755 235 läst ·
2 921 svar
755k läst
2,9k svar
Ajax alarm systems
Jag funderar på att köpa ett Ajax system men har några frågor till er som har det.
Upplever ni inte att storleken på dörrsensorerna är störig?
Jag vill primärt ha det vita, men jag vill ha ett par svarta dörrsensorer, det går väl att blanda?
Kan man ha flera keypads på samma zon?
Upplever ni inte att storleken på dörrsensorerna är störig?
Jag vill primärt ha det vita, men jag vill ha ett par svarta dörrsensorer, det går väl att blanda?
Kan man ha flera keypads på samma zon?
Dörrsensorerna är stora, men inte störande skulle jag säga. Jag sätter de av gammal vana på ”fel” sida om dörren, där gångjärnen sitter. Då är de mer skyddade, mer diskreta samtidigt som de reagerar på samma öppningsvinkel (måste dock ha lite större avstånd mellan enhet och magnet).X xLnT skrev:
De går att blanda. Magnetdelen är vad jag vet helt passiv.
Flera keypads i en zon bör gå alldeles utmärkt då de i stort fungerar som en key fob med kod.
Lycka till!
Mina erfarenheter såhär långt (har bara satt upp lite pir och dörrkontakter) är att det var väldigt enkelt att installera.
Men jag stör mig på att man inte bara kan larma av/på med kod. Varför måste man vara tvungen att trycka in 01* innan, det förstår jag inte.
Att man måste ha en innesiren för att det ska låta när man kommer eller ska gå och har larmat på tycker jag också är märkligt.
Sen vet jag inte hur bra kvalitet PIR enheterna håller, ställde in dom på högsta känslighet men tycker de tar lite lång tid på sig att detektera. Men det räcker nog tillräckligt bra för mitt ändamål.
Är det några råd och tips ni tycker man ska tänka på/utföra?
Men jag stör mig på att man inte bara kan larma av/på med kod. Varför måste man vara tvungen att trycka in 01* innan, det förstår jag inte.
Att man måste ha en innesiren för att det ska låta när man kommer eller ska gå och har larmat på tycker jag också är märkligt.
Sen vet jag inte hur bra kvalitet PIR enheterna håller, ställde in dom på högsta känslighet men tycker de tar lite lång tid på sig att detektera. Men det räcker nog tillräckligt bra för mitt ändamål.
Är det några råd och tips ni tycker man ska tänka på/utföra?
Jag gjorde en snabb sökning på 01* i tråden. Sök och du ska finna!X xLnT skrev:
Det är för att Ajax vill uppfylla en certifiering av sitt larm.
"I EN50131 (certifieringen) så ska bara användaren själv känna till sin kod, inte ens admin ska ha användarnas koder.
Utan prefix skulle en användare i teorin kunna testa att byta sin kod massor av gånger ända tills systemet nekar en viss kod, då vet man att koden är upptagen och har på detta sätt listat ut en annan användares kod. Med prefix kan faktiskt alla användare i ett system helt ovetandes ha samma kod."
Vad blir skillnaden för att man har 01* framför?J jh8001 skrev:Jag gjorde en snabb sökning på 01* i tråden. Sök och du ska finna!
Det är för att Ajax vill uppfylla en certifiering av sitt larm.
"I EN50131 (certifieringen) så ska bara användaren själv känna till sin kod, inte ens admin ska ha användarnas koder.
Utan prefix skulle en användare i teorin kunna testa att byta sin kod massor av gånger ända tills systemet nekar en viss kod, då vet man att koden är upptagen och har på detta sätt listat ut en annan användares kod. Med prefix kan faktiskt alla användare i ett system helt ovetandes ha samma kod."
Det skriver man ju inte i när man byter lösenord, så en användare kan ju utföra samma lösenordsbytartest som du pratar om även med ett prefix?
För alla användare får väl samma prefix?
Nej, hela grejen är ju att varje användare får ett eget prefix. På det sättet kan alla teoretiskt ha samma lösenkod men man kan ändå se vem det är som larmat på och av varje gång.X xLnT skrev:
Jaha, ok, ja då förstår jag konceptet.J jh8001 skrev:
Jag trodde det var för zoner och har man bara en zon så var det 01* har man två zoner så 02* osv.
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Nybyggare
· Skåne
· 296 inlägg
Hej,
Tänkte kolla med er så jag tänker rätt.
Har en hörman port (med promatic motor) som jag vill styra från Ajax. Detta för att kunna larma av och öppna garaget med samma app. Tänkte styra med Ajax Relay.
Har tittat i instruktioner för båda och tänker att jag bör koppla enligt nedan. Några synpunkter rätt/fel?
Tänkte kolla med er så jag tänker rätt.
Har en hörman port (med promatic motor) som jag vill styra från Ajax. Detta för att kunna larma av och öppna garaget med samma app. Tänkte styra med Ajax Relay.
Har tittat i instruktioner för båda och tänker att jag bör koppla enligt nedan. Några synpunkter rätt/fel?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I princip borde det vara rätt så, Du tar ju matning 24V och försörjer relät så det kan jobba och den slutande kontakten för öppning/stängning av porten är ju kopplad precis som via en vanlig strömställare fast nu igenom relät istället.
Antar att du tänker pulsa ut en signal från relät så porten öppnas?
Jag har ett 24V relä som ligger som kanske kan bli inopererat i garageporten, har inte erfarenhet av hur många puls-möjligheter relät har dock så har inte provat ännu. Ska även montera ett vanligt "socket relä, 230V" ihop med ett multirelä för att tända all belysning vid larm. Där har jag fått info om att 0.2 sekunder räcker för att PLEJD-pucken ska uppfatta signalen från relät och utföra kommando/scenario. Undrar om AJAX-relät kan göra så korta pulser?
EDIT:
Hittade svaret på Säkerhetsbyggarna, 0,5 sekunder borde funka
"Pulse, when the contacts close or open for 0.5 to 15 seconds, and then automatically execute the action in reverse."
Antar att du tänker pulsa ut en signal från relät så porten öppnas?
Jag har ett 24V relä som ligger som kanske kan bli inopererat i garageporten, har inte erfarenhet av hur många puls-möjligheter relät har dock så har inte provat ännu. Ska även montera ett vanligt "socket relä, 230V" ihop med ett multirelä för att tända all belysning vid larm. Där har jag fått info om att 0.2 sekunder räcker för att PLEJD-pucken ska uppfatta signalen från relät och utföra kommando/scenario. Undrar om AJAX-relät kan göra så korta pulser?
EDIT:
Hittade svaret på Säkerhetsbyggarna, 0,5 sekunder borde funka
"Pulse, when the contacts close or open for 0.5 to 15 seconds, and then automatically execute the action in reverse."
Tack för svaret tidigare! Nu har jag kommit mig för att mäta de batterier jag har och de två vanliga CR2 som jag plockade ur brandvarnaren ligger på 3,47 V och är då tydligen slut. De enda nya batterier jag har är vanliga Varta CR123A och direkt ur förpackingen ligger de på 3,75 V. Märkligt när det står 3V på dessa men det verkar stämma bra med t.ex. detta uppladdningsbara:J jh8001 skrev:Problemet är att de laddningsbara varianterna av CR123A och CR2 inte har samma kemi och därmed inte heller samma spänning. De laddningsbara är Li-ion med en fulladdad spänning på 4,2V och de är helt urladdade redan före de når 3V. De vanliga CR-batterierna ligger strax över 3V som fulla och under 3V när de är urladdade. Förutom risken för att elektroniken inte klarar så höga spänningar så kommer sensorns batteriövervakning sättas ur spel. Stor risk att batteriet förstörs av att det blir underladdat innan du får batterivarning men framförallt så kommer sensorn tro att allt är ok ända tills det är dags att slå på sirenen. Då kommer sensorn stendö eftersom det inte finns nån kraft kvar i batteriet och du får inget brandlarm. Slutsats: kör på engångsbatterier.
https://batterionline.se/japcell-jc123r-cr123-uppladdningsbart-3-7v-li-ion-batteri-650mah-1-st
Har du verkligen mätt batterierna under belastning? Att mäta vilospänning på primärbatterier ger ingen bra indikation på hur mycket kapacitet som finns kvar i dem, till skillnad från laddningsbara batterier av li-ion-typ. Belasta batterierna med exempelvis ett motstånd på 3,3 Ohm (för att dra ca 1A) och se vad du får för värde då. Gör man sen samma sak med ett li-ion laddningsbart batteri som är fullt respektive nästan tomt så ser man skillnaden. Som i dessa två bilder där den övre visar li-ion:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har precis skaffat Ajax alarm, några PIR och DoorProtect Plus till alla dörrar och fönster. Har inte satt upp nånting ännu men har testat lite. Mitt problem är att jag tycker att vibrationssensorn i doorprotect plus inte triggar. Har satt känsligheten till hög och tagit bort alarm på singel impact. Jag kan stå och slå med den i väggen och det händer inget ändå. Om jag tar bort singel impact så kan jag få den att reagera genom att slå den i väggen. Trodde de skulle reagera direkt om man håll den i handen när larmet var igång och gick runt och skakade den.
Hur gör ni med DoorProtect Plus och persienner förresten? Jag har persienner på insidan av fönstret och sensorn får inte plats innanför. Persiennerna är alltså satta över hela delen av fönstret som går ut. Har precis flyttat in och inser nu att det är väldigt konstigt gjort, aldrig sett att man satt persienner i den fasta ramen och inte i själva den delen som går att öppna.