P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
BRF Färgpennan 4 råkade ut för en tillsyn med anledning av en anmälan om att en lägenhet var kall. Föreningen fakturerades 9 110 kr i tillsynsavgift av kommunen för ärendet.

Två inspektörer gjorde platsbesök på 1,5 timme och använde en temperaturmätarglob vid tre mätpunkter i 20 minuter vardera och inspektörerna mätte lufttemperatur, lufthastighet och yttemperatur vid samma mätpunkter.

Föreningen menade att detta inte var en skälig avgift och överklagade och fick stöd av länsstyrelsen som satte ned avgiften. Det hela överklagades hela vägen till MÖD som fann att taxan faktiskt var korrekt. Stockholms stad får ta ut 9 110 kr i tillsynsavgift eftersom det krävs två medarbetare för platsbesöket, inte minst av säkerhetsskäl för medarbetarna.

MÖDs dom (M 5363-25):
[länk]
Sverige är helt klart på väg ner i diket.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
Appendix Appendix skrev:
Är ju samma härke med "avloppsinspektionerna".

Man skickar ut två personer i de flesta kommuner för "nån kan ju bli kränkt".

Samtidigt som exv sophämtaren kör själv, sotaren. osv... Där det är upphandlade tjänster

Men de interna avdelningarna verkar alltid hitta påslag för att blåsa kommuninnevånarna på bästa sätt.
Mina sopgubbar kör i par eftersom kommunen inte längre kör med kranbil för tunnorna.
Sotaren har även en sidekick.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
RoTe
P Peter787 skrev:
Sverige är helt klart på väg ner i diket.
Jo jag har ju skrivit om detta i flertalet andra trådar, att den offentliga sektorn bara ökar och ökar och ökar och snart kommer vi ha så hög skatt att ingen vill jobba och ja resten kan dom flesta räkna ut själva. Systemet är trasigt och det kommer aldrig gå att fixa med alla vänsterhen-aktivister som genomsyrar precis allt. Vad vi röstar på är egentligen helt ointressant så länge tjänstemän och småpåvar har all makt.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
SonnyListon och 6 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Jag får "insiderinformation" av en vän som jobbat väldigt länge på flera olika kommuners byggavdelningar.
Tillsynsärenden har blivit "super prioriterat! för att "dra in cash", & min vän har redan planerat in tillsynsärenden för ca 3-400.000 kr kommande 3 månaderna.

Låter inget bra!
Min förening rapporterade in f-gas med inspektionen utförd på fel sida om årsskiftet. En lagom peng till kommunen som nu kan fakturera enligt gällande taxa.
 
RoTe RoTe skrev:
Jo jag har ju skrivit om detta i flertalet andra trådar, att den offentliga sektorn bara ökar och ökar och ökar och snart kommer vi ha så hög skatt att ingen vill jobba och ja resten kan dom flesta räkna ut själva. Systemet är trasigt och det kommer aldrig gå att fixa med alla vänsterhen-aktivister som genomsyrar precis allt. Vad vi röstar på är egentligen helt ointressant så länge tjänstemän och småpåvar har all makt.
Andelen som arbetar inom offentlig sektor har stadigt minskat från 44.7% 1993 till 29.7% 2024. Så att den "att den offentliga sektorn bara ökar och ökar och ökar" är väl inte helt korrekt.
 
  • Gilla
Alti och 6 till
  • Laddar…
RoTe
G g.kraft skrev:
Andelen som arbetar inom offentlig sektor har stadigt minskat från 44.7% 1993 till 29.7% 2024. Så att den "att den offentliga sektorn bara ökar och ökar och ökar" är väl inte helt korrekt.
Tar du i beaktande den produktiva delen då? Hur många personer som verkligen utför arbetet kontra dom som bara sitter och chefar, HRar och hbtqiapluscertifierar? Idag sparar man ju in på allt hela tiden men bara i själva produktionen, t.ex. på golvet i sjukhusen osv. Kan du berätta var i offentlig sektor vi skurit ner så ofantligt? Är det t.ex. dagis som blivit privata? Äldreboenden som blivit privata? I så fall är det ju något som vänstern vill ha bort till varje pris, bort med alla privatiseringar framförallt skolan. Om det är vad du menar så är det ju rätt ohederlig argumentation eg för det är ju våra skattepengar som till 100% betalar skolan även om dom nu skulle landa i privat ägande. Kom ihåg att med statistik kan du bevisa vilken tes du vill, bara använda siffrorna fördelaktigt för just dig.
 
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
Ja, om offentlig sektor privatiseras så blir den givetvis privat. Det är nog ingen som argumenterar emot. När det görs, behövs även mer administration för uppföljning, upphandling tillsyn osv. Så vid privatiseringar får vi nog mer av just det som inte är produktion inom offentlig sektor.

När det ska dras igång en upphandling, kontrollplan och sen stötas och blötas om gångvägen verkligen blev sandad av firma A, plogad av firma B och inspekterad av firma C istället för att bara be bosse åka ett varv med traktorn för att det snöat, kan man nog misstänka det.

Jag håller med dig om att vi har för mycket admimistration och för lite produktion. Däremot tycker jag det är fel att säga att offentlig sektor ökar, när den minskar. Om du bara menar att vi i offentlig sektor lägger mer tid på administration jämfört med produktion, så har jag inte hittat några siffror på det, finns kanske vore intressant att se.

Killgissar att vi har betydligt mer admin, men att digitaliseringen kunnat kompensera en del och att det blit relativt liten förändring i antal timmar, men hittar du siffror får du gärna dela.
 
  • Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Jag sitter så klart inte och doktorerar i ämnen här som vissa andra gör host BirgitS host utan jag talar mer av erfarenhet. Att då slå ner mina argument genom att vi privatiserat en del av offentlig sektor är ju ganska ohederligt, inte sant? Det handlar om vad våra skattepengar går till och vad dom ger oss tillbaka.

Visst fungerar upphandlingar katastof-jävla-alt och dom slukar ohyggliga pengar, frågan är vad vi ska göra istället, nog för att vi har korruption i upphandlingar men om var och vilken annan tjänsteman som helst får beställa tjänster för miljardbelopp, hur skulle det fungera? Jag vet redan att man har bjudluncher och mutor på extremt låga chefsnivåer bara för att säljare ska "vinna" sina tävlingar och stiga i rank på sina företag, korruptionen går redan djup. Har du något bättre förslag där eller att bara upprepa vänsterns mantra att dom kostar pengar? Jag är genuint nyfiken!
 
  • Gilla
Doks
  • Laddar…
Bor ute på landet. Sambon hämtar själv tidningen i postlådan vid vägen, annars riskerar hon bli kränkt av mig.
 
  • Haha
YuGi
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En BRF kan ju inte sätta sig över miljöbalkens krav på miljöfarlig verksamhet. Det kan tyckas lite märkligt att detta med temperatur i en lägenhet gäller "miljöfarlig verksamhet" men det beror på att begreppet legaldefinieras i 9 kap. 1 § miljöbalken och inkluderar användning av byggnader på ett sätt som kan medföra olägenhet för människors hälsa.
Ihop med

3 § Med olägenhet för människors hälsa avses störning som enligt medicinsk eller hygienisk bedömning kan påverka hälsan menligt och som inte är ringa eller helt tillfällig.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
C citronskal skrev:
Ihop med

3 § Med olägenhet för människors hälsa avses störning som enligt medicinsk eller hygienisk bedömning kan påverka hälsan menligt och som inte är ringa eller helt tillfällig.
Och det finns ju ännu mer nedströms miljöbalken, t ex 33 § förordning (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd:

Text som beskriver särskilda bestämmelser för skydd mot olägenhet för människors hälsa i bostäder enligt 33 §.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I praktiken är det ju Folkhälsomyndighetens allmänna råd om temperatur inomhus HSLF-FS 2024:10 som spelar roll vid tillsynen, alltså en tolkning av författningen:

https://www.folkhalsomyndigheten.se...lsomyndighetens-allmanna-rad-hslf-fs-2024-10/
 
  • Gilla
citronskal och 2 till
  • Laddar…
Om man bor i en lägenhet kan man väl i princip inte påverkas av en o-lägenhet... 😁😁😁
 
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
BRF Färgpennan 4 råkade ut för en tillsyn med anledning av en anmälan om att en lägenhet var kall. Föreningen fakturerades 9 110 kr i tillsynsavgift av kommunen för ärendet.

Två inspektörer gjorde platsbesök på 1,5 timme och använde en temperaturmätarglob vid tre mätpunkter i 20 minuter vardera och inspektörerna mätte lufttemperatur, lufthastighet och yttemperatur vid samma mätpunkter.

Föreningen menade att detta inte var en skälig avgift och överklagade och fick stöd av länsstyrelsen som satte ned avgiften. Det hela överklagades hela vägen till MÖD som fann att taxan faktiskt var korrekt. Stockholms stad får ta ut 9 110 kr i tillsynsavgift eftersom det krävs två medarbetare för platsbesöket, inte minst av säkerhetsskäl för medarbetarna.

MÖDs dom (M 5363-25):
[länk]
Vad kan man lära sig/dra för slutsatser av detta?
Det sätter ju liksom ribban på vad som är rimligt för ett hembesök av någon form av servicepersonal. Typ elektriker, vvs eller liknande.
 
Claes Sörmland
D Dan Asplund skrev:
Vad kan man lära sig/dra för slutsatser av detta?
Det sätter ju liksom ribban på vad som är rimligt för ett hembesök av någon form av servicepersonal. Typ elektriker, vvs eller liknande.
Ligger det inte redan där? Jag tycker fakturorna lätt hamnar däromkring när vi tar in gubbe/gubbar för besök några timmar i BRFen. Stockholmsmarknaden.
 
  • Gilla
Dan Asplund
  • Laddar…
E eplgh skrev:
Om man bor i en lägenhet kan man väl i princip inte påverkas av en o-lägenhet... 😁😁😁
Om det är en dålig lägenhet så är det väl en o-lägenhet 😉
 
  • Gilla
eplgh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.