Hur slutar en krock mellan XC90 och an Polo?

Jag kör hellre i min 2 ton tunga bil.

Jag har ingen småbil själv, men det är fullt möjlig att dö även i en stor bil. Dessutom var det bara det ena jag sade. Det är uppenbart att många som köper ny bil låter lekvärdet väga tyngre än ekonomin och miljön.

Erik

Avemo skrev:
Gissar du nu eller har du läst något vetenskapligt som stöder detta? Jag tycker att 30% verkningsgrad låter aningen lågt för kolkraft, men det är där i närheten. Varför jag tvivlar är för att en gammal amerikanare möjligen kommer upp i 30% som bäst, men vid alla normala driftsituationer ligger långt under. Kolkraftverket lär kunna prestera hyfsat samma verkningsgrad kontinuerligt. Detsamma gäller elbilen.

Sedan är det väl lika fel att anta att all el kommer från kolkraft som att anta att all el kommer från vattenkraft. Jag kan inte avgöra det själv, men har läst påståenden som gick ut på att elbilar sammantaget är bättre för miljön än bensinbilar även om elen kommer från kolkraft
Som påpekat så kommer det mesta av vår energi globalt sett från kolkraft. Sverige ligger bra till vad gäller förnyelsebar el men det gäller _inte_ för resten av världen.

Du har förluster i elnät, i laddaren samt även i elbilen så totalt sett så har du en sämre verkningsgrad.

En jänk ligger säkert riktigt uselt i verkningsgrad men så gör även elbilen om man tittar längre än kabeln man ansluter i väggen.

Batterikostnaden är också extremt hög räkna med ett par tre kronor per mil för närvarande.

Säger inte att elbilar är skit men att bara säga att förbränningsmotorer har usel verkningsgrad och därför är elbil det enda rätta är väldigt enkelspårigt.

Om batterikostnaden nu bara skulle vara "ett par tre kronor per mil" så kallar jag det billigt. Strömmen går ju bara på någon krona per mil också. En bensin bil drar ju bränsle för minst 10 kronor milen.

j-o75:Byt bil min ligger på 4-5 kr/mil vintertid i bränsle sommartid under 4kr ;)

4kr ger ca 0.3 liter bensin. Menar du att det är en normal förbrukning i stadstrafik och på korta sträckor där man mest skulle ha nytta av elbil? Knappast

Har Diesel och bilen drar 0,31 sommartid ;)

Vid kortkörning något mer men inte mycket, stop&go vettu :D

kamilenski skrev:
Verkningsgrad.
Modern bensinmotor ca 25%
Modern dieselmotor ca 30%
Modern elmotor ca 90%.

I bilar går ca 7% åt överföringen.
Klart man ska satsa på el!
Med en evighetsbatteri på 5kW kan man köra jorden runt.
ett batteri på 5 kW skulle väga ca 2 ton, att lasta in ett sådant i bilen skulle ta musten ur batteriet och generatorn/laddaren på kort tid, nog bättre att satsa på ett vindmölla på taket, som drivs av fartvinden

Det ända säkra än så länge, är att koppla in sig innan elmätaren. Evighetsmaskiner funkar inge bra

Tacka vet jag Ford Nucleon. Tack och lov lämnade den aldrig ritbordet. :)
ford_nucleon.jpg

v-g skrev:
Har Diesel och bilen drar 0,31 sommartid ;)

Vid kortkörning något mer men inte mycket, stop&go vettu :D
Men då får man ju också ta risken att bli fastklämd i bilen om man skulle krocka med en hare eller ekorre. d^_^b

Svärmor får ju åka på takräket om hon ska med men det kanske bara är en fördel.

Men bränsleförbrukningen är imponerande.

v-g skrev:
saturnus:Ang vindmölla på biltaket så har vänsterpartiet redan koll på det. Kolla [länk]
Ja fy vad hemsk, att överlåta utvecklingen till dessa pellejönsar

joflopp skrev:
Tacka vet jag Ford Nucleon. Tack och lov lämnade den aldrig ritbordet. :)
[bild]
Jo men ändå, ett tappert försök som med tiden kan bli verklighet. Har svårt tänka mig att bilindustrin skulle ge upp, om nu oljan kommer att sina, eller alla bensinbolag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.