755 248 läst ·
2 921 svar
755k läst
2,9k svar
Ajax alarm systems
Elektroniktokig
· Åkersberga
· 458 inlägg
Tror också de har hittat en egen nisch mellan mer professionella system och alla de kinasystem som finns. Har potential att bli det nya "folklarmet" om de bara styr upp vissa små saker.Chaly skrev:
Det som stör mig allra mest just nu är att de tog bort ljudsignal vid inpassering vid uppgradering av fw från 2.03 till 2.04 så nu måste man aktivt kontrollera om larmet är på eller av när man kliver in. Blev inte riktigt klok på deras mailsvar om detta heller,
" Dear Eric,
Unfortunately, the Sirens and KeyPad aren’t beeping during the delay, there is no such feature at the moment. Currently, the Sirens can beep only when you arm\disarm the system.
For now, you can see the fact that the system is armed by the sensors. The sensors will shine with the LED when the alarm is detected.
P.S. It was a trial version of this feature in the APP and official version will be released in the first half of 2018."
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Jag mailade supporten om samma fråga för vem har sina kameror helt öppet ytptStringfellow Hawke skrev:
Jag undrar det också, mailade dem och frågade men fick ett väldigt luddigt svar, vem har sina kameror rakt ut mot nätet liksom, jag ska testa ikväll med mina kameror jag har i samma nät som hub.Stringfellow Hawke skrev:
Såg även att min firmware blev uppdaterad idag så nu kan jag äntligen ha delvis aktivering på enheterna istället för rum, samt man kan ställa in larmcentral Manuel och synka brandlarmen nu.
Ja det är ju så det fungerar till 99% av alla typer av fall, man använder interna ip för när det gäller tillämpningar i samma nätverk.
Hikvision använder du
rtsp://användarnamn:lösenord@ipadress/h264/ch1/main/av_stream
rtsp://användarnamn:lösenord@ipadress/mpeg4/ch1/sub/av_stream
Hikvision använder du
rtsp://användarnamn:lösenord@ipadress/h264/ch1/main/av_stream
rtsp://användarnamn:lösenord@ipadress/mpeg4/ch1/sub/av_stream
Elektroniktokig
· Åkersberga
· 458 inlägg
Kan tipsa om att man även kan köpa startpaketet för 2995kr hos https://www.klsab.se/ajax-tradlost-inbrottslarm/ajax-startpaket-detektorer-och-tillbehor
Men framgår inte vad dom har för priser på tillbehör.
Men framgår inte vad dom har för priser på tillbehör.
Elektroniktokig
· Åkersberga
· 458 inlägg
AbsolutX Xcelera skrev:
Bara kameran ligger på samma nätverk som hub'en. Finns inget krav på att kameran måste ligga ut på nätet. Samsung'en jag kör med går på port 554, men den porten är stängd i min brandvägg dvs det går inte komma åt kameran utifrån den vägen. Fast som syns kommer jag åt den via ajax app.
Skulle man vilja strypa det ytterligare skulle man helt enkelt kunna koppla kameran via ett ajax 230V-relä som stänger av kameran när larmet är av o sen sätter på igen när man kopplar till larmet.
Steg 1 om man är orolig för o öppna upp en kamera från hemmet o ut på nätet. Sätt ett ordentligt långt ologiskt lösenord och byt användarnamn från standard admin eller root. Då har man ett bra skydd från intrång.
Steg 2, se till att koppla bort kameran när den inte behövs.
Elektroniktokig
· Åkersberga
· 458 inlägg
Jepp den kommer man åt utifrån.kodrod skrev:
Testade även funktionen "view camera" på användare o den fungerar oxå. Slår man av den finns kameran helt enkelt inte i användarens lista.
Låter bra att man kan se även om portarna inte är öppna i brandväggen, även med komplicerat lösenord har jag inte lust att ändra portar på alla kameror då 554 endast kan användas för en kamera och jag orkar inte ändra om kamera servern också
Skulle vara smart med relä, dock så tar Det lite lång tid för kamerorna att starta upp för att kunna visa bild
Skulle vara smart med relä, dock så tar Det lite lång tid för kamerorna att starta upp för att kunna visa bild
J
Jambalaya
Medlem
· Jambalayaville
· 119 inlägg
Jambalaya
Medlem
- Jambalayaville
- 119 inlägg
Fasiken vad bra att kamerafunktionen nu är lanserad, hoppas på integration med Yale doorman och kameradetektorer i framtiden också 
Fick hem ett brev med larmdekaler från alarmshoppen.se som jag köpte mitt system hos så det blev ytterligare en välkommen nyhet
Fick hem ett brev med larmdekaler från alarmshoppen.se som jag köpte mitt system hos så det blev ytterligare en välkommen nyhet
Någon som kopplat upp sig mot larmcentral än (ex Falck)? För det har väl inte kommit in svenska larmcentraler än.
Hur har det förresten blivit med in och utpasseringstimer - får man ljudindikering på att larmet drar igång om x antal sekunder via manöverpanelen eller en intern siren?
Hur har det förresten blivit med in och utpasseringstimer - får man ljudindikering på att larmet drar igång om x antal sekunder via manöverpanelen eller en intern siren?
Elektroniktokig
· Åkersberga
· 458 inlägg
Nu har Great Security poppat upp i listan, än så länge ensamma.Har dock inte testat att trycka på dom så jag vet inte mer än så.B Biff Tannen skrev:
Inpasseringssummer har inte kommit tillbaka ännu. Så för att se om larmet är till eller från får man kolla på tex magnetkontakten. Är larmet till tänds led'en vid öppning, annars förblir den släckt.