J
R Rubbe101 skrev:
Är det någon som kan visa hur larmdekaler från alarmshoppen.se ser ut?
Denna sitter på ytterdörren och är tagen med blixt så kanske inte helt 100% korrekt vad gäller färger osv, har för mig den var ca 5*7cm när mätte, fick även 2st större dekaler och 8 av dessa små

• Dekal med texten 'LARM GODKÄNT LARM MED KAMERAÖVERVAKNING' på en ytterdörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Rubbe101
  • Laddar…
RilleRock RilleRock skrev:
De som gör hembesök är enbart försäljare.
Varken mer eller mindre som fått några dagars introduktionskurs på larmföretagets egen "academy" och många av installatörerna är inte mycket bättre.
Utan de kan skruva upp färdigprogrammerade larm.
Ofta tycker de att det räcker med 1st mk på entrédörr och 1 IR allt för att sälja när kunden tycker det blir dyrt.
De flesta försäkringsbolag vill man i största mån följer larmklass 1 dvs minst 2st IR även för en villa utan krav på larmklass.
Instämmer fullt med inlägget.
Montaget med 1mkt+1PIR upplevde jag ändå värre när det mest var trådbundna anläggningar som såldes, centralen satt i närmsta eluttag och max 5m kabeldragning även fast det är lika illa med trådlösa system.
Vill bara tillägga att jag har en bekant som är totalt oteknisk och får inte ihop en ikea möbel själv.
Han gick en väldigt kort intern utbildning på några dagar och började sälja och montera larm ett tag, jag vill mest påvisa att säljare och installatörer ibland har väldigt lite erfarenhet.
Han hade ingen aning om olika detektorer och var de bör placeras eller störelement som kan förekomma.

Så jäkla nöjd. Fick igång allting igår och inlagt på allas mobiler
Har fortfarande gammal firmwware men har fyllt i och beställt uppdatering

Svåraste var nog att plocka ner sector då man inte vet hur fästena ser ut. Fick ner allt utan några större skador och utan larm eller vakter :)

P
Är det bara jag som inte gillar knappsatsen?
Varför dessa konstiga och ologiska symboler för att larma, tillkoppla hemmaläge och larma av?

Fick upp mitt ajax idag, tog väl en två tim m montage och allt. Grymt bra produkt, en iphone för hemalarm och kontrol. Återstår wallswitchen, inväntar sekundärt relä, återkommer kring denna. Sen kunde jag inte låta bli att beställa en Samsung smartcam.

• Gilla
daneriks och 3 till
  • Laddar…
Satte upp mitt Ajax idag men skulle vilja ha Fire protect Plus. Är det någon som hittat en säljare av det i Sverige?

HYLT HYLT skrev:
Satte upp mitt Ajax idag men skulle vilja ha Fire protect Plus. Är det någon som hittat en säljare av det i Sverige?
Vad är fire protect plus?
Ingen jag såg på de sidor jag tittade på innan jag beställde. Där fanns bara en brandvarnare

daneriks daneriks skrev:
Ingen jag såg på de sidor jag tittade på innan jag beställde. Där fanns bara en brandvarnare
Den känner CO också. Men verkar inte finnas i någon svensk butik.

Vet någon om det går att stänga av fotosensorn i brandvarnaren och enbart använda värmedetektering? Jag hade velat ha en brandvarnare i garaget också, men då det i huvudsak kommer användas som snickeri så är det omöjligt att använda en varnare med fotosensor.

daneriks daneriks skrev:
Plus reagerar även på CO förutom synlig rök och värme. Jag har bara sett den här -
https://ajax.systems/products/

Stena

Då tog jag mig tid till wallswitchen idag, rullade förbi o handlade en inkapsling för 49 spänn och stoppade i både wallswitch (den lilla svarta till höger) och relä. Den switchar en 5v kontakt på en thermomatic ec home. Funkar perfekt!
Så nu slår jag om centralvärmen mellan 12 och 21 grader remote.
Wallswitch och relä installerade i inkapsling på trävägg, anslutna till kablar för styrning av värmesystem.
Skapa konto
Inkapsling monterad på vägg med en liten svart wallswitch och ett relä inuti, kopplat till flera kablar.
Skapa konto

• Gilla
LordTTK och 3 till
  • Laddar…
P
Fire protect plus verkar inte tas in av Solar (som jag gissar att dom flesta svenska återförsäljarna tar sina grejer från).

Jag har ett kallgarage som jag vill montera en deckare eller dörrsensor men såg på paketet att de klarar som lägst 0 C. Tror ni den frysersönder om det skulle bli kallare inne?

kitco kitco skrev:
Jag har ett kallgarage som jag vill montera en deckare eller dörrsensor men såg på paketet att de klarar som lägst 0 C. Tror ni den frysersönder om det skulle bli kallare inne?
Nog inga problem bara du inte har mycket fukt

Då har jag haft vårat första falska larm. Fast det var faktiskt bara mitt eget fel.
Larmade på när jag skulle till affären utan att tänka på brorsans rottweiler som vi är hundvakt åt i helgen.
Mycket nöjd med hur larmet kom till allas mobiler.
Först kom pushnotisen sen direkt efter sms och efter kanske max 30s ett samtal
Stängde av snabbt via mobilen och var hemma efter 5min, Brolle (hunden) verkade inte det minsta berörd, men grannen kom ut och frågade vasd som hänt. De hade hört innesirenen in till sig (radhus) och gått ut och tittat, bra grannar (y)

Är inte IR-detektorerna husdjurs immuna? Å andra sidan en Rottis ligger över nån spärr på höjd och kg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.