Precis pratat med Verisure och sagt upp vår larmtjänst där. Personen i telefon kommenterade inte ens att de skulle ha 2000:- för att kolla på en kamera som inte fungerar längre.

Så.. Nu är frågan, vilken hub ska man ha om man i framtiden vill installera egna kameror i systemet? Räcker det med Hub eller Hub plus eller måste man ha en Hub 2?

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
https://ajax.systems/hub-compare/

Som jag tolkar det behöver du en Hub2 för att kunna skicka vidare bilder till larmcentralen.
Vad jag förstod från Safeland behövde det då också vara MotionProtect, det funkar inte med "egna"

• Gilla
JLyck
  • Laddar…
Okej, kräver larmcentral bildverifiering för att vidta åtgärder? Tänker främst på brandlarmet.

Har dålig koll på brandlarmsdelen.

Men till larmet ska själv kunna bestämma lite hur man vill ha det, exempelvis att två oberoende detektorer ska larma för att skicka vidare till central.

• Gilla
JLyck
  • Laddar…
Lucky2015
Smillan1000 skrev:
Vad är fördelen med MotionCam? Många i tråden verkar vara uppspelta över den "nya" funktionen. Spec'en känns ju ganska kass, vad är det som är så fantastiskt som jag missar med denna, istället för att ex. lägga till kameror från Hikvision, Safire etc.?
Integriteten och larmöverföringen. Motioncam tar endast bilder då larmet löser ut. Larmcentralen kan också ta emot bilderna från Motioncam.

Med en vanlig kamera kan du inte skicka filmen till larmcentralen.

Genom att få en bild vid utlöst larm ser du enkelt om det är falsklarm eller inbrott.

Lucky2015
13th Marine 13th Marine skrev:
Har dålig koll på brandlarmsdelen.

Men till larmet ska själv kunna bestämma lite hur man vill ha det, exempelvis att två oberoende detektorer ska larma för att skicka vidare till central.
Det stämmer. Denna inställning kan ställas in för att undvika felaktiga larm till larmcentralen.

Lucky2015
JLyck JLyck skrev:
Precis pratat med Verisure och sagt upp vår larmtjänst där. Personen i telefon kommenterade inte ens att de skulle ha 2000:- för att kolla på en kamera som inte fungerar längre.

Så.. Nu är frågan, vilken hub ska man ha om man i framtiden vill installera egna kameror i systemet? Räcker det med Hub eller Hub plus eller måste man ha en Hub 2?
Välj någon av hubbarna som stöder Motioncam så är du framtidssäkrad.

JLyck JLyck skrev:
Okej, kräver larmcentral bildverifiering för att vidta åtgärder? Tänker främst på brandlarmet.
MotionCam skickar inga bilder vid brandlarm. Tyvärr fungerar bara bildöverföringen när pir har läst ut. Det är rätt kasst....

A
J johfo skrev:
tja...det är väl att man har en möjlighet att få veta varför detektorn löste ut.

En övervakningskamera har förvisso högre upplösning och ger bättre bild. Men den är dels igång hela tiden (integritetsaspekt) och den är ganska mycket dyrare än kostanden att gå från en Motionprotect till en MotionCam (det skiljer väl 7-800 spänn där) och till nätverkskameror behöver man väl antingen en NVR eller en molntjänst (som ofta kostar pengar och det är ju just att klippa månadsavgifter som är lite av grejen med att köpa ett eget larm).
En nätverkskamera drar även mer ström och måste antingen ha matning via nätaggregat eller ha mycket mer frekventa batteribyten/batteriladdning...
Därför skulle jag vilja ha MotionCam om jag får tummen ur och byta till ett Ajax-larm framöver
Tack för svaret. Om jag förstått det rätt stödjer Ajax några olika kameraleverantörer så man kan koppla dem till Ajax. Men vet inte hur det funkar i praktiken, om Ajax sparar videosekvenser. Någon som vet? Annars finns det med SD-kort för lagring och vissa har även gratis molntjänstlagring i ex. 7 dagar. De finns även med batteri/wifi och verkar hålla 3-5 månader beroende på tillverkare. De har ju också PIR och har schemaläggning, eller sså kanske Ajax tom kan hantera dem (som nämnts genom att lägga till dem i Ajax). Alternativt har man dem alltid avstängda genom appen för att sedan när man går hemifrån starta dem i appen, liknande Ajax.

Kan någon kommentera hur integreringen med andra kameror funkar med Ajax? Ex. Hikvision Safire etc.

Funkar det med integreringen är det enbart batteritiden jag ser som fördel, men används dem på samma sätt som MotionCam så ser jag inte någon skillnad?

J johfo skrev:
Hur avancerat är Ajax för utgångsfördröjningar när man larmar på?
Går det att sätta garage och förråd med längre fördröjning, så man hinner lasta klart och ta ut bil och cyklar och så?
Förvisso kan man väl sätta 5-10 min på hela klabbet, för snabbare skurkar kanske det inte finns, men det känns ju ändå bättre att veta att huset är pålarmat direkt när man drar. Garage och förråd har inte samma värden, så även om jag gärna har dem larmade, eftersom jag i alla fall vill ha mina pryttlar orörda, så känns det inte lika bråttom med dessa.

Om man vill köra skalskydd på natten och ha undervåningen och garage+förråd larmat...antar att det är konfigurerbart...borde väl inte vara några konstigheter?
Kan man slå av och på det med en Space Control?
Om man har en Space Control, går det att programmera den så att den bara kan slå på och av skalskydd, men inte larma av om det är larmat "på riktigt"? (Så att man utan betänkligheter kan ha den ligga bredvid sängen och slippa gömma den...så inte buset kan ta sig in där och snabbt få stopp på larmet?)
Du sätter fördröjningen per detektor, så du kan absolut aktivera vardagsrummet på den gång och garaget med fördröjning. Däremot ser det ut som att max är 120 sekunder, kanske inte passar dina önskemål.

Skalskydd finns. Har dock ingen aning om hur SpaceControl beter sig när larmet väl är igång. Men skulle någon som tagit sig in faktiskt lägga tid på att försöka stänga av larmet om det väl gått?

• Gilla
Lucky2015
  • Laddar…
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Du sätter fördröjningen per detektor, så du kan absolut aktivera vardagsrummet på den gång och garaget med fördröjning. Däremot ser det ut som att max är 120 sekunder, kanske inte passar dina önskemål.

Skalskydd finns. Har dock ingen aning om hur SpaceControl beter sig när larmet väl är igång. Men skulle någon som tagit sig in faktiskt lägga tid på att försöka stänga av larmet om det väl gått?
inte vet jag... jag känner troligen inte den som bryter sig in...
Om man inte pepprar med detektorer (jag räknar inte med att kosta på en PIR per rum, utan tänker främst täcka passager så att det inte går att gå från rum till rum inifrån) och fjärren råkar ligga i fel utrymme skulle ju buset kunna stänga av utan att utlösa larmet..

M Melwin skrev:
MotionCam skickar inga bilder vid brandlarm. Tyvärr fungerar bara bildöverföringen när pir har läst ut. Det är rätt kasst....
aha, det var ju dumt...hur tänkte de där? Vid brandlarm skulle man ju vilja ha bilder från samtliga motioncams

Lucky2015
J johfo skrev:
aha, det var ju dumt...hur tänkte de där? Vid brandlarm skulle man ju vilja ha bilder från samtliga motioncams
Skriv det som ett utvecklingsförslag till Ajax. Hade varit en bra funktion.

https://ajax.systems/features/

Lucky2015
För er som haft Fireprotect+ ett tag och behöver rengöra dem. Här är en video på hur man gör

• Gilla
Lund
  • Laddar…
D
JLyck JLyck skrev:

Försökte de inte locka dig att stanna, med rabatter etc?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.