norra Italien där det visserligen är väldigt mycket fukt. Men hur fungerar andra brandlarm, ajax säljs även där

X Xcelera skrev:
Nu gick larmet igen och det är 14c inomhus nu, på dagtid är det 20c inom hus natten 11c och nu på kvällen 14c huset ligger i norra Italien där det visserligen är väldigt mycket fukt. Men hur fungerar andra brandlarm, ajax säljs även där
Beror på vad som löser ut, Ajax rökdetektor har tre olika faktorer den löser ut på,
1. Väldigt snabb ökning av temperaturen
2. Temperatur överstiger ett satt tröskelvärde
3. Optisk sensor, enkelt förklarat ljusstrålar i en spegelkammare som när de bryts av rök (som det är tänkt) utlöser larm. Dessa kan dock lösa ut av annat också så som damm/smuts och även då kondens.
Därför det är viktigt att man tex täcker för eller flyttar dom vid renoveringsarbeten som dammar eller vid målning då man lätt får extremt hög luftfuktighet i ett rum.

Blir så klart besvärligt då de sitter i Italien.
Hur länge har de suttit uppe innan de började strula?
Har du möjlighet att ta en skärmbild på rökdetektorns status?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.