Nån mer än jag som upplever många störningar? Upplever att dessa sker oftare sedan uppgraderingen till 2.10. Har usel mobilmottagning förvisso - och får känslan att det leder till att larmet sedan 2.10 får för sig att man når någon slags tröskelnivå och därmed larmar "RF störningsnivå hög"... Hittar bara ett mätvärde som kallas "genomsnittlig brusnivå" och anges i dBm... Ofta anges brusnivån till -94/-94, vilket är uselt. Har en brandvarnare ca 5 m bort och utesirén ca 10 m bort, övriga grejer är mindre än 5 m bort...
Har varit i kontakt med support - men de har inga bra svar...

A aekeberg skrev:
Har inte läst hela tråden men en hel del av de senare inläggen... Tycker mig inte sett något svar på denna frågeställning? Någon som har koll?

//Anders
100-130:-/mån när jag senast kollade (oktober 2020)

• Gilla
aekeberg och 1 till
  • Laddar…
Hur har ni era hubar placerade?

Tänker mig att man vill ha den central för bästa radiotäckning, men undangömd för att skyddas.

Inspirera mig, vart är era monterade?
(Ps, rekar inte för inbrott)

C Cerb skrev:
Hur har ni era hubar placerade?

Tänker mig att man vill ha den central för bästa radiotäckning, men undangömd för att skyddas.

Inspirera mig, vart är era monterade?
(Ps, rekar inte för inbrott)
Rekar inte för inbrott kan nog vilken tjuv som helst åberopa, även om han/hon ertappas på plats :rofl:

Jag har min i ett förråd centralt i huset, otillgängligt att komma till utan att passera rörelsedetektorer eller doorprotect/glaskross.
Funkar fint att få signal genom innervägg (3 staplar), yttervägg och 15-20 meter ut till garaget där jag har en rökdetektor placerad.

GSM signalen är ibland 2 staplar men oftast 3, har ju trähus så det stör väl inte signalerna särskilt mycket. (Comviq abonnemang)

P Parkeringsplats skrev:
Jag har samma problem med 2st dahua bullets som inte går att lägga dit. Jag Kunde lägga dit en cue 2.0 men ingen bild när jag går på kameran
Jag har samma problem med en imou looc, men använde istället rtsp länken till kameran för att ”manuellt” lägga till den i Ajax appen.

Jag håller på att installera mitt Ajax Systems larm och skall montera en Door Protect Plus på min altandörr. Läser jag manualen står det att magneten skall monteras på höger sida om detektorn. Men min altandörr är vänsterhängd, (gångjärnen sitter alltså till höger sett inifrån). Om jag då hänger enligt beskrivning hamnar ju detektorn på vägglisten och magneten på dörren.

Jag gissar att vibrationsskyddet som jag vill ha på dörren sitter i själva detektorn och inte i magnetdelen? Så hur har ni gjort? Har ni monterat magneten på vänster sida om detektorn ändå?

• Gilla
Sista spiken
  • Laddar…
S svaos90 skrev:
Jag håller på att installera mitt Ajax Systems larm och skall montera en Door Protect Plus på min altandörr. Läser jag manualen står det att magneten skall monteras på höger sida om detektorn. Men min altandörr är vänsterhängd, (gångjärnen sitter alltså till höger sett inifrån). Om jag då hänger enligt beskrivning hamnar ju detektorn på vägglisten och magneten på dörren.

Jag gissar att vibrationsskyddet som jag vill ha på dörren sitter i själva detektorn och inte i magnetdelen? Så hur har ni gjort? Har ni monterat magneten på vänster sida om detektorn ändå?
Har inga själv, men söker du på ”upp och ned” i den här tråden så hittar du inlägg om att folk monterat dem så.

• Gilla
sverre30
  • Laddar…
Någon av er som använder Ajax med kamera? Jag vill sätta upp en eller flera kameror, behöver jag en DVR för att kunna spela in innehåll?

richardtenggren
Om larmet går vid ett falsklarm, kan man inte avbryta det med kod via keypaden då?

Vi har lite problem att vid gallskrik av vår tvååring så löser glaskrossen ut, samt att jag missat den lilla bocken med fördröjning även vid skalskydd ;)
Bra tryck i sirenerna iaf! :)

Redigerat:
  • Gilla
Klp65 och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Om larmet går vid ett falsklarm, kan man inte avbryta det med kod via keypaden då?

Vi har lite problem att vid gallskrik av vår tvååring så löser glaskrossen ut, samt att jag missat den lilla bocken med fördröjning även vid skalskydd ;)
Bra tryck i sirenerna iaf! :)
En ny Jussi in spe?

richardtenggren
S Sista spiken skrev:
En ny Jussi in spe?
Haha ja det kan man tro, frun delar ju hemstad med Jussi så vem vet!

• Gilla
Sista spiken
  • Laddar…
FIck ett falsk larm på brandvarnaren i natt. (tjuter som fan) men inget rök, ska vi väll vara glada för.
Har för mig att man kunde lägga på filter för att de inte skulle vara så känsliga. Någon som har koll på det?

V viggen_l skrev:
FIck ett falsk larm på brandvarnaren i natt. (tjuter som fan) men inget rök, ska vi väll vara glada för.
Har för mig att man kunde lägga på filter för att de inte skulle vara så känsliga. Någon som har koll på det?
Se under inställningar för centralenheten och ”Service”. Där finns inställningar för branddetektorn.

Ah. Tack. Letade runt innan men tittade aldrig under huvudenheten.
Kan man dela så att inte ute sirenen går på vid brand eller att den fördröjs?

Hej alla kunniga!
Jag kommer installera Ajax i mitt nybyggda hus inom kort och tänkte höra med er experter vad jag bör införskaffa. Villan är på 152kvm, 1-plan. Kommer sätta externa kameror med PoE efteråt. Alltså ingen kamera i rörelsevakter.
1st Hub. Kan den skicka sms/mail? Eller behöver jag Hub+/hub2? Ska även kunna knyta mot larmcentral i framtiden.
1st Knappsats/keypad.
1st inomhussiren.
Flera brandvarnare. Räcker väl med den vanliga eller finns det någon anledning att använda fireprotect plus?
2-3st vattenläckagevarnare.

Sedan då gällande rörelsevakter samt dörrmagneter. Vad ska man välja? Ska man sätta glaskross på alla fönster som inte går att öppna och dörrmagneter på alla fönster/dörrar som går att öppna?
Eller är det bättre/billigare att sätta en rörelsevakt som kollar mot flera fönster/dörrar?

Rörelsevakter blir ju svårt att ha aktivt i skalskyddet om man rör sig på natten dock.
Man kanske sätter dörrmagneter på alla öppningsbara fönster/dörrar och en rörelsevakt mot stora fönsterpartiet. Och så lägger man inte med rörelsevakten på skalskyddet utan man lär ju ändå höra ifall någon krossar en ruta på natten kanske? Eller hur ska man tänka?

Något annat jag bör tänka på?
Tack så mycket!
Mvh Tobias.

• Gilla
nevinator
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.