755 300 läst ·
2 921 svar
755k läst
2,9k svar
Ajax alarm systems
J
Jambalaya
Medlem
· Jambalayaville
· 119 inlägg
Jambalaya
Medlem
- Jambalayaville
- 119 inlägg
Denna sitter på ytterdörren och är tagen med blixt så kanske inte helt 100% korrekt vad gäller färger osv, har för mig den var ca 5*7cm när mätte, fick även 2st större dekaler och 8 av dessa småR Rubbe101 skrev:
Redigerat:
Instämmer fullt med inlägget.RilleRock skrev:
De som gör hembesök är enbart försäljare.
Varken mer eller mindre som fått några dagars introduktionskurs på larmföretagets egen "academy" och många av installatörerna är inte mycket bättre.
Utan de kan skruva upp färdigprogrammerade larm.
Ofta tycker de att det räcker med 1st mk på entrédörr och 1 IR allt för att sälja när kunden tycker det blir dyrt.
De flesta försäkringsbolag vill man i största mån följer larmklass 1 dvs minst 2st IR även för en villa utan krav på larmklass.
Montaget med 1mkt+1PIR upplevde jag ändå värre när det mest var trådbundna anläggningar som såldes, centralen satt i närmsta eluttag och max 5m kabeldragning även fast det är lika illa med trådlösa system.
Vill bara tillägga att jag har en bekant som är totalt oteknisk och får inte ihop en ikea möbel själv.
Han gick en väldigt kort intern utbildning på några dagar och började sälja och montera larm ett tag, jag vill mest påvisa att säljare och installatörer ibland har väldigt lite erfarenhet.
Han hade ingen aning om olika detektorer och var de bör placeras eller störelement som kan förekomma.
Så jäkla nöjd. Fick igång allting igår och inlagt på allas mobiler
Har fortfarande gammal firmwware men har fyllt i och beställt uppdatering
Svåraste var nog att plocka ner sector då man inte vet hur fästena ser ut. Fick ner allt utan några större skador och utan larm eller vakter
Har fortfarande gammal firmwware men har fyllt i och beställt uppdatering
Svåraste var nog att plocka ner sector då man inte vet hur fästena ser ut. Fick ner allt utan några större skador och utan larm eller vakter
Fick upp mitt ajax idag, tog väl en två tim m montage och allt. Grymt bra produkt, en iphone för hemalarm och kontrol. Återstår wallswitchen, inväntar sekundärt relä, återkommer kring denna. Sen kunde jag inte låta bli att beställa en Samsung smartcam.
Den känner CO också. Men verkar inte finnas i någon svensk butik.daneriks skrev:
Vet någon om det går att stänga av fotosensorn i brandvarnaren och enbart använda värmedetektering? Jag hade velat ha en brandvarnare i garaget också, men då det i huvudsak kommer användas som snickeri så är det omöjligt att använda en varnare med fotosensor.
Plus reagerar även på CO förutom synlig rök och värme. Jag har bara sett den här -daneriks skrev:
https://ajax.systems/products/
Stena
Då tog jag mig tid till wallswitchen idag, rullade förbi o handlade en inkapsling för 49 spänn och stoppade i både wallswitch (den lilla svarta till höger) och relä. Den switchar en 5v kontakt på en thermomatic ec home. Funkar perfekt!
Så nu slår jag om centralvärmen mellan 12 och 21 grader remote.
Så nu slår jag om centralvärmen mellan 12 och 21 grader remote.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då har jag haft vårat första falska larm. Fast det var faktiskt bara mitt eget fel.
Larmade på när jag skulle till affären utan att tänka på brorsans rottweiler som vi är hundvakt åt i helgen.
Mycket nöjd med hur larmet kom till allas mobiler.
Först kom pushnotisen sen direkt efter sms och efter kanske max 30s ett samtal
Stängde av snabbt via mobilen och var hemma efter 5min, Brolle (hunden) verkade inte det minsta berörd, men grannen kom ut och frågade vasd som hänt. De hade hört innesirenen in till sig (radhus) och gått ut och tittat, bra grannar
Larmade på när jag skulle till affären utan att tänka på brorsans rottweiler som vi är hundvakt åt i helgen.
Mycket nöjd med hur larmet kom till allas mobiler.
Först kom pushnotisen sen direkt efter sms och efter kanske max 30s ett samtal
Stängde av snabbt via mobilen och var hemma efter 5min, Brolle (hunden) verkade inte det minsta berörd, men grannen kom ut och frågade vasd som hänt. De hade hört innesirenen in till sig (radhus) och gått ut och tittat, bra grannar
Är inte IR-detektorerna husdjurs immuna? Å andra sidan en Rottis ligger över nån spärr på höjd och kg.