745 966 läst ·
2 895 svar
746k läst
2,9k svar
Ajax alarm systems
Tillbyggare
· Onsala
· 2 022 inlägg
Jag har tänkt på en sak.... 
En sak jag skulle vilja ha till mitt Ajax-larm är ett larm/lås för ej fastsatta saker, t ex en motorcykel eller båtmotor som förvaras på tomten. Jag tänker typ en lite tuffare larmdosa med en slinga med t ex fiberoptik som man trär igenom det som ska skyddas. Stöt- och förflyttningssensorer har de ju redan, uppkoppling och räckvidd likaså. Bryts fiberoptiken, går larmet i huset/appen på samma sätt som för övriga enheter. Det hade varit ett kanonkomplement som jag tror många skulle uppskatta! Jag har inte sett någon larmutvecklare som erbjudit något sådant?!
En sak jag skulle vilja ha till mitt Ajax-larm är ett larm/lås för ej fastsatta saker, t ex en motorcykel eller båtmotor som förvaras på tomten. Jag tänker typ en lite tuffare larmdosa med en slinga med t ex fiberoptik som man trär igenom det som ska skyddas. Stöt- och förflyttningssensorer har de ju redan, uppkoppling och räckvidd likaså. Bryts fiberoptiken, går larmet i huset/appen på samma sätt som för övriga enheter. Det hade varit ett kanonkomplement som jag tror många skulle uppskatta! Jag har inte sett någon larmutvecklare som erbjudit något sådant?!
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Det går ju att koppla in en kabel i deras Door Protect för externa givare, så du borde kunna lösa nån slags hembygge med en sådan.
Vanlig liten strömsladd istället för fiber, och hållbar kapsling får du såklart komplettera med
Vanlig liten strömsladd istället för fiber, och hållbar kapsling får du såklart komplettera med
Tillbyggare
· Onsala
· 2 022 inlägg
Det skulle ju funka men knappast en elegant lösning, eller speciellt säker. Det är ju bara att parallellkoppla slingan förbi det som ska skyddas så är det löst.n_sandstrom skrev:
Men man skulle kunna skruva fast en DoorProtect Plus och sätta stöt/vinkel-givaren på hög känslighet. Då drar ju larmet igång om något flyttas eller pillas på?! Men sol sagt en smidigare lösning hade varit trevligt! Tänk t ex på grillen, cyklar, motorcyklar, båtmotorer och andra saker som förvaras ute/inne och som är relativt stöldbegärliga.
Om man är sugen på lite Ajax-prylar kan jag tipsa om att flera ställen har Black Friday-erbjudande nu. T.ex. Wingblad Teknik, Safeland och Megateh.
Det måste nog vara Sector, Verisure osv för att man ska få rabatten. Rabatten är ju dock riktigt dålig, iaf hos IF. 5% eller nåt sånt, så det blir ju ungefär som avgiften för en månad hos de större bolagen. Jag beställde ett system från Wingblad, inte världens bästa rabatt, men alltid nåt. Får dock vänta till huset är färdigbyggt med att installera det.
Jag håller på att installera systemet just nu.
Det har gått smidigt att lägga till rum och enheter, appen är också väldigt trevlig.
Dock stöter jag nu på problem när jag satt upp vår första doorprotect plus.
Enligt instruktionen kan/ska man använda den lilla magneten när det är plana ytor. Avståndet från sensorn till magneten får var max 1 cm.
Jag tog den lilla magneten samt installerade sensorn.
Avståndet är max 4-5mm.
Trots ovan känner inte sensorn utan säger att dörren står öppen då den inte får kontakt.
Någon annan som haft samma problem?
Jag vill gärna kunna använda den lilla smidiga magneten då det blir snyggare, men jag vill inte sätta upp fler just nu och riskera att få fula hål i mina dörrar.
Hur avhjälps detta bäst?
Ett annat problem som dök upp är att magneten måste sitta på högersidan om sensorn.
Då kan man inte använda den till vissa dörrar. Detta då hela min tanke med att uppgradera till doorprotect plus är att få med stötar.
Safe Lands svar var att sätta sensorn upp och ner.
Vad säger ni som har larmet, är det en bra lösning?
Det har gått smidigt att lägga till rum och enheter, appen är också väldigt trevlig.
Enligt instruktionen kan/ska man använda den lilla magneten när det är plana ytor. Avståndet från sensorn till magneten får var max 1 cm.
Avståndet är max 4-5mm.
Trots ovan känner inte sensorn utan säger att dörren står öppen då den inte får kontakt.
Jag vill gärna kunna använda den lilla smidiga magneten då det blir snyggare, men jag vill inte sätta upp fler just nu och riskera att få fula hål i mina dörrar.
Hur avhjälps detta bäst?
Ett annat problem som dök upp är att magneten måste sitta på högersidan om sensorn.
Då kan man inte använda den till vissa dörrar. Detta då hela min tanke med att uppgradera till doorprotect plus är att få med stötar.
Jag har satt mina lite som det passar, plus måste väl sitta lodrätt, vad som är upp och ner spelar mindre roll vad jag förstått.. Jag har några (ej plus) som sitter vågrätt längst upp på karmen..H Husbygge2020 skrev:Jag håller på att installera systemet just nu.
Avståndet är max 4-5mm.
Hur avhjälps detta bäst?
Tack för svar, då kör jag med dem upp och ner.J JBir skrev:
Har du använt den stora eller den lilla magneten?
Jag har monterat mina dörrkontakter i ovankant på dörren vågrätt och det har funkat bra, dock tog jag den stora magneten om det här nån betydelse.
Köpte tre Ajax Socket som jag tänkte ha i garagen till motorvärmarna till bilarna och ens traktorn. Måste vara smidig att alltid ha i sladden och sen kunna lägga in schema för på avslag på vardagsmorgnar och på eftermiddagen då barnen har aktiviteter sen i övrigt bara kunna slå på motorvärmaren med appen om man ska iväg andra tider. Kör med vanliga timers nu men dessa måste ju vara mycket smidigare.
Köpte tre Ajax Socket som jag tänkte ha i garagen till motorvärmarna till bilarna och ens traktorn. Måste vara smidig att alltid ha i sladden och sen kunna lägga in schema för på avslag på vardagsmorgnar och på eftermiddagen då barnen har aktiviteter sen i övrigt bara kunna slå på motorvärmaren med appen om man ska iväg andra tider. Kör med vanliga timers nu men dessa måste ju vara mycket smidigare.
Verkar som om jag får fram med akrylen och fylla igen hålen för att göra nya till den stora magneten.B busse skrev:Jag har monterat mina dörrkontakter i ovankant på dörren vågrätt och det har funkat bra, dock tog jag den stora magneten om det här nån betydelse.
Tack för svar
Jag har också köpt uttag som jag ska kunna köra på distans, dock ej Ajax.
Återkom gärna med hur Ajax Socket fungerat när du testat dem ett tag.
Jag har själv 7 doorprotect plus och stötte på samma problem som du beskriver. Det går fint när det är på höger sida men inte vänster. Detta löstes dock genom att få dem så att det i princip är 1 mm mellan magneten och enheten. Kör dem på både höger och vänster sida nu och det lirar fint med den lilla magneten.H Husbygge2020 skrev:Jag håller på att installera systemet just nu.
Avståndet är max 4-5mm.
Hur avhjälps detta bäst?
Det som är lite tråkigt är att tilt funktionen inte fungerar på dörrar. Jag hade hoppats om man monterade dem vågrätt så skulle de fungera men icke sa nicke. Ska fixa några bilder till dig senare idag så du ser hur jag satt upp dem.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 390 inlägg
Det är tyvärr tekniskt svårt att detektera rotation runt den vertikala axeln, normalt sett så använder man en accelerometer och mäter jordens dragningskraft, men när man roterar runt den vertikala axeln så är dragningskraften densamma hela tiden.S SolenSkiner skrev:Jag har själv 7 doorprotect plus och stötte på samma problem som du beskriver. Det går fint när det är på höger sida men inte vänster. Detta löstes dock genom att få dem så att det i princip är 1 mm mellan magneten och enheten. Kör dem på både höger och vänster sida nu och det lirar fint med den lilla magneten.
Det som är lite tråkigt är att tilt funktionen inte fungerar på dörrar. Jag hade hoppats om man monterade dem vågrätt så skulle de fungera men icke sa nicke. Ska fixa några bilder till dig senare idag så du ser hur jag satt upp dem.