755 291 läst ·
2 921 svar
755k läst
2,9k svar
Ajax alarm systems
Elektroniktokig
· Åkersberga
· 458 inlägg
Kopierar texten,G guggen skrev:
2-poligt växlande relä med spolspänning 240 V AC. NC eller NO (öppnande eller slutande). För lödning, flatstiftanslutning eller placering i sockel (36103). Maxbelastning: 10 A vid 250 V AC eller 24 V DC.
Spolspänning är den spänning som krävs för att reläet ska växla mellan NO/NC.
Sen vad du lägger över reläet (NO/NC) är ovidkommande så länge det inte är mer än 10A vid 230VAC eller 24VDC
Tack.Erik Hellgren skrev:
Kopierar texten,
2-poligt växlande relä med spolspänning 240 V AC. NC eller NO (öppnande eller slutande). För lödning, flatstiftanslutning eller placering i sockel (36103). Maxbelastning: 10 A vid 250 V AC eller 24 V DC.
Spolspänning är den spänning som krävs för att reläet ska växla mellan NO/NC.
Sen vad du lägger över reläet (NO/NC) är ovidkommande så länge det inte är mer än 10A vid 230VAC eller 24VDC
Blir nog ett ajax och en relä lösning!
Har beställt ajax + tillbehör och relä.
Säkring behövs sannolikt inte då wallswitch redan ligger undet en (beroende på ditt elsystem). Vill du köra 12 går det lika bra, annars så kan man bara ta ett annat relä.
I mitt fall skall den kopplas på en nattssänkningsplint på mitt ec home reglersystem, så är den på höjs varmen från 10 grader till 22.
Slänger upp info om hur det gick när det är uppe o snurrar.
Säkring behövs sannolikt inte då wallswitch redan ligger undet en (beroende på ditt elsystem). Vill du köra 12 går det lika bra, annars så kan man bara ta ett annat relä.
I mitt fall skall den kopplas på en nattssänkningsplint på mitt ec home reglersystem, så är den på höjs varmen från 10 grader till 22.
Slänger upp info om hur det gick när det är uppe o snurrar.
Elektroniktokig
· Åkersberga
· 458 inlägg
Vi tog hem fuktsensor. Imponerad av den nätta storleken. Bara testad med att lägga ett fuktat finger över ett par stift. Det fungerade galant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu skall ju batterierna hålla rätt länge i Ajax systemet men är det någorlunda enkelt att byta när det blir dags?
J
Jambalaya
Medlem
· Jambalayaville
· 119 inlägg
Jambalaya
Medlem
- Jambalayaville
- 119 inlägg
Magnetkontakten och glaskrossen trycker man ner en spärr på och lyfter av fronten så kommer man åt batteriet, rörelsedetektorerna ser det ut som att man lossar 3st stjärnskruvar på för att lossa bakplattan och manöverpanelen sitter det 4st stjärnskruvar på baksidan.
Ny här på forumet och ny som radhusägare
Har precis tillträtt ett radhus där det sitter ett sector larm. Förra ägaren har lämnat papper för att ta över deras avtal, men det är inget tvång och kan avslutas istället.
Därför hamnade jag här i denna tråd efter lite googlande och blev intresserad
Känns inte så ekonomiskt fördelaktigt att betala nästan 400:-/mån för 2 dörrmagneter, 2 rörelsesensor och 2 brandlarm hos sector
Visst då får man uppkoppling till deras larmcenter och väktarutryckningar. Vet dock inte om jag tycker det är värt det i alla fall. Jag jobbar max 15min hemifrån, har två bröder som också bor/jobbar ungefär 10min bort.
Om jag väljer Ajax istället, kan man koppla det till vakter senare om man skulle vilja?
Är det enkelt att sätta upp och få igång även för en som är helt novis?
Har precis tillträtt ett radhus där det sitter ett sector larm. Förra ägaren har lämnat papper för att ta över deras avtal, men det är inget tvång och kan avslutas istället.
Därför hamnade jag här i denna tråd efter lite googlande och blev intresserad
Känns inte så ekonomiskt fördelaktigt att betala nästan 400:-/mån för 2 dörrmagneter, 2 rörelsesensor och 2 brandlarm hos sector
Visst då får man uppkoppling till deras larmcenter och väktarutryckningar. Vet dock inte om jag tycker det är värt det i alla fall. Jag jobbar max 15min hemifrån, har två bröder som också bor/jobbar ungefär 10min bort.
Om jag väljer Ajax istället, kan man koppla det till vakter senare om man skulle vilja?
Är det enkelt att sätta upp och få igång även för en som är helt novis?
Elektroniktokig
· Åkersberga
· 458 inlägg
Någon larmcentral har de mig veterligen inte, men de kan lika gärna hyra in sig hos någon annan etablerad. Det är så de flesta mindre säkerhetsföretag gör.1 123abc skrev:
Elektroniktokig
· Åkersberga
· 458 inlägg
Välkommen hit.daneriks skrev:
Kan du hantera en smartphone kan du sätta upp ett Ajax, svårare än så är det inte. Det som kan kräva lite kunskap är placeringen av detektorer, men sätter du dom där de gamla satt torde det inte bli allt för tokigt.
Lite ont om vaktbolag/larmcentral som tar emot Ajax ännu, men vet att flera arbetar på det. Så ska du initialt bara koppla det till dig själv o brorsorna så är det nog inget problem.