15 303 läst ·
74 svar
15k läst
74 svar
9 110 kr för temperaturmätning OK
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 647 inlägg
Säkerhetsskkäl kan ju även vara en del av bevisnings kraven då det tydligen är en tvist om en sak och då är det bra att vara 2 st som bevisning att testerna har följt en viss standard och visade vissa värden.
Mycke pengar som kunde gått till att väma lägenheten till rätt temperatur från början.
För då kostnaden hamnade på BRF borde det ju vara så att det va för kallt. I de flesta andra fallen vid felanmälan brukar man ju få betala för all felsökning om det inte hittades nått fel.
Mycke pengar som kunde gått till att väma lägenheten till rätt temperatur från början.
För då kostnaden hamnade på BRF borde det ju vara så att det va för kallt. I de flesta andra fallen vid felanmälan brukar man ju få betala för all felsökning om det inte hittades nått fel.
Ärendet skulle ju kunna röra den ensamma hyresrätten i Brf Färgpennan 4.P Plutus skrev:
Men det händer ju i gamla föreningar där styrelseskiktet suttit för länge att de börjar "polisa" och uppfostra medlemmarna på olika vis efter eget tycke.
Jag kan se flera händelser i föregående brf:er som hade alla förutsättningar att eskalera på liknande vis om en rättshaverist varit föremål för vedergällningarna.
Jag får "insiderinformation" av en vän som jobbat väldigt länge på flera olika kommuners byggavdelningar.Claes Sörmland skrev:
Tillsynsärenden har blivit "super prioriterat! för att "dra in cash", & min vän har redan planerat in tillsynsärenden för ca 3-400.000 kr kommande 3 månaderna.
Låter inget bra!
Låter som dravel. Knappt något myndighetsutövande, sjukvård eller kontrollerande organ skulle kunna arbeta om man resonerade som du.snuttjulle skrev:
Säkerhetsskkäl kan ju även vara en del av bevisnings kraven då det tydligen är en tvist om en sak och då är det bra att vara 2 st som bevisning att testerna har följt en viss standard och visade vissa värden.
Mycke pengar som kunde gått till att väma lägenheten till rätt temperatur från början.
För då kostnaden hamnade på BRF borde det ju vara så att det va för kallt. I de flesta andra fallen vid felanmälan brukar man ju få betala för all felsökning om det inte hittades nått fel.
Det är ju lite dubbelt det där.
Misstänks en förening medvetet försökt hålla tempen i en lägenhet utanför rimlighetsgränsen är det bra om ärendet prioriteras. Men om det görs "onödiga" tillsyner bara för att dra in cash så låter det illa.
Samtidigt undrar jag om så många "onödiga" ärenden kan leda till debiterbar tillsyn?
Misstänks en förening medvetet försökt hålla tempen i en lägenhet utanför rimlighetsgränsen är det bra om ärendet prioriteras. Men om det görs "onödiga" tillsyner bara för att dra in cash så låter det illa.
Samtidigt undrar jag om så många "onödiga" ärenden kan leda till debiterbar tillsyn?
J jawen skrev:
Ja bygglovsärendena och anmälningarna har ju gått i botten. Kanske främst p g a av lågkonjunkturen men också p g a liberaliseringarna av PBL som enligt planen skulle ta bort cirka en tredjedel av bygglovsärendena. Bygglovshandläggare borde ha förlorat jobbet över hela landet i massor om man ser på behovet av dem men jag gissar att det inte alls har skett. Att man hittar på nya arbetsuppgifter som t ex tillsyn ute i kommunerna.
Är ju samma härke med "avloppsinspektionerna".Claes Sörmland skrev:
BRF Färgpennan 4 råkade ut för en tillsyn med anledning av en anmälan om att en lägenhet var kall. Föreningen fakturerades 9 110 kr i tillsynsavgift av kommunen för ärendet.
Två inspektörer gjorde platsbesök på 1,5 timme och använde en temperaturmätarglob vid tre mätpunkter i 20 minuter vardera och inspektörerna mätte lufttemperatur, lufthastighet och yttemperatur vid samma mätpunkter.
Föreningen menade att detta inte var en skälig avgift och överklagade och fick stöd av länsstyrelsen som satte ned avgiften. Det hela överklagades hela vägen till MÖD som fann att taxan faktiskt var korrekt. Stockholms stad får ta ut 9 110 kr i tillsynsavgift eftersom det krävs två medarbetare för platsbesöket, inte minst av säkerhetsskäl för medarbetarna.
MÖDs dom (M 5363-25):
[länk]
Man skickar ut två personer i de flesta kommuner för "nån kan ju bli kränkt".
Samtidigt som exv sophämtaren kör själv, sotaren. osv... Där det är upphandlade tjänster
Men de interna avdelningarna verkar alltid hitta påslag för att blåsa kommuninnevånarna på bästa sätt.
Parkinssons lag är i full verkan.Claes Sörmland skrev:
Ja bygglovsärendena och anmälningarna har ju gått i botten. Kanske främst p g a av lågkonjunkturen men också p g a liberaliseringarna av PBL som enligt planen skulle ta bort cirka en tredjedel av bygglovsärendena. Bygglovshandläggare borde ha förlorat jobbet över hela landet i massor om man ser på behovet av dem men jag gissar att det inte alls har skett. Att man hittar på nya arbetsuppgifter som t ex tillsyn ute i kommunerna.
De där avdelningarna har ju kämpat för att få personal och nu när man byggt upp nått ska det stängas ner.
Klart panik råder och man hittar på arbetsuppgifter.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 216 inlägg
Samtidigt har det ju varit sådan oerhört omsättning av personal på de avdelningarna att man kommer långt bara med att inte nyanställa. Jag tror att de kommer minska successivt om bygglovsärendena går ner. Tillräckligt många kommuner har saker de ser som viktigare att lägga pengar på.Claes Sörmland skrev:
Låter som normala hantverkarpriser. Två servicebilar á 895. Uppstartsavgift 2 x 695 kr. Åka och hyra nödvändiga verktyg. 2 x 2 000 kr. Utföra arbete 1,5 x 643 kr.
Snart kommer hyresfakturan med entreprenörspåslag om 15% också.
Snart kommer hyresfakturan med entreprenörspåslag om 15% också.
