G guggen skrev:
Länk till en reläsockel?
Alltså det blir ju ett relä som är omvänt mot ett vanligt (som tar en svag ström och switchar en stark).
Kopierar texten,
2-poligt växlande relä med spolspänning 240 V AC. NC eller NO (öppnande eller slutande). För lödning, flatstiftanslutning eller placering i sockel (36103). Maxbelastning: 10 A vid 250 V AC eller 24 V DC.

Spolspänning är den spänning som krävs för att reläet ska växla mellan NO/NC.
Sen vad du lägger över reläet (NO/NC) är ovidkommande så länge det inte är mer än 10A vid 230VAC eller 24VDC

• Gilla
Jambalaya och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Det blir enklare att få till en bra och säker installation om du trycker ner reläet i sockeln och skruvar fast kablarna.
:)
Oavsett, det är möjligt att 36101 (som jag antar menades längre upp) kan fungera.
Får ta en titt hos elfa ocksa, de lär ha en uppsjö av sådant.

Erik Hellgren Erik Hellgren skrev:
Kopierar texten,
2-poligt växlande relä med spolspänning 240 V AC. NC eller NO (öppnande eller slutande). För lödning, flatstiftanslutning eller placering i sockel (36103). Maxbelastning: 10 A vid 250 V AC eller 24 V DC.

Spolspänning är den spänning som krävs för att reläet ska växla mellan NO/NC.
Sen vad du lägger över reläet (NO/NC) är ovidkommande så länge det inte är mer än 10A vid 230VAC eller 24VDC
Tack.
Blir nog ett ajax och en relä lösning!

• Gilla
Jambalaya och 1 till
  • Laddar…
D
Bör man inte ha någon form av säkring också? Skriv en liten annars guide utanför tråden hur man gör bygger ihop en för 12v också. Säkert många som vill sätta ihop för att styra diverse saker.

Har beställt ajax + tillbehör och relä.
Säkring behövs sannolikt inte då wallswitch redan ligger undet en (beroende på ditt elsystem). Vill du köra 12 går det lika bra, annars så kan man bara ta ett annat relä.
I mitt fall skall den kopplas på en nattssänkningsplint på mitt ec home reglersystem, så är den på höjs varmen från 10 grader till 22. :)
Slänger upp info om hur det gick när det är uppe o snurrar.

• Gilla
Jambalaya och 1 till
  • Laddar…
Är tyvärr tvungen att byta mitt microsec-larm och har tittat på Ajax. Har följt den här tråden med intresse och blivit övertygad om att det är prisvärt av alla inlägg så nu blir det beställning av ett.

• Gilla
Stringfellow Hawke och 3 till
  • Laddar…
Vi tog hem fuktsensor. Imponerad av den nätta storleken. Bara testad med att lägga ett fuktat finger över ett par stift. Det fungerade galant.
En hand håller en kompakt svart fuktsensor mot en metallisk yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller en liten fuktsensor märkt med "Ajax LeaksProtect".
Skapa konto
En liten, svart fuktsensor hålls i en hand mot en metallbakgrund.
Skapa konto

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Nu skall ju batterierna hålla rätt länge i Ajax systemet men är det någorlunda enkelt att byta när det blir dags?

J
Magnetkontakten och glaskrossen trycker man ner en spärr på och lyfter av fronten så kommer man åt batteriet, rörelsedetektorerna ser det ut som att man lossar 3st stjärnskruvar på för att lossa bakplattan och manöverpanelen sitter det 4st stjärnskruvar på baksidan.

Ny här på forumet och ny som radhusägare
Har precis tillträtt ett radhus där det sitter ett sector larm. Förra ägaren har lämnat papper för att ta över deras avtal, men det är inget tvång och kan avslutas istället.
Därför hamnade jag här i denna tråd efter lite googlande och blev intresserad :-)

Känns inte så ekonomiskt fördelaktigt att betala nästan 400:-/mån för 2 dörrmagneter, 2 rörelsesensor och 2 brandlarm hos sector

Visst då får man uppkoppling till deras larmcenter och väktarutryckningar. Vet dock inte om jag tycker det är värt det i alla fall. Jag jobbar max 15min hemifrån, har två bröder som också bor/jobbar ungefär 10min bort.

Om jag väljer Ajax istället, kan man koppla det till vakter senare om man skulle vilja?
Är det enkelt att sätta upp och få igång även för en som är helt novis?

HYLT HYLT skrev:
Är tyvärr tvungen att byta mitt microsec-larm och har tittat på Ajax.
Vilket Microsec larm har du? S8 eller S7 kanske?
Microsec larmen är bra även om många kommit till åren nu.
Om du redan har trådbundet till alla enheter så hade jag ersatt befintligt med ett nytt trådbundet larm.

Erik Hellgren Erik Hellgren skrev:
Nu har Great Security poppat upp i listan, än så länge ensamma.
Det jag känner till om Great Security så jobbar de i huvudsak med säkerhet åt stora b.l.a rikstäckande affärskedjor och andra större kunder, jag tror inte att dem har någon egen alarmeringscentral.

1 123abc skrev:
Det jag känner till om Great Security så jobbar de i huvudsak med säkerhet åt stora b.l.a rikstäckande affärskedjor och andra större kunder, jag tror inte att dem har någon egen alarmeringscentral.
Någon larmcentral har de mig veterligen inte, men de kan lika gärna hyra in sig hos någon annan etablerad. Det är så de flesta mindre säkerhetsföretag gör.

daneriks daneriks skrev:
Om jag väljer Ajax istället, kan man koppla det till vakter senare om man skulle vilja?
1. Ja, där ska gå.
2. Ja. Busenkelt.

• Gilla
Erik Hellgren
  • Laddar…
daneriks daneriks skrev:
Välkommen hit.
Kan du hantera en smartphone kan du sätta upp ett Ajax, svårare än så är det inte. Det som kan kräva lite kunskap är placeringen av detektorer, men sätter du dom där de gamla satt torde det inte bli allt för tokigt.

Lite ont om vaktbolag/larmcentral som tar emot Ajax ännu, men vet att flera arbetar på det. Så ska du initialt bara koppla det till dig själv o brorsorna så är det nog inget problem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.