745 950 läst ·
2 895 svar
746k läst
2,9k svar
Ajax alarm systems
Behöver huben vara åtkomlig när man ska para ihop nya sensorer? Eller kan jag sätta den i garderoben där inkommande fiber sitter och sen bara ”glömma bort” den?
Tänker att fast kabel/ethernet måste vara ngt mer stabilt än Wi-Fi.
Tänker att fast kabel/ethernet måste vara ngt mer stabilt än Wi-Fi.
Husägare
· Stockholm
· 106 inlägg
Jag har den bortglömd i ett skåp. Parning med sensorer sker när jag sätter upp dem och den verkar nå galant.G gluecifer skrev:
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Sålänge den har ström och är online så räcker det, ingen fysisk åtkomst behövs
Det går, men du får skapa 2 scenarier. Ett på och ett av. Lite konstigt men så funkar det. Den ena sätter du larm på vid 22.00 och den andra som larm av vid 05.00. Scenariot körs inte om det redan är uppfyllt (den larmar alltså inte av om du gjort det manuellt innan 05.00).M minitoy skrev:
Jag kör mina garage på det viset ena garaget larmas på en tid på kvällen och larmas av på morgonen med hjälp av två scenarior. Andra garaget larmas på tidigare på kvällen via ett scenario och larmas inte av utan får larmas av manuellt.N Nuno skrev:
Nu har jag inte ett Ajax-larm, men skulle inte själv vilja sätta mig i sitsen att enbart använda mobilappen.G gluecifer skrev:
Vore väldigt trist den gången man glömt mobilen på jobbet, tappat bort den, laddat ur batteriet, fått den stulen, den har gått sönder eller något annat liknande.
För en så viktig funktion som att kunna larma av/på skulle jag absolut vilja ha en backup som alltid är hemma.
Husägare
· Stockholm
· 106 inlägg
I stugan kör morsan med appen men inte så kul då kontantkortet var tomtv eller om det var att mobilnätet var nere, gick inte att stänga av tjutande larmet då telefonen inte fick kontakt. Var bara att åka och hämta fjärrkontrollen.
I ena garaget saknar jag keypad men kör med tidsstyrning där så det larmar på och av av sig självt. Larmar ofta av med telefonen men lite då och då larmar jag av med keypad.
Skulle inte vilja vara utan keypad i huset och verkstadsgaraget där man springer frekvent för mitt som det är har man glömt telefon och öppnat dörren och då är det fint att bara kunna slå koden istället för att larmet ska gå, i uthusen mm duger det med mobilen.
I ena garaget saknar jag keypad men kör med tidsstyrning där så det larmar på och av av sig självt. Larmar ofta av med telefonen men lite då och då larmar jag av med keypad.
Skulle inte vilja vara utan keypad i huset och verkstadsgaraget där man springer frekvent för mitt som det är har man glömt telefon och öppnat dörren och då är det fint att bara kunna slå koden istället för att larmet ska gå, i uthusen mm duger det med mobilen.
Japp det kan du. Du ställer först in ett scenario när larmet ska aktiveras och sedan ytterligare ett scenario för när larmet ska inaktiveras. Det blir alltså två olika händelser.M minitoy skrev:
Tänk på att keypad även fungerar om internet ligger nere. Annars kanske du står där med appen och inte kan larma av. Då är keypaden guld värd då den fungerar oberoende av uppkoppling mot internet.G gluecifer skrev:
Har inget Ajaxlarm men funderar på att skaffa. Har dock en fråga kring brandlarmet. Många nämner att motioncamera inte skickar med bild till larmcentralen vid utlöst brandlarm. Men vad händer när fireprotect detekterar brand, startar sirener, skickar pushnotis till mobil och larmar till larmcentral (om kopplat larm)? Vad gör larmcentralen då, ringer upp mig och avvaktar på bekräftad brand eller ringer dom brandstationen direkt?
Husägare
· Stockholm
· 106 inlägg
Vid brandlarm går larmet som ett vanligt larm och du får push, telefonsamtal osv från larmet som vanligt.P Parkeringsplats skrev:Har inget Ajaxlarm men funderar på att skaffa. Har dock en fråga kring brandlarmet. Många nämner att motioncamera inte skickar med bild till larmcentralen vid utlöst brandlarm. Men vad händer när fireprotect detekterar brand, startar sirener, skickar pushnotis till mobil och larmar till larmcentral (om kopplat larm)? Vad gör larmcentralen då, ringer upp mig och avvaktar på bekräftad brand eller ringer dom brandstationen direkt?
Vet inte hur det funkar med larmcentral, antar att det beror på vad du ber dem att göra, men tror inte de kan ringa brandstation utan att verifiera med väktare eller så först.