4
M MrDTS skrev:
Ja, man kan stänga av switchen som NVR är kopplad till, så har jag det idag men min.
eller om man har ett antal lösa ip-kameror så kan dom vara kopplade till en å samma poe-switch som man styr med strömplugg.
Lätt att styra via larmet, larma av = ström av och larma på= ström på och kameror får ström.

MrDTS
Tyvärr använder jag inte POE-switchar. :(

Hejsan alla!

Jag har införskaffat mig ett Ajax-system som framförallt kommer att användas till att ha larm i garaget som är en fristående byggnad. För att komma in i garaget finns en ingång med slagportar och skjutdörr samt en ingång från en snickarbod. Tanken är att själva garagedelen ska vara larmad men inte snickarboden. Det jag skulle vilja göra är att köpa två ellås, typ Assa 580 eller liknande. Om jag installerar två sådana vid varje ingång, så har jag tänkt mig att man ska inte kunna öppna någon av dörrarna in till garaget när det är larmat. Skulle detta gå att lösa med Ajax Wall Switch? Alltså att när jag väl larmar av så öppnas låsen via switchen och dessa är öppna tills någon larmar på igen?
Stort tack på förhand!

F
Jag har fastnat installationen av SIM-kort. Är nu i fritidshuset och har ett SIM-kort i storlek micro som ska in i larmet. Det behöver tydligen först installeras i en telefon för att ta bort pinkod samt ta emot en verifieringskod från Comviq. Har dock bara en telefon med plats för storlek nano. Ska jag pilla ut nanokortet och när jag är klar i telefonen försöka klä på det för att få micro? Eller avvakta och när jag är hemma försöka leta upp någon gammal telefon för microkort? Eller finns det något annat alternativ?

Brukar gå ganska bra att sätta in de i sin större "hållare" igen. Vill minnas att jag gjorde så, men jag minns inte helt 100

M Morrgann skrev:
Hejsan alla!

Jag har införskaffat mig ett Ajax-system som framförallt kommer att användas till att ha larm i garaget som är en fristående byggnad. För att komma in i garaget finns en ingång med slagportar och skjutdörr samt en ingång från en snickarbod. Tanken är att själva garagedelen ska vara larmad men inte snickarboden. Det jag skulle vilja göra är att köpa två ellås, typ Assa 580 eller liknande. Om jag installerar två sådana vid varje ingång, så har jag tänkt mig att man ska inte kunna öppna någon av dörrarna in till garaget när det är larmat. Skulle detta gå att lösa med Ajax Wall Switch? Alltså att när jag väl larmar av så öppnas låsen via switchen och dessa är öppna tills någon larmar på igen?
Stort tack på förhand!
Hur låset du pratar om beter sig när det är strömsatt/icke ströms att vet jag ej, men jag har en likande lösning som dig fast för portmotorn till garageporten.

Har kopplat ett kodlås som jag kan öppna/stänga garageporten med till en wallswitch som gör kodlåset strömlöst om det är larmat. På så vis kan man inte använda det är det är larmat.

F
J Johhol skrev:
Brukar gå ganska bra att sätta in de i sin större "hållare" igen. Vill minnas att jag gjorde så, men jag minns inte helt 100
Japp. Svårare än så var det inte. Tack!
Nu är det igång! Tror jag :thinking:

Räcker det med att ha larmet uppkopplat via Wifi? Bortsett dom uppenbara nackdelarna vid exempelvis avbrott osv.

Läste någonstans i tråden att det används data från sim-kortet hela tiden trots uppkoppling via Wi-fi, stämmer detta? Ingår bara 250 mb i Telenors IOT abonnemang och hoppas det räcker.

M MarcusSE1987 skrev:
Räcker det med att ha larmet uppkopplat via Wifi? Bortsett dom uppenbara nackdelarna vid exempelvis avbrott osv.

Läste någonstans i tråden att det används data från sim-kortet hela tiden trots uppkoppling via Wi-fi, stämmer detta? Ingår bara 250 mb i Telenors IOT abonnemang och hoppas det räcker.
Ingen större förbrukning på mitt simkort iallafall. Ca 100-200 kr per år tror jag det har kostat mig.

Onsalakorven andr.ljung skrev:
Ingen större förbrukning på mitt simkort iallafall. Ca 100-200 kr per år tror jag det har kostat mig.

Tack. Vet du om det funkar med endast wifi, eller måste man även ha ett simkort i?

M MarcusSE1987 skrev:
Tack. Vet du om det funkar med endast wifi, eller måste man även ha ett simkort i?
Nej då, SIM är ett komplement. Men bra att ha vid fel på WiFi, fel på Internet, strömavbrott etc. Jobbigt om larmet inte funkar, och jobbigt att inte kunna larma av.

• Gilla
MarcusSE1987
  • Laddar…
Hej! Är inne på att skaffa Ajax då vi köpt hus. En 1 och 1/2 plans villa.

Vilken ÅF kan ni rekommendera i dagsläget? Gärna för så Bra pris som möjligt

Vilken storlek på systemet Rekomenderar du? Mvh O12

O O12 skrev:

Återförsäljare har jag tyvärr inga bra tips att ge.

Men det är ju lite svårt att säga rakt av hur stort system du "behöver" utan att se någon planlösning.

Kanske två pir nere (med glaskrossdetektor) och ev. en uppe? Magnetdeckare vid dörrarna och även 1-2 brandvarnare. 1 manöverpanel vid dörren och kanske även en kamera? (Tror det även finns pir med inbyggd kamera nu) en siren behöver du också.

Jag har använt Ajax i snart två år och har inte haft några problem alls.

Jag bor i 2 plans hus med källare. Har fyra pir (varav 3 med glaskrosskombi) 2 brandvarnare, 2 inomhussirener, 1 utomhussiren, 6 magnetdeckare, 3 vattendetektorer, 1 fjärrkontroll ,manöverpanel och en kamera.

• Gilla
O12
  • Laddar…
O O12 skrev:

Förstår om du kanske inte är redo att slå till idag men Wingblad Teknik har väldigt bra priser nu i helgen:
https://wingbladteknik.se/larm-och-sakerhet/ajax-larm

Tack för svar! Ska be dem om en liten offert. Likabra passa på under "rea"

Någon som lyckats få tag på Säkerhetsbyggarna på sistone? Jag skulle behöva komma i kontakt med dom, har försökt alla kanaler men inget svar någonstans. Någon som vet vad som hänt dom?

• Gilla
jejn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.