Byggahus.se

Ajax alarm systems

1. C
    Medlem Nivå 1
    Olika nattlägen för olika zoner.

Läst hela tråden och inte egentligen hittat svaret på en av mina funderingar. Har ett stort tvåplans hus och på nedervåningen finns en mindre lägenehet med egen ingång som vi hyr ut. Ska kassera det gamla power832-larmet som sitter där och sätta in ett Ajax. Min tanke var att göra två zoner, en för lägeneheten och en för villan. Det som då slog mig var, går det att sätta nattläge för lägenheten och villan separat eller måste jag sätta in två separata larm/hubbar för att erhålla denna funktionaliteten? Om jag måste ha två larm, kan branddeckarna fortfarande kopplas ihop för att gemensamt larma, brinner det i lägenheten vill jag få larm om det och dito om det brinner i huset. Måste jag köra proversionen av appen för att administrera två larm eller är det enbart för larminstallatörer? Läste proversionen av appen var buggig, hatar buggiga produkter.

2. U
    Medlem Nivå 1
    Detta har diskuterats tidigare av mig bland annat så tänkte att jag kan skriva lite hur jag gjort för att styra andra enheter via ajax av och på larmning.

Detta är en "fullösning" men fungerar absolut för de behoven jag har. Alternativet är ju att köpa relä till ajax men pris och tillgänglighet gör att detta passar mig bra.

Detta bygger även på att jag sedan innan har smart hem styrning via Smartthings och vill hålla smart hem delen där och inte blanda in ajax i den styrningen för mycket.

Då så till hur jag löst problemet i korta ord:

Jag har en android telefon som alltid ligger hemma, på den har jag installerat Ajax appen som gör att jag får notiser om Av och På larmningar etc.

På den telefonen har jag installerat Tasker med plugin för både smartthings och notification listner vilket innebär att när jag larmar på tex så kommer en notis om det på telefonen och Tasker läser detta och reagerar på utvalda ord i denna notis, därefter aktiverar det en virtuell knapp i smartthings som heter status larm. På så sätt vet nu smartthings om larmet är På, Av eller Nattläge och jag kan styra vad jag vill där efter.

Just nu har jag bara en lampa i hallen som ändrar färg när det är larmat men med väldigt enkla medel kan jag tex välja att alla lampor ska tändas om larmet går eller att vattnet ska stängas av om jag larmar på.
    Jag kommer alltså bara ha delar som är mindre viktiga via detta då det inte är lika felsäkert som Ajax.

Det öppnar som sagt upp rätt mycket möjligheter.
    Ville bara dela med mig av detta även om jag förstår att denna lösningen inte är för alla eftersom den kräver en del prova sig fram för att få till.

Men har man en Android telefon liggandes så kan man använda sig av denna vägen för att få lite extra funktioner.

3. P
    Medlem Nivå 2
    Pro-versionen är buggig.

Jag vet inte om du kan administrera 2 larm - men jag tro mig veta att du inte kan larma natt separat för de 2 zonerna. Jag har ställt samma fråga (bland annat) i "Ajax Support Buddies"-gruppen på Facebook men fick inget bra svar där gällande larma zoner.

Till syvende och sist är det nog "enklast" i ditt fall att ha 2 separata larm...

• Laddar…
  4. Erik Hellgren
    Elektroniktokig · Nivå 7
    Man kan ha minst 10 olika system i vanliga app'en (jag har nämligen 10st just nu) och vara både användare o admin på olika system

• Laddar…
  5. C
    Medlem Nivå 1
    Det låter väldigt bra, vet du hur det är med den andra delen av min fråga? Pikadollen tror man kan larma nattläge separat för de olika sektionerna men jag skulle gärna vilja ha det bekräftat. :)

6. Erik Hellgren
    Elektroniktokig · Nivå 7
    Finns bara 1 nattläge s.a.s dvs du väljer vilka enheter som ska vara med i nattläget och det kan vara enheter från flera olika zoner/områden.

Sedan kan man i fallet ovan göra uthyrningsdelen till 2 separata zoner. En för skalskyddet/nattläge och en för volymskyddet. Så har jag en kund som gjort just för att kunna ha rökdetektorerna länkade i hela fastigheten.

• Laddar…
  7. Erik Hellgren
    Elektroniktokig · Nivå 7
  8. V
    Medlem Nivå 2

Inget för hemmabruk direkt va ? Om man inte har väldigt stor trädgård vill säja

9. H
    Medlem Nivå 7
    Håller inte riktigt med då sändningen kunde ha varit bättre. Jämför jag med min visonic powermaster som jag hade innan jag satte AJAX så är det det stor skillnad. Jag har inte ett stort hus men ett gammalt stenhus. Här får jag problem ibland och en REX kan tyvärr vara nödvänding.

10. P
    Medlem Nivå 2
    Som i mitt fall där jag har en garagelänga ca 30 meter från huset och jag har lite problem med signalen på en DoorProtect - då kan ReX vara aktuellt

11. C
    Köksfixare Nivå 6
    Säkerhetscentralen vill ha en Abbonentkod för att koppla larmet till dom, Vart hittar man denna?

12. Erik Hellgren
    Elektroniktokig · Nivå 7
    Om du kopplar upp via menyn "Säkerhetsföretag" blir abonnentkoden samma som Hub:ens enhets-id (8 tecken). Om du klickar på hub i enhetslistan står id:et längst ned.
    Inte alla på SäkC som har koll på hur det fungerar, så be att få prata med Göran. Han kommer hjälpa dig.

13. K
    Medlem Nivå 8
    Hej
    Hur fungerar det med brandlarm och larmcentral? Kräver de att man kopplar upp en kamera vid varje brandvarnare för att kunna verifiera och ringa brandkåren eller vad för krav ställer de? En av, för mig, de viktigaste funktionerna med larmcentral.

Samma med inbrott, kan man avtala med dem att de skickar väktare endast om minst 2 detektorer löst ut för att undvika att de kör ut på falsklarm?

14. Erik Hellgren
    Elektroniktokig · Nivå 7
    För att kunna larma räddningstjänsten vid brandindikering måste larmet ha verifierats. Så, ja det krävs kameror.
    Sen kan man diskutera vissa stora drakars försäljningssnack. Ska mycket till för att kunna verifiera en brand eller rökutveckling med lågupplösta stillbilder.
    Med Ajax och ett par full-hd (eller mer) kameror är det iaf lättare. Krävs dock tilläggstjänst hos larmcentralen o olika larmcentraler hanterar olika kamerafabrikat/system.

På den andra frågan är svaret enklare, Ja det kan man. Vid s.k. a-larm (2 olika, eller fler detektorer som löser ut) har larmcentralen även möjligheten att informera polisen (sen avgör polisen om de anser att de har resurser att åka ut).

15. andr.ljung
    Renoverare · Nivå 9
    Erik: Hur går det med brandvarnarna? Fortfarande inte fått något i utbyte efter att den förra konstant larmar efter rengöring...

Fler som har problem med just den enheten?

Mvh Andreas