Lucky2015
  • Ajax Space Control keyfob i svart, visar knappar för larm aktivering och deaktivering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tveksamt tveksamt skrev:
Kan man med Ajax larma av/på med någon form av tagg, eller är det alltid kod/app som gäller?
Nej finns ingen vanlig tagg, det närmaste man kommer är fjärrkontrollen (SpaceControl).

• Gilla
Lucky2015
  • Laddar…
Hmm, det var ju synd.
Tack för svaret!

Lucky2015
tveksamt tveksamt skrev:
Hmm, det var ju synd.
Tack för svaret!
Men fungerar det inte med en SpaceControl för dig?

Jo, visst skulle de väl funka också, men jag tänker att de är lite onödigt dyra/stora/klumpiga för något som skulle lösas lika bra med en tagg.
Skulle hellre skicka med ungen en tagg för några tior som jag enkelt tar bort från systemet när den tappats än en fjärrkontroll för ett par hundra.
Sambon kommer tycka den är onödigt stor i nyckelknippan.
Osv.

A
Vi har idag larm från en av de största larmoperatörerna men som jag sagt upp av olika skäl.

Det jag skulle vilja ha är riktigt bra "smarta" branddetektorer, där jag funderar på Google Nest. Men får känslan av att de är på väg "ut", läst om folk som haft mjukvaruproblem med dem men när de funkar är de grymma. Någon som vet något om det? Jag skulle också vilja ha några "smarta" men billigare videokameror, typ Swibe. Åsikter eller tips på andra videokameror?

Eventuellt skulle jag senare vilja lägga till dörr/fönster-kontakter och då kanske hantera allt genom en app, såsom Ajax (antar jag behöver även deras hub då).

Jag har inte tänkt koppla det någonstans utan vill ha koll ifall det sker något märkligt (video/dörrkontakter) samt trygghet med branddetektorer som man kan lägga till ex. grannen till för att få notis (när jag själv inte vaknar av tjut/notisen eftersom jag ev. redan är kolmonoxiddäckad)

Om jag förstått Ajax rätt är det ett "öppet" system så man kan lägga till vissa prylar. Skulle jag kunna lägga till ovanstående till en Ajax-hubb och dess kontakter för att på så vis göra ett system av det?

Edit: Tänker wifi och om möjligt batteridrift i möjligaste mån. Även gratis/billig cloudtjänst för någon dags lagring.

Redigerat:
Ni som har Ajax. Vad har era system kostat och vad har ni för komponenter? Har Verisure idag, dock har en av våra kameror lagt av (?) detta vill verisure ha ca 2000:- för att ordna.

• Gilla
Regor36
  • Laddar…
Hm..har lagt till en bild men det var ett tag sedan. Hur lägger jag in bilder numer? Hittar inte hur liksom :thinking:
Skärmavbild av smart hem-app med temperaturvisning för olika rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lucky2015
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Hm..har lagt till en bild men det var ett tag sedan. Hur lägger jag in bilder numer? Hittar inte hur liksom :thinking:
[bild]
Du är på rätt ställe men larmet kan inte vara aktiverat då du ska ändra bild :)

Avaktivera larmet och gå in där igen så ser du kugghjulet för att komma in på inställningarna. :)

• Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Jag har fortfarande inte fått tummen ur att byta det dyra abonnemangslarmet...och har några funderingar på vad som är möjligt med Ajax

Hur avancerat är Ajax för utgångsfördröjningar när man larmar på?
Går det att sätta garage och förråd med längre fördröjning, så man hinner lasta klart och ta ut bil och cyklar och så?
Förvisso kan man väl sätta 5-10 min på hela klabbet, för snabbare skurkar kanske det inte finns, men det känns ju ändå bättre att veta att huset är pålarmat direkt när man drar. Garage och förråd har inte samma värden, så även om jag gärna har dem larmade, eftersom jag i alla fall vill ha mina pryttlar orörda, så känns det inte lika bråttom med dessa.

Om man vill köra skalskydd på natten och ha undervåningen och garage+förråd larmat...antar att det är konfigurerbart...borde väl inte vara några konstigheter?
Kan man slå av och på det med en Space Control?
Om man har en Space Control, går det att programmera den så att den bara kan slå på och av skalskydd, men inte larma av om det är larmat "på riktigt"? (Så att man utan betänkligheter kan ha den ligga bredvid sängen och slippa gömma den...så inte buset kan ta sig in där och snabbt få stopp på larmet?)

Det här med val av SIM-kort...
Om man låter larmet ha internetaccess med trådat nätverk, då antar jag att mobiltrafiken bara är SMS vid larm och lite data om internetlinan går ner?
Vad kör ni som har larmet för variant av mobil-koppling/SIM?

Att jag inte fått tummen ur och byta var att jag kom av mig då MotionCam inte var släppt och såna vill jag ha, så man förhoppningsvis ser vad som triggat larmet. Några som kör såna? Funkar de bra?

Lucky2015
Smillan1000 skrev:
Vi har idag larm från en av de största larmoperatörerna men som jag sagt upp av olika skäl.

Det jag skulle vilja ha är riktigt bra "smarta" branddetektorer, där jag funderar på Google Nest. Men får känslan av att de är på väg "ut", läst om folk som haft mjukvaruproblem med dem men när de funkar är de grymma. Någon som vet något om det? Jag skulle också vilja ha några "smarta" men billigare videokameror, typ Swibe. Åsikter eller tips på andra videokameror?

Eventuellt skulle jag senare vilja lägga till dörr/fönster-kontakter och då kanske hantera allt genom en app, såsom Ajax (antar jag behöver även deras hub då).

Jag har inte tänkt koppla det någonstans utan vill ha koll ifall det sker något märkligt (video/dörrkontakter) samt trygghet med branddetektorer som man kan lägga till ex. grannen till för att få notis (när jag själv inte vaknar av tjut/notisen eftersom jag ev. redan är kolmonoxiddäckad)

Om jag förstått Ajax rätt är det ett "öppet" system så man kan lägga till vissa prylar. Skulle jag kunna lägga till ovanstående till en Ajax-hubb och dess kontakter för att på så vis göra ett system av det?

Edit: Tänker wifi och om möjligt batteridrift i möjligaste mån. Även gratis/billig cloudtjänst för någon dags lagring.
Google Nest brandvarnare är bra på det sättet att de varnar både med röst, signal och led indikator vid utlöst larm. Det dåliga är att deras aviseringar i appen är värdelös vid larm. Det är en signal som spelas upp men detta fungerar inte alltid. Signalen som låter i mobilen är en vänlig signal som knappt hörs om man har telefonen i fickan. Tiden som signalen låter är också väldigt kort, runt 10 sekunder.

I mitt tycke är själva brandvarnaren väldigt bra men allt annat är mindre bra.

Ett annat exempel är att de inte går att lägga till i Google home appen.

Observera också att den enda möjligheten att få larm utanför hemmet är genom pushmeddelandet som skickas ut. Inga sms, samtal och det går inte heller att ansluta till befintligt larm eller larmcentral.

Köp hellre Ajax fireprotect plus. Tyvärr saknar de röst men är extremt bra annars. Larmet går garanterat fram också.

Lucky2015
J johfo skrev:
Jag har fortfarande inte fått tummen ur att byta det dyra abonnemangslarmet...och har några funderingar på vad som är möjligt med Ajax

Går det att sätta garage och förråd med längre fördröjning, så man hinner lasta klart och ta ut bil och cyklar och så?
Förvisso kan man väl sätta 5-10 min på hela klabbet, för snabbare skurkar kanske det inte finns, men det känns ju ändå bättre att veta att huset är pålarmat direkt när man drar. Garage och förråd har inte samma värden, så även om jag gärna har dem larmade, eftersom jag i alla fall vill ha mina pryttlar orörda, så känns det inte lika bråttom med dessa.

Om man vill köra skalskydd på natten och ha undervåningen och garage+förråd larmat...antar att det är konfigurerbart...borde väl inte vara några konstigheter?
Om man har en Space Control, går det att programmera den så att den bara kan slå på och av skalskydd, men inte larma av om det är larmat "på riktigt"? (Så att man utan betänkligheter kan ha den ligga bredvid sängen och slippa gömma den...så inte buset kan ta sig in där och snabbt få stopp på larmet?)

Om man låter larmet ha internetaccess med trådat nätverk, då antar jag att mobiltrafiken bara är SMS vid larm och lite data om internetlinan går ner?
J johfo skrev:

Att jag inte fått tummen ur och byta var att jag kom av mig då MotionCam inte var släppt och såna vill jag ha, så man förhoppningsvis ser vad som triggat larmet. Några som kör såna? Funkar de bra?
Angående simkort är det en extra trygghet om din internetuppkoppling fallerar. Dessutom kan du med ett insatt simkort få larmet att ringa ett röstsamtal till dig vid utlöst larm. Även sms möjligt. Har själv inställt att appen varnar genom avisering och signal, sms skickas ut och larmet ringer även upp. Helt omöjligt att missa om larmet löser ut.

Simkort rekommenderas Netmore 5 år. Safeland säljer det för 299 kr och Wingblads för 349 kr. Billig månadskostnad då du betalar denna kostnad och det räcker cirka 5 år. Inga månadskostnader eller liknande.

Lucky2015
J johfo skrev:

Jag har bytt ut flera av mina Motionprotect mot Motioncam. De fungerar klockrent. Om larmet av misstag löses ut ser man ju vad/om något orsakat det direkt i appen.

A
Vad är fördelen med MotionCam? Många i tråden verkar vara uppspelta över den "nya" funktionen. Spec'en känns ju ganska kass, vad är det som är så fantastiskt som jag missar med denna, istället för att ex. lägga till kameror från Hikvision, Safire etc.?

tja...det är väl att man har en möjlighet att få veta varför detektorn löste ut.

En övervakningskamera har förvisso högre upplösning och ger bättre bild. Men den är dels igång hela tiden (integritetsaspekt) och den är ganska mycket dyrare än kostanden att gå från en Motionprotect till en MotionCam (det skiljer väl 7-800 spänn där) och till nätverkskameror behöver man väl antingen en NVR eller en molntjänst (som ofta kostar pengar och det är ju just att klippa månadsavgifter som är lite av grejen med att köpa ett eget larm).
En nätverkskamera drar även mer ström och måste antingen ha matning via nätaggregat eller ha mycket mer frekventa batteribyten/batteriladdning...
Därför skulle jag vilja ha MotionCam om jag får tummen ur och byta till ett Ajax-larm framöver

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.