RoTe
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men från 70-talet finns ju en annan idé på högersidan som nu kanske t o m dominerar, den som jag tror du står för: Sluta ta folks pengar genom skatter, avgifter och påtvingade kontroller som måste köpas in vare sig man vill eller inte. Lämna-folk-i-fred-högern.
Ja typ fast jag skulle inte kalla mig höger alls, jag är för frihet, punkt. Finns inget parti som är det i Sverige.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Jag menade verksamheter som drivs till 100% av skattemedel. Jag borde använt rätt semantik, ber så HEMSKT mycket om ursäkt. Du hade även exakt denna förklaring i ett tidigare inlägg, om du ska lägga dig i vänligen läs allt jag skrivit TACK.
Fast det stämmer fortfarande inte. Näringslivets omsättning har ökat mycket mer än offentlig sektors dito. Men eftersom du inte vill att andra lägger sig i det du skriver i nån annans tråd på ett publikt forum känns det rätt meningslöst med fortsatt dialog.
 
RoTe
A Andreas Olsson5 skrev:
Fast det stämmer fortfarande inte. Näringslivets omsättning har ökat mycket mer än offentlig sektors dito. Men eftersom du inte vill att andra lägger sig i det du skriver i nån annans tråd på ett publikt forum känns det rätt meningslöst med fortsatt dialog.
Har du ens läst vad jag försökt förtydliga? Att 100% skattefinansierade verksamheter inte kan klassas in i "näringslivet". Vänligen läs tidigare inlägg både från mig och @Claes Sörmland

Sedan skiter jag väl i om det går bra för näringslivet, det är inte alls vad jag pratar om! Börjar bli ohyggligt less på att ingen förstår vad jag menar trots tusen förtydliganden.
 
Claes Sörmland
Fisken ser inte vattnet den simmar i.

Men det vet du ju redan som ofta för fram en konträr syn kring din omvärld.
 
Claes Sörmland
RoTe RoTe skrev:
Ja typ fast jag skulle inte kalla mig höger alls, jag är för frihet, punkt. Finns inget parti som är det i Sverige.
Laissez-faire liberalism hette det när jag läste statsvetenskap för 30 år sedan.
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Har du ens läst vad jag försökt förtydliga? Att 100% skattefinansierade verksamheter inte kan klassas in i "näringslivet". Vänligen läs tidigare inlägg både från mig och @Claes Sörmland

Sedan skiter jag väl i om det går bra för näringslivet, det är inte alls vad jag pratar om! Börjar bli ohyggligt less på att ingen förstår vad jag menar trots tusen förtydliganden.
Jag har läst alla dina inlägg i tråden och du har inte alls skrivit nåt om det. Du har skrivit att offentlig sektor bara växer och växer fast det inte stämmer. Sen om det du vill ha sagt är nåt annat är ju utmanande att gissa.
 
RoTe
A Andreas Olsson5 skrev:
Jag har läst alla dina inlägg i tråden och du har inte alls skrivit nåt om det. Du har skrivit att offentlig sektor bara växer och växer fast det inte stämmer. Sen om det du vill ha sagt är nåt annat är ju utmanande att gissa.
Jag
Ger
Upp
 
För att knyta ihop frågan om offentligt finansierad kontra offentligt utförd verksamheten med trådens grundproblem (som jag ser det) att man skickat två man på ett enmansjobb, så tror jag att det är mycket större risk att så sker i offentligt utförd verksamhet än bara offentligt finansierad.

Incitamenten att vårda kundens pengar och den egna verksamhetens kostnader är helt enkelt olika svaga.

Huruvida en helt kundfinansierad verksamhet skulle kunnat göra så? Det är nog alla ense om att det inte skulle ske.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag tänker att det kan finnas en genusaspekt i detta också.
 
Enpersonsjobb? En säger så lätt fel. 😉
 
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Enpersonsjobb? En säger så lätt fel. 😉
Extra kudos för fiffigheten i att "en" säger så lätt fel, istället för "man"
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
BRF Färgpennan 4 råkade ut för en tillsyn med anledning av en anmälan om att en lägenhet var kall. Föreningen fakturerades 9 110 kr i tillsynsavgift av kommunen för ärendet.

Två inspektörer gjorde platsbesök på 1,5 timme och använde en temperaturmätarglob vid tre mätpunkter i 20 minuter vardera och inspektörerna mätte lufttemperatur, lufthastighet och yttemperatur vid samma mätpunkter.

Föreningen menade att detta inte var en skälig avgift och överklagade och fick stöd av länsstyrelsen som satte ned avgiften. Det hela överklagades hela vägen till MÖD som fann att taxan faktiskt var korrekt. Stockholms stad får ta ut 9 110 kr i tillsynsavgift eftersom det krävs två medarbetare för platsbesöket, inte minst av säkerhetsskäl för medarbetarna.

MÖDs dom (M 5363-25):
[länk]
Ok. Det innebär ju att alla företag kan ta 9000 kr för 1.5 tim 2 man. Gyllende tider för Stockholms firmor
 
C cpalm skrev:
Med andra ord debiterar de en timpenning på 3 036 kr.
Skall komma ihåg det om jag någon gång gör något uppdrag för Stockholms Stad. 🙂
Hur räknar du? De var 2 personer... (Av förklarliga skäl) och en av dom har antagligen även arbetat på kontor en timma eller 2 så säg knappt 1000 i timmen vilket är fullt normalt för sådan mätning.

Sen är det instrument, bil, arbetskläder, sociala avgifter, pension osv osv...

Mvh.
 
Redigerat:
C
muroidea muroidea skrev:
Hur räknar du? De var 2 personer...
Torde väl vara rätt uppenbart att jag räknar 2 (personer) x 1,5 (timme) x 3 036 (kr/tim) =~ 9 110 kr.

Från den länkade domen framstår det som att det är detta man debiterat för, men det kan givetvis tänkas att domens sammanfattning av argumentationen inte ger den kompletta bilden. Känns samtidigt lite konstigt att man hakar upp sig på antalet personer som varit inblandade i platsbesöket om det bara rört sig om 1,5 timme x 1 000 kr, dvs. en mindre del av slutsumman.

Notera också att kommunen knappast kan debitera fastighetsägaren för hela handläggningen av ärendet. Är dock inte insatt i exakt var gränsen går.

Givetvis förutsätter jag att utrustning, "servicebil" osv. ingår i timpriset. Så även om jag själv skulle göra ett arbete för kommunen.
 
Tillsynsavgiften i Sth är 1450:-/h från Miljöförvaltningen.
De debiterar per påbörjad kvart och avgiften räknas från man påbörjar ärendet med förberedelse på kontoret + resa + tillsynen på plats + returresa + avslutande av ärendet på kontoret.
Så detta ärende har man debiterat 6,3 timmar.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.