30 334 läst ·
94 svar
30k läst
94 svar
5KW gratis EL med enkel maskin
Att skapa 200hk+ ur en 1.4l motor och vrid som en V8 med 0.3liter milen är konst.Mikael_L skrev:Tror jag inte. Han var nog en lika fin bondfångare som alla andra.
Inget snack om att han skulle sålt sin "uppfinning" för pengar som gjort han och hans barn ekonomiskt oberoende för resten av sina liv ifall bara hälften av det han påstod om sin "hot vapor engine" varit sant.
Dessutom var han en notorisk fuskare och regeltänjare under sin racingkarriär.![]()
Varför köpte GM ett antal av hans patent?
/hett ånga!
Dum var han inte. Fuskare? Kanske. Eller snarare en mycket smart person.
Det skulle man behöva fråga GM.
Många uppfinningar ligger gömda i lådorna. Inte bara inom bilindustrin. Själv känner jag till några som man får inte ens nåmna pga tystnadsplikten. Välj själv om det stämmer eller ej.
Som tekniker vill man ha bevis. Hur kan du bevisa tex UFO? Lögn?
Alla får vi ha egen åsikt.
Många uppfinningar ligger gömda i lådorna. Inte bara inom bilindustrin. Själv känner jag till några som man får inte ens nåmna pga tystnadsplikten. Välj själv om det stämmer eller ej.
Som tekniker vill man ha bevis. Hur kan du bevisa tex UFO? Lögn?
Alla får vi ha egen åsikt.
Ja jag har [-mina egna teorier-] *fel "min egen åsikt" skulle det givetvis stått , ja.
Och ja, jag har jobbat med teknisk utveckling i stort multinationellt företag, jag kan lova att något som skulle vara enormt mycket värt på marknaden skulle aldrig bli gömt och glömt i någon skrivbordslåda.
Du kan börja med att läsa på lite om kapitalism t.ex.
Och ja, jag har jobbat med teknisk utveckling i stort multinationellt företag, jag kan lova att något som skulle vara enormt mycket värt på marknaden skulle aldrig bli gömt och glömt i någon skrivbordslåda.
Du kan börja med att läsa på lite om kapitalism t.ex.
Redigerat:
Ang. Verkningsgrader motorer:
När man får fram de där riktigt höga verkningsgraderna på förbränningsmotorer hat man oftast räknat bort det som
krävs för tex:
Oljepump
Vattenpump
Generator
Kylfläkt
m.m.
(På samma sätt får man fram höga COP värden på värmepumpar genom att bortse från den energi som
går åt till köld- och värmebärarpumparna)..
När man får fram de där riktigt höga verkningsgraderna på förbränningsmotorer hat man oftast räknat bort det som
krävs för tex:
Oljepump
Vattenpump
Generator
Kylfläkt
m.m.
(På samma sätt får man fram höga COP värden på värmepumpar genom att bortse från den energi som
går åt till köld- och värmebärarpumparna)..
Nu är vi ju inne på lite annat än vad som är normalt på forumet men det är svårt att avgöra verkningsgraden på en OTTO-motor (diesel är inte OTTO) eftersom det beror på spjälläge & varvtal och en massa andra parametrar men många tävlingsmotorer har en ganska hyfsad verkningsgrad, bättre än de flesta originalmotorer fast det är över ett väldigt kort register.
Titta t.ex på F1 motorer, försök att få en standardbil att klara den distansen på 70-100% gaspådrag konstant på så lite bränsle
som allt annat vad gäller fordon så handlar det om kompromisser.
Titta t.ex på F1 motorer, försök att få en standardbil att klara den distansen på 70-100% gaspådrag konstant på så lite bränsle
som allt annat vad gäller fordon så handlar det om kompromisser.
Redigerat:
Min mc på 1,3 liter hade utan turbo 180hp och då fanns säkert mer att fila på iom att det var en fabrikscykel i stort sett.kamilenski skrev:
Det går att få nästintill 100% verkningsgrad på dieslar det har i stort sett bara att göra med om man kan ta till vara på restvärmen.
I Antarktis finns en bas där elverken är stora dieselar men eftersom det är kallt så har man användning av restvärmen också och då får man i stort sett 100% verkningsgrad enligt Discovery Channels dokumentär därifrån.
Restvärmen är också det som gör att elbilar får det svårt i vissa klimat, som idag när det var -14 här skulle det gå åtskilliga kW mer att hålla kupén varm än att få bilen att förflytta sig. Möjligen får man kompensera detta med mer isolering och dubbelglas men sånt är ju inte gratis och kostar massor med vikt.
De snålaste moderna bilarna börjar få problem med uppvärmning i kupén för de delar i världen med kallast klimat, läs Norden, Norra USA och Kanada, Ryssland.
Det är det varma kylarvattnet som börjar "sina". Men tittar lite på avgasvärme (som på gamla bubblan
) , där har man en nästan outsinlig värmeresurs, som dock är mycket svårare att ta hand om, rent tekniskt.
Avgasvärmen är givetvis också en del av den värme som bidrar med verkningsgradsminskning.
Det är det varma kylarvattnet som börjar "sina". Men tittar lite på avgasvärme (som på gamla bubblan
Avgasvärmen är givetvis också en del av den värme som bidrar med verkningsgradsminskning.
Jag instämmer att idag kan man pressa motorer och öka verkningsgraden upp till 80-90 procent.
Men inte på Smokey Yunick tid!
Han var före.
Och ni får mobba mig så mycket ni vill. Jag står fast vid att bensinbolagen bromsar utvecklingen. De släpper bara så mycket (eller så lite) som lagen tillåter(kräver)!
Men inte på Smokey Yunick tid!
Han var före.
Och ni får mobba mig så mycket ni vill. Jag står fast vid att bensinbolagen bromsar utvecklingen. De släpper bara så mycket (eller så lite) som lagen tillåter(kräver)!
Redigerat:
VW-koncernen har idag tex 1,4L motorer på 180hk (vid vanligt personbils max varvtal) med vrid 250Nm vid 2000-4500rpm och en bränsleförbrukning på 0,6 i tex en vanlig Polo GTI. Siffror man bara kunde drömma om för mindre än 10 år sedan. Skulle man utveckla den motorn för tex racing eller liknande går det att plocka ur ännu mer garanterat.
Tar man tex en MC-motor har den maxeffekt vid betydligt högre varvtal vilket ger helt andra förutsättningar men då har man inte alls samma höga vridmoment.
Tar man tex en MC-motor har den maxeffekt vid betydligt högre varvtal vilket ger helt andra förutsättningar men då har man inte alls samma höga vridmoment.