755 253 läst ·
2 921 svar
755k läst
2,9k svar
Ajax alarm systems
En sista fråga gällande Hubval.
Hur bör man tänka här:
Std hubben är säkerligen helt Ok. (billigast)
Men finns ju Hub plus för 1500kr mer. Wifi tänker jag kan vara gött, då man kan sätta hubben vart som helst i huset.
Hub 2 som också finns för liknande peng har ju ingen Wifi uppkoppling utan den får ju sitta i närheten av routern, inte mycket val där... Dock stödjer den nya MotionCam, som jag ändå inte vet ifall man kommer använda?
Valet faller därmed på Plussen?
Hur har ni valt?
Mvh
Hur bör man tänka här:
Std hubben är säkerligen helt Ok. (billigast)
Men finns ju Hub plus för 1500kr mer. Wifi tänker jag kan vara gött, då man kan sätta hubben vart som helst i huset.
Hub 2 som också finns för liknande peng har ju ingen Wifi uppkoppling utan den får ju sitta i närheten av routern, inte mycket val där... Dock stödjer den nya MotionCam, som jag ändå inte vet ifall man kommer använda?
Valet faller därmed på Plussen?
Hur har ni valt?
Mvh
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Jag fick min hub2 idag den har precis lanserats i Sverige. Plussen stödjer ju inte Ajax motion cam. Det fällde avgörandet för mig samt att man kan ha fler scenarion som går automatiskt. Precis lagt in alla rum och enheter ska driftsätta den imorgon
Jag kan också tycka det känns konstigt att dom tog bort Wi-fi. Behöver man det så måste man ju gå på plussen.
Intressant! Har ni hubben intill routern eller vad har ni för lösningar utan wifi?djhedan skrev:
Jag fick min hub2 idag den har precis lanserats i Sverige. Plussen stödjer ju inte Ajax motion cam. Det fällde avgörandet för mig samt att man kan ha fler scenarion som går automatiskt. Precis lagt in alla rum och enheter ska driftsätta den imorgonJag kan också tycka det känns konstigt att dom tog bort Wi-fi. Behöver man det så måste man ju gå på plussen.
Kabel är Ju alltid bättre än wifi. Helsike vad kluven jag är
Jag har ett mediaskåp i tvättstugan där allting sitter. Men mitt hus är ganska nybyggt så jag hade kunnat satt den lite varstans då vi har nätverksuttag i varje rum. Gillar dock ha all teknik samlat på ett ställe Sonos och slutsteg osv.
Jag har ett äldre hus och inga nätverksuttag. Routern sitter där fibern kommer in i garaget men sedan har vi dragit nätverkskabel till alla tre våningar för att ha trådat till switchar för alla apparater som tv, Telia-boxar, stereo, tv-spel osv och dessutom accesspunkter för wifi på flera ställen i huset.O O12 skrev:
Så bara att sätta larmet där det passade bäst, vid routern eller någon av switcharna. Beroende på hur stort hus man har vill man väl ha larmet hyfsat centralt, men räckvidden är god tycker jag så det är inte livsviktigt om man inte bor i slott.
Inte för att jag testat någon sådan lösning själv, men är det inte möjligt att använda någon Ethernet till WiFi adapter som denna?O O12 skrev:
https://www.computersalg.se/i/1744988/iogear-ethernet-2-wifi-universal
Alla lösningar som ger dig en fungerande nätverksport där du önskar ska funka. Det finns mängder av räckviddsförlängare (repeaters) och andra mottagare som ger dig en port, och även lösningar för att skicka nätverkssignaler via elinstallationen, s.k. homeplugs.T Taken skrev:
T.ex. någon av dessa:
https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/natverk/tradlost-natverk/homeplug
Hej,
Jag har skaffat en IMOU / Dashuakamera. Jag skulle vilja lägga till den i Ajax.
Name/Device ID/Room/Username/password
Vilket username och password är det? Antar att det är till Dashua, är min mailadress mitt username?
Jag har skaffat en IMOU / Dashuakamera. Jag skulle vilja lägga till den i Ajax.
Name/Device ID/Room/Username/password
Vilket username och password är det? Antar att det är till Dashua, är min mailadress mitt username?
Jag överväger också att löpa larm från Ajax. Hade försäljare från Säkra Larm här förra veckan vilket slutade med att vi köpte larm via dem. 25900 för två kameror, två brandvarnare, två dörrkontakter, installation och två års service, därefter 490kr/år och att jag äger larmet lät lockade. Väktarutryckning struntade jag i då det i stort sett krävs att de är på samma gata om de ska ha en chans.
Nu har jag läst mängder med inlägg på forum och recensioner och jag tycker det verkar som att Ajax är bra grejer som är billiga i jämförelse med vad andra kan erbjuda. Igår ringde jag Säkra Larm och använde min ångerrätt. Tänk vad jag kan få från Ajax för 26000kr!
Om jag köper larmet från Ajax kommer nog jag köpa hub 2 för att kunna använda deras motion Cam. Som jag förstår det använder de sig av 2G, vilket lär släckas ner innan 2025. Jag har inte kunnat hitta någon info om vad som händer med systemet när det släcks ner, någon som har koll på det?
Nu har jag läst mängder med inlägg på forum och recensioner och jag tycker det verkar som att Ajax är bra grejer som är billiga i jämförelse med vad andra kan erbjuda. Igår ringde jag Säkra Larm och använde min ångerrätt. Tänk vad jag kan få från Ajax för 26000kr!
Om jag köper larmet från Ajax kommer nog jag köpa hub 2 för att kunna använda deras motion Cam. Som jag förstår det använder de sig av 2G, vilket lär släckas ner innan 2025. Jag har inte kunnat hitta någon info om vad som händer med systemet när det släcks ner, någon som har koll på det?
Om jag gör ett larmschema för att automatiskt sätta på/av larmet på natten i en zon (garaget), vad händer då om jag åker på exvis semester? Kommer den automationen automatiskt stänga av larmet på dagtid i garaget fastän jag egentligen vill att allt skall vara larmat? Eller tar ett manuellt påslaget larm överhand?
Kan naturligtvis stänga av just den automationen när man åker iväg, men då måste man komma ihåg det.
Kan naturligtvis stänga av just den automationen när man åker iväg, men då måste man komma ihåg det.
Rätt beslut! Är personligen väldigt nöjd med mitt Ajax.Tobbe.A skrev:
Jag överväger också att löpa larm från Ajax. Hade försäljare från Säkra Larm här förra veckan vilket slutade med att vi köpte larm via dem. 25900 för två kameror, två brandvarnare, två dörrkontakter, installation och två års service, därefter 490kr/år och att jag äger larmet lät lockade. Väktarutryckning struntade jag i då det i stort sett krävs att de är på samma gata om de ska ha en chans.
Vet inget om 2G eventuella nedsläckning. Men du kan naturligtvis fortsätta köra på Ethernet, vilket bör vara din primära anslutning. Personligen tänker jag worst-case så köper vi en ny hub som har 3G i det läget.
Nu kanske jag misstolkade dig, men som jag förstått det så kommer troligtvis 3G släcks före 2G. Släckningen av 3G har redan börjat för vissa operatörer och därför bör man inte köpa system som endast har 3G tex. Det är väl inget problem med Ajax i och för sig.Shakula skrev:
En annan sak jag funderat på är hur nära en kamin/luftvärmepump man kan placera Motionprotect utan att den reagerar på värmen? Kommer ev sätta en motioncam (med motionprotect) ca sex meter från pump och kamin och vill inte att den ska reagera på värmen stup i kvarten.