Byggahus.se

Ajax alarm systems

1. F
    Medlem Nivå 6
    Har nu beställt två Dahua 4MP med Wifi på Aliexpress för 800 kr st. De lagrar i molnet samt på SD-kort. Verkar smidigt men jag har noll erfarenhet av såna här kameror så man får väl se hur det går när de anländer om ett antal veckor. Har inte riktigt förstått vad jag behöver en NVR till men annars får jag väl addera en sådan så småningom. Förmodligen skaffar jag en Ajax Wall switch eftersom det känns fel att ha kameraövervakning på de personer som vistas där när larmet är avstängt.

2. F
    Medlem Nivå 3
    Betalar du för molnlagring så behöver du ingen NVR. NVR är mest till för om du vill ha lokal lagring av video och så ger den dig en översiktsbild av alla kameror.

Jag har en Ajax Socket över om du är sugen, finns i Göteborg. PMa i så fall.

3. H
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Funderar på det här med kameror till Ajax. Funktionsmässigt har jag tre krav:

1. Jag skulle vilja lagra video lokalt för att slippa molnrisker och -kostnader.
    2. Jag vill kunna slå på och av inspelning på olika kameror baserat på om larmet är på eller inte.
    3. Jag vill ha ett användarvänligt system, som inte är mycket mer komplicerat än t.ex. Ajax att konfigurera.
    Krav 1 ser jag att jag t.ex kan lösa med Ubiquitis system, men där ser jag inte någon bra lösning på krav 2. Jag skulle t.ex. vilja kunna stänga av alla kameror inne i huset när larmet är avstängt, men ha kameran utanför dörren på hela tiden.

Någon som har några förslag på en användarvänlig lösning?

• Laddar…
  4. M
    Medlem Nivå 12
    Välj en lösning som är enkelt med Ajax t ex Dahua och en NVR. Sen är det väl bara köra Ajax Wall switch för att styra när de skall vara aktiva som inne. Ute är de alltid aktiv. Skulle hålla mig från wifi kameror iaf.

5. F
    Medlem Nivå 6
    Vad är det för nackdel med Wifi-kameror?

6. H
    Medlem Nivå 1
    Vad är fördelen med att kamerorna ”är enkla med Ajax” om interfacet mellan dem är en wall switch? Det borde ju fungera med vilken kamera som helst.

Funktionellt skulle man ju vilja trigga inspelning på NVR:en på samtliga kameror vid larm. På vilket sätt kommunicerar man larm till videoinspelaren?

7. M
    Medlem Nivå 12
    Interfacet är inte wallswitch utan det kan användas för on/off triggning t ex.

Föreslår att du ansöker om att gå med gruppen "ajax support buddies" på FB. Sök sedan wifi vs POE och läs lite mer där. Finns extremt mkt bra info.

8. H
    Medlem Nivå 1
    Toppen - Will do!

9. L
    Medlem Nivå 1
    Skriv gärna i den här tråden om du kommer fram till smarta lösningar, går i samma tankar som dig med kameror, lagring osv.

10. F
    Medlem Nivå 3
    Jag skulle vilja se integration till Home Assistant. En kollega visade systemet igår och det verkade riktigt spännande för att få ihop ett automatiserat hem, inte bara ett fjärrstyrt...

• Laddar…
  11. F
    Medlem Nivå 3
  12. 4
    Medlem Nivå 6
    Hej,

Om man vill att motion detektorerna ska vara så känsliga som möjligt ska man ha de på High eller low?

Mvh
    4fun

13. JustDoIt
    Husägare Nivå 8
    High. Kör också gärna testläget för att se när de detekterar!

14. E
    Medlem Nivå 7
    Våran Smoke Detector började tjuta mitt i natten igår, fet var falskt alarm som tur var.
    Vi märkte då att den var kopplad till sirenen utomhus; någon som vet hur man stänger av det?
    Någon mer som haft falskt larm, väldigt obehagligt när det händer på natten.

15. andr.ljung
    Renoverare · Nivå 9
    Inget falsklarm men min brandvarnare larmade om rengöring flera ggr per dag vilket tydligen var ett kännt fel. Lovades en ny enhet men den har jag ännu inte fått såhär ett halvår senare... vad håller ni på med Säkerhetsbyggarna?!

• Laddar…