745 987 läst ·
2 895 svar
746k läst
2,9k svar
Ajax alarm systems
Beroende på vad som strular, har hört rykten om att shelly planerar att komma med en enhet att koppla ihop med dsc och ska på så sätt kunna nyttja alla de befintliga sensorerna..jocke4u skrev:
Jag har ett strulande DSC PowerSweries och kikar på Ajax som verkar vara najs.
Skulle gärna kunna använda information från Ajax sensorer i min hemautomation (Home Assistant) men kan inte hitta någon bra info - eller det jag har hittat är att larmstatus, brand och vatten detektorer kan läsas via SIA.
Är det möjligt att få sensor information från t.ex. rörelse och magnet till HA på något sätt?
gol skrev:
Ska nog skapa en ny separat tråd för att inte smutsa ner Ajax tråden.tveksamt skrev:
Med mitt DSC så har jag EnvisaLink så fullt integrerat med HA och vore smidigt att kunna fortsätta med detta.
Det som strular kan vara larmuppringaren - visst kan man testa att byta men ~3000 kr för test känns sådär.
Ajax känns fräschare. DSC och dess programmering skaver lite i mig.
Som sagt - att Ajax känns fräscht men inte har möjligheten till 3:e parts integration (HA, OpenHAB,..) känns inte fräscht. Öppenhet är fräscht!!
Precis. Vore bra om ni skapar en egen/ny tråd om ni ska diskutera andra larm. Blir ju så rörigt när tråden startats för att diskutera Ajaxjocke4u skrev:
Ska nog skapa en ny separat tråd för att inte smutsa ner Ajax tråden.
Med mitt DSC så har jag EnvisaLink så fullt integrerat med HA och vore smidigt att kunna fortsätta med detta.
Det som strular kan vara larmuppringaren - visst kan man testa att byta men ~3000 kr för test känns sådär.
Ajax känns fräschare. DSC och dess programmering skaver lite i mig.
Som sagt - att Ajax känns fräscht men inte har möjligheten till 3:e parts integration (HA, OpenHAB,..) känns inte fräscht. Öppenhet är fräscht!!![]()
Hej skulle fråga ang ajax och imou kamera , har problem att lägga in kamera cloud hittar inte kamera. inte den fast jag har registrerat kamera i imou appen och det fungerar. Har försökt med annan dahua kamera precist samma. lösen är ok SN koden lägger jag både manuell och scannar . hur gjorde du..mvhErik Hellgren skrev:
Nu har jag bytt hub från hub till hub plus och det gick väldigt lätt att importera datan från den gamla hubben till den nya. Var otroligt skönt att slippa plocka ner alla prylar och installera om dom.
Nu har jag scenarior så jag kan styra motorvärmarna som jag vill.
Nu har jag scenarior så jag kan styra motorvärmarna som jag vill.
Ja det tror jag detn gör och andra dahua också men käns att kamera är inte reg på dahua cloud eller nått, har kamera i Imou appen klar nått saknas, Hikvision funkar fast bli på annat sätt. Har svårt att släppa problemet varför IMOU inte går att lägga till för mig..mvhErik Hellgren skrev:
Kan man få någon återkoppling att en dörr är öppen när man larmar på? Typ genom mobil/siren/kontrollpanel?
Och hur gör jag för att få sirenen att signalera att en nedräkning har börjat men inte vid nattläget. Ganska störigt att den piper när man aktiverar nattläget och barnen sover.
Och går det att få ett pip när en dörr öppnas fast larmet är avaktiverat, så jag hör om barnen gått ut?
Och hur gör jag för att få sirenen att signalera att en nedräkning har börjat men inte vid nattläget. Ganska störigt att den piper när man aktiverar nattläget och barnen sover.
Och går det att få ett pip när en dörr öppnas fast larmet är avaktiverat, så jag hör om barnen gått ut?
Jag har samma problem med 2st dahua bullets som inte går att lägga dit. Jag Kunde lägga dit en cue 2.0 men ingen bild när jag går på kameranS sparre16V skrev:
Jag slog till på mellandagsrean på Megateh och köpte mig ett Ajax-larm. Kommer byta från Sector och får behålla de grejerna. Det finns väl ingen chans att dörrdetektorer och annat från Sector går att få in i Ajax-larmet?
(finns det något värde i Sector-grejerna annars eller är det bara att kasta?)
(finns det något värde i Sector-grejerna annars eller är det bara att kasta?)
Husägare
· Stockholm
· 106 inlägg
Mig veterligen går det ej.P Peter321 skrev:
Tillbyggare
· Onsala
· 2 022 inlägg
Kanske de gamla magnetkontakterna, Door Protect har en ingång från en extern givare. Men då blir det trådbundet till dem såklart.
Är sugen på ett Ajax till vårt "nya" hus som i dagsläget är larm-löst.
Har planer på att införskaffa Unifi Protect-kameror från Ubitquiti då jag använder deras "vanliga" Unifi nätverk. Om jag förstått allting korrekt så stödjer deras kameror RTSP så de ska gå att "para" med Ajax. Kan någon bekräfta?
Jag vill även ha ett "Smart Lock" till ytterdörren. Har i dagsläget ett Glue i lägenheten men har även tittat på Yale Doorman. Hur ser integrationsmöjligheterna ut här med Ajax? Vore skönt om larmet gick att aktivera via låset (som man kan om man har Verisure t.ex.).
Vidare undrar jag om det finns något som helst stöd för hemautomation? Typ Home Assistant, HomeKit osv?
Har planer på att införskaffa Unifi Protect-kameror från Ubitquiti då jag använder deras "vanliga" Unifi nätverk. Om jag förstått allting korrekt så stödjer deras kameror RTSP så de ska gå att "para" med Ajax. Kan någon bekräfta?
Jag vill även ha ett "Smart Lock" till ytterdörren. Har i dagsläget ett Glue i lägenheten men har även tittat på Yale Doorman. Hur ser integrationsmöjligheterna ut här med Ajax? Vore skönt om larmet gick att aktivera via låset (som man kan om man har Verisure t.ex.).
Vidare undrar jag om det finns något som helst stöd för hemautomation? Typ Home Assistant, HomeKit osv?
Har ett gäng Unifi-kameror som jag ska dra igång så snart Unifi-switchen går att beställa (16-portars Lite) så har du inte fått svar redan kan jag berätta då, men utgår från att det ska fungera.J jim_b skrev:Är sugen på ett Ajax till vårt "nya" hus som i dagsläget är larm-löst.
Smart-lås finns inget stöd för idag men det finns lite rykten om att det ska vara på väg någon slags integration.
Jag har kopplat ihop larmet till Home Assistant, det är enkelt och tillförlitligt men du kan bara läsa statusen på larmet, inte larma av/på (vilket jag tycker känns tryggt). Jag använder det till att se om det är larmat, tänder lampor om larmet går mm. Obs att integrationen inte är officiell men SIA-protokollet används vilket är stabilt och byggt fr att integrera larm med larmcentralen.
Härligt! Vad har du för kameror?L Lund skrev:
Har precis beställt en Dream Machine Pro som jag jag sen (troligtvis) tänkte komplettera med den rackmonterade 16 portars PoE+ switchen.
Ok, intressant. Har som sagt redan ett Glue, så det är ingen brådska med att hitta ett alternativ.L Lund skrev:
Ja, jag såg det efter att jag gjort inlägget. Men precis som du säger så verkar det enbart vara envägskommunikation (events som skickas från Ajax), även om SIA är ett tvåvägs-protokoll.L Lund skrev:Jag har kopplat ihop larmet till Home Assistant, det är enkelt och tillförlitligt men du kan bara läsa statusen på larmet, inte larma av/på (vilket jag tycker känns tryggt). Jag använder det till att se om det är larmat, tänder lampor om larmet går mm. Obs att integrationen inte är officiell men SIA-protokollet används vilket är stabilt och byggt fr att integrera larm med larmcentralen.