M matte_1986 skrev:
Har normal känslighet och robotdammsugare.
Inga falsklarm hittils, förutom när frun trycker ofrivilligt på sin fjärr så det tutar titt som tätt.
Samma här. Katten klarar sig även undan hon. dock tjuter det bra när man glömt larma av för hantverkare som kommer...

• Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
C chrille-gäddan skrev:
Samma här. Katten klarar sig även undan hon. dock tjuter det bra när man glömt larma av för hantverkare som kommer...
Funkar det bra även med katt som hoppar upp på bord, går i trappor eller liknande?

Läste någonstans att den inte reagerar på små rörelser i golvhöjd men att det kan bli problem högre upp så att säga. En av mina rörelsedetektorer ser en trappa och om vi skaffar katt vill jag gärna att den ska kunna på uppför trappan framför detektorn utan att det larmar...

JustDoIt JustDoIt skrev:
Funkar det bra även med katt som hoppar upp på bord, går i trappor eller liknande?

Läste någonstans att den inte reagerar på små rörelser i golvhöjd men att det kan bli problem högre upp så att säga. En av mina rörelsedetektorer ser en trappa och om vi skaffar katt vill jag gärna att den ska kunna på uppför trappan framför detektorn utan att det larmar...
Nu har jag ingen detektor som ser mot trappen så kan inte uttala mig om det. Men jag är rätt säker på att katten går på bord och köksbänk när vi inte är hemma så kanske går bra med trapp också.

• Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
C chrille-gäddan skrev:
Nu har jag ingen detektor som ser mot trappen så kan inte uttala mig om det. Men jag är rätt säker på att katten går på bord och köksbänk när vi inte är hemma så kanske går bra med trapp också.
Låter bra! Någon annan som har erfarenhet av Ajax med katter eller andra djur? På bilden nedan detektorn jag har i trappan som sitter 2 meter upp från golv men ju täcker av hela trappan.

• En Ajax-detektor monterad 2 meter högt på en vit vägg ovanför en trätrappa, täcker hela trappområdet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
M matte_1986 skrev:
Safeland har ibland varit behjälpliga med reklamationer, tror de gjorde det för folk som köpt av Säkerhetsbyggarna som la ner sin verksamhet eller nått i den stilen.
Safeland löste det och jag hämtade ut en ny på Solar.
Nästa inköp blir från Safeland. Bra support.

• Gilla
byggboi och 2 till
  • Laddar…
Lucky2015
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Nån som har erfarenhet av hur det funkar med robotdammsugare? Har planer på robot till landet men har larmat så klart med Ajax. Har känslighet "hög" på detektorerna kanske ska ställas ner?
Det är inga som helst problem att köra robotdammsugare när larmet är aktiverat. Kör robotdammsugaren varje dag (Roborock S5) i hela bostaden dagtid när huset är fullt pålarmat. Inte en enda gång har larmet brytt sig om dammsugaren :)

• Gilla
tschak
  • Laddar…
Lucky2015
Johanox1 Johanox1 skrev:
Hur gör ni med DoorProtect Plus och persienner förresten? Jag har persienner på insidan av fönstret och sensorn får inte plats innanför. Persiennerna är alltså satta över hela delen av fönstret som går ut. Har precis flyttat in och inser nu att det är väldigt konstigt gjort, aldrig sett att man satt persienner i den fasta ramen och inte i själva den delen som går att öppna.
Ajax har en ny sensor. Med den kan du bevaka flera fönster/dörrar efter varandra. Skulle den passa bättre?

https://ajax.systems/products/motionprotect-curtain/

Nu flyttar vi snart till hus och då är det dags att köpa larm. Månadsabonnemang a'la Verisure har vi nog redan valt bort och av det som finns kvar är Ajax det som lockar mest.

Jag har ett par frågor dock:

Finns det några smarta lås, t.ex. Yale, som funkar med Ajax? Det jag är ute efter är att när låset låses upp så larmas det av automatiskt.

Fjärrkontrollen som finns till, är den lämplig för ett barn att använda? Är det lätt att ta bort den från systemet om den skulle tappas bort i byn t.ex, och går det att programmera några knappar själv eller är de hårdkodade allihop?

G Gustafhagel skrev:
Nu flyttar vi snart till hus och då är det dags att köpa larm. Månadsabonnemang a'la Verisure har vi nog redan valt bort och av det som finns kvar är Ajax det som lockar mest.

Jag har ett par frågor dock:

Finns det några smarta lås, t.ex. Yale, som funkar med Ajax? Det jag är ute efter är att när låset låses upp så larmas det av automatiskt.

Fjärrkontrollen som finns till, är den lämplig för ett barn att använda? Är det lätt att ta bort den från systemet om den skulle tappas bort i byn t.ex, och går det att programmera några knappar själv eller är de hårdkodade allihop?
inget smart lås som i nuläget är synkroniserat

beror nog på åldern för barnet. Varför inte lägg sin en automatisk avlarmning strax innan barnet kommer hem istället?

ja kan lätt tas bort från systemet

nej knapparna är hårdkokade med funktion

C chrille-gäddan skrev:
inget smart lås som i nuläget är synkroniserat

beror nog på åldern för barnet. Varför inte lägg sin en automatisk avlarmning strax innan barnet kommer hem istället?

ja kan lätt tas bort från systemet

nej knapparna är hårdkokade med funktion
Ah det var ju lite synd. Men det kommer kanske.

Grabben är 8 så det hade varit skönt att ha nåt som inte kostar multum att tappa bort (extranyckel kostar 1500) och dessutom går att avaktivera utan att behöva byta alla lås. Men eftersom vi har så nära till fritids skulle jag gärna ha det flexibelt istället för en fast tid för avlarmning (om han skulle vilja stanna lite extra eller stannar på lekplatsen på vägen hem).

Var köper man bäst? Jag vill gärna ha Hub 2 och den verkar vara svår att få tag på i Sverige. Är den på väg månne?

Mitt ajax-larm har börjat dra data från simkortet i helt ny fart. Från sex månader på 1 gb till en månad!

Vad har hänt tror ni?

• Skärmdump som visar datanvändningshistorik, med flera 'SURF 1 GB' poster till ett pris av 55 kr, i en mobilapplikation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mitt ajax-larm har börjat dra data från simkortet i helt ny fart. Från sex månader på 1 gb till en månad!

Vad har hänt tror ni?
Det ser ut att vara väldigt exakt på dagen 1 månad per GB . Kan det inte vara så att din operatör infört min debitering på 1GB per månad?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…

Vad har hänt tror ni?
Det låter väldigt mycket, min har inga problem att klara sig ett år på 0,2 GB, iofs alltid med kabel inkopplat så bara som backup. Jag har kontantkort med Comviq Standard 100, se länk nedan. Håller med Tompa01 - det ser ut som att du tankar på surf bara på något sätt per månad, och att du har ett abonnemang i bakgrunden för 55 kr är bara pris för påfyllning surf. Är det ett separat datakort du har kanske?

https://webbutik.comviq.se/price-plan-comviq-standard

JustDoIt JustDoIt skrev:
Det låter väldigt mycket, min har inga problem att klara sig ett år på 0,2 GB, iofs alltid med kabel inkopplat så bara som backup. Jag har kontantkort med Comviq Standard 100, se länk nedan. Håller med Tompa01 - det ser ut som att du tankar på surf bara på något sätt per månad, och att du har ett abonnemang i bakgrunden för 55 kr är bara pris för påfyllning surf. Är det ett separat datakort du har kanske?

[länk]
Tack, min miss, har tankat surf ett tag vilket av nån jävla anledning nollas efter en månad. Vilken jävla scam.

Tack, min miss, har tankat surf ett tag vilket av nån jävla anledning nollas efter en månad. Vilken jävla scam.
Aj, men kör det jag gör Comviq kontant med Standard, finns även med 1 GB för 250 kr och gäller 12 mån. Eller det kanske är det du har redan?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.