RilleRock RilleRock skrev:
Har det kommit ut någon revidering till SBF 110:7?
Det är väl fortfarande 100kvm för rök och 30kvm för värme?
När du säger det så låter det väldigt bekant och säkert rätt.
Fick det nog från ett förfrågningsunderlag jag satt med för ett tag sedan (utr.larm) där de hade spec'at 60kvm per komb.rök/värme deckare

Lutar mig tryggt tillbaka på kommentaren "fler är bättre" :D:D

• Gilla
RilleRock
  • Laddar…
Erik Hellgren Erik Hellgren skrev:
Samtal är dock bara att den ringer o lägger på så fort man svarar. Så då bör man ha sms också så man slipper stå där med ett samtal från larmet utan någon info om vad som larma
Men det kan man väl kolla i appen?

Var hittar jag de här inställningarna?

Nyfniken Nyfniken skrev:
Men det kan man väl kolla i appen?

Var hittar jag de här inställningarna?
Kan vara bra med sms om man har dålig mottagning o inget mobildata.

Under användare i hub'en hittar man inställningarna för hur den ska larma
Just denna på bilden får inga larm alls, men kan larma på/av, använda bråklarmet samt se ev anslutna kameror.

• Skärmdump av användarinställningar i en app med val för SMS och push-notiser samt behörigheter för larm och kameror.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jambalaya och 1 till
  • Laddar…
Men är det man fler användare?

J
Du ställer in det per användare, så en person kan få både push och sms medan en annan kanske bara ska ha sms och en tredje kanske enbart vill ha push notifieringar. Du väljer även för varje användare vilka typer av händelser som personen ska notifieras om.

Likaså kanske person 3 enbart ska kunna se kameror men inte kunna till/frånkoppla larmet.

• Gilla
Erik Hellgren
  • Laddar…
Låter nästan som om du jobbar på Great ;-)
Jodå, de är ordentligt stora och på frammarsch. Det jag ville ha sagt var bara att de mycket väl som många andra kan ha hyrt in sig hos en larmcentral.

Bra sugen på att trycka på knappen o se vad som händer iaf. För de på Great (sthlm) jag har pratat med vet ingenting om Ajax
Nej jag är inte och jag har aldrig varit anställd hos Great Security.
Däremot har jag genom åren gjort en del jobb där Great Security varit beställare, det är så de gör i stora delar av Sverige att det köper in tjänster av andra i branschen.
Det gör även Securitas, Avarn (G4S) och andra rikstäckande företag.

Sitter här och ska beställa ett Ajax, funderar på om man ska köpa startkit med fjärrkontroll för 2995:- eller startkit med manöverpanel och fjärrkontroll för 4095:- Frågan lyder om man behöver manöverpanel när man har fjärrkontroll och app i telefonen?

MarkusTe MarkusTe skrev:
Sitter här och ska beställa ett Ajax, funderar på om man ska köpa startkit med fjärrkontroll för 2995:- eller startkit med manöverpanel och fjärrkontroll för 4095:- Frågan lyder om man behöver manöverpanel när man har fjärrkontroll och app i telefonen?
Jag velade också i början men köpte ändå den billigare varianten funkar utmärkt man har även allt på mobilen tycker knappanelen känns onödig. Hade man kunnat använda taggar mot knappanelen så hade jag valt till det men nu känns det bara inte värt det.

• Gilla
daneriks
  • Laddar…
KeyPad'en är lite begränsad iom att man bara kan ha en kod inlagd enligt mitt tycke. Fast har man kanske städare eller annat folk som kommer och går kan det vara smidigt. Också väldigt enkelt att byta koden via app'en.

Är ändå lite skeptisk till att bara köra med mobil, något mer antingen fjärr eller knappsats bör man ha den dagen mobilen laddat ur eller mobildata går ner

Då har man beställt sitt ajax

Satt också och velade om man skulle ha med knappdosa eller bara köra fjärr
Men då vi är 4st blev det billigare med startpaket inkl knappdosa än att köra vanliga startpaketet o sen lägga på fjärrkontroller. Fanns ett paket på nästan lika som det gamla sector larmet fick lägga på en brandvarnare bara

Hoppas grejorna kommer innan helgen så man kan ursäkta sig med att man har viktigare saker att göra än att måla om i hallen :D

daneriks daneriks skrev:
Då har man beställt sitt ajax

Satt också och velade om man skulle ha med knappdosa eller bara köra fjärr
Men då vi är 4st blev det billigare med startpaket inkl knappdosa än att köra vanliga startpaketet o sen lägga på fjärrkontroller. Fanns ett paket på nästan lika som det gamla sector larmet fick lägga på en brandvarnare bara

Hoppas grejorna kommer innan helgen så man kan ursäkta sig med att man har viktigare saker att göra än att måla om i hallen :D

Är fjärren så smidig så man kan ha den i nyckelringen? Det känns jobbigt om man måste ha den i fickan separat.

Oj då kom du ändå rätt billigt undan. Vi har 1,5 plans med källare så min setup ser ut enligt följande.

Om man har manöverpanel gissar jag att man kan öppna dörren utifrån när det är larmat och sedan har man en viss tid på sig att skriva in koden?

Startkitt
Siren
3 brandlarm (ett till varje plan)
2st extra dörrsensorer
1st Motion plus rörelse och glass (markplan)
1 st glas (källare tillsammans med motion ir man får med i startkitt.

Totalt: 9400:-

• Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
J
Du ställer in önskad in och utpasseringstid under "Rum" och väljer sedan det rum som du har manöverpanelen i så får du möjligheten att ställa in tiderna.

Gränssnitt för inställning av in- och utpasseringstider i en hall, med fält för rumstyp och fördröjningstider.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hade min fjärrkontroll på nyckelringen men då jag använder manöverpanelen till 99% (vet egentligen inte varför :) ) så ligger den hemma i byrålådan, storleksmässigt är den ungefär 65mm x 40mm och så ca 1 centimeter tjock

MarkusTe MarkusTe skrev:
Oj då kom du ändå rätt billigt undan. Vi har 1,5 plans med källare så min setup ser ut enligt följande.
Beställde
Ajax start-kit Extra 6.895:-
Hub, 1 st KeyPad, 2st DoorProtect, 2st MotionProtect,
1 st FireProtect, 1 st HomeSiren, 1 st SpaceControl
+ 1 FireProtect för 895:-

Så 7790kr totalt

Så det blev inte så billigt i alla fall, men tror det lönar sig i längden mot hyrlarmet.
Har inget till övervåningen utom 1 brand så det får jag köpa till senare då tydligen en ny tvättmaskin ska ha prioritet :D
Har 1 balkongdörr o gamla fönster till balkongen så det känns inte så säkert. Finns i alla fall lås på både balkongdörr och fönster även om dom är gamla

KeyPad'en är lite begränsad iom att man bara kan ha en kod inlagd enligt mitt tycke. Fast har man kanske städare eller annat folk som kommer och går kan det vara smidigt. Också väldigt enkelt att byta koden via app'en.

Är ändå lite skeptisk till att bara köra med mobil, något mer antingen fjärr eller knappsats bör man ha den dagen mobilen laddat ur eller mobildata går ner
daneriks daneriks skrev:
Beställde
Ajax start-kit Extra 6.895:-
Hub, 1 st KeyPad, 2st DoorProtect, 2st MotionProtect,
1 st FireProtect, 1 st HomeSiren, 1 st SpaceControl
+ 1 FireProtect för 895:-

Så 7790kr totalt

Så det blev inte så billigt i alla fall, men tror det lönar sig i längden mot hyrlarmet.
Har inget till övervåningen utom 1 brand så det får jag köpa till senare då tydligen en ny tvättmaskin ska ha prioritet :D
Har 1 balkongdörr o gamla fönster till balkongen så det känns inte så säkert. Finns i alla fall lås på både balkongdörr och fönster även om dom är gamla

Vart hitta du startkitt extra? Villken sida beställde du ifrån?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.