30 334 läst ·
94 svar
30k läst
94 svar
5KW gratis EL med enkel maskin
Jag vill minnas att stirlingmotorn under ideala förhållanden kan nå c:a 40% verkningsgrad medan motsvarande värde för ottomotorn är 33% och närmare 50% för stora fartygsdieslar. Sedan är problemet med ottomotorn att gasspjället stjäl effekt så att verkningsgraden sjunker mycket när man inte kör på fullgas. Det är därför bilar med stora motorer drar mer än bilar med små motorer. Ju mindre gaspådrag desto sämre verkningsgrad.
Erik
Erik
Jag har läst någon artikel på internet om dieselmotorer på labbänken med verkningsgrader över 70%, häftigt!
Tyvärr hittar jag inte någon länk, hur mycket jag än söker och googlar. Jag minns tyvärr alltför lite av det jag läste ...
Vidare har jag läst i en text om eco-driving att otto-motorns högsta verkningsgrad är när den utvecklar så högt vridmoment som möjligt.
Dvs bäst verkningsgrad vid fullgas på vridmomentstoppen.
Men de flesta bilar har system för extra bränsletillskott vid fullgas, för att skydda motorn mot knackning, kyla ner och sånt, så i praktiken blir fullgas sämre än "nästan fullgas".
Men tanken var i alla fall att hålla varvtalen där vridmomentkurvan är hög samt gasa kraftigt då det skall acceleras annars välja relativt hög växel.
Och i skenet av detta blir ju en mindre motor bättre, då man hela tiden nyttjar mer av dess maximala vridmoment.
Tyvärr hittar jag inte någon länk, hur mycket jag än söker och googlar. Jag minns tyvärr alltför lite av det jag läste ...
Vidare har jag läst i en text om eco-driving att otto-motorns högsta verkningsgrad är när den utvecklar så högt vridmoment som möjligt.
Dvs bäst verkningsgrad vid fullgas på vridmomentstoppen.
Men de flesta bilar har system för extra bränsletillskott vid fullgas, för att skydda motorn mot knackning, kyla ner och sånt, så i praktiken blir fullgas sämre än "nästan fullgas".
Men tanken var i alla fall att hålla varvtalen där vridmomentkurvan är hög samt gasa kraftigt då det skall acceleras annars välja relativt hög växel.
Och i skenet av detta blir ju en mindre motor bättre, då man hela tiden nyttjar mer av dess maximala vridmoment.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Scania har väl världsrekord på dieslar tror jag det var.
P
P
Verkningsgrad.
Modern bensinmotor ca 25%
Modern dieselmotor ca 30%
Modern elmotor ca 90%.
I bilar går ca 7% åt överföringen.
Klart man ska satsa på el!
Med en evighetsbatteri på 5kW kan man köra jorden runt.
Modern bensinmotor ca 25%
Modern dieselmotor ca 30%
Modern elmotor ca 90%.
I bilar går ca 7% åt överföringen.
Klart man ska satsa på el!
Med en evighetsbatteri på 5kW kan man köra jorden runt.
En elmotor i sig har ju en hög verkningsgrad men man får ju inte bortse från hur elen tillverkades... använde man ett bensindrivet elverk blir ju totalresultatet inte 90%.kamilenski skrev:
/ATW
Ps Nej,man kan inte bryta mot termodynamikens 4 huvudsatser Ds
Naturligtvis en bluff, tillsammans med tex Rodin coils (googla gärna dem för ett gott skratt), Brown's gas och liknande bondfångerier.
Om jag minns rätt så har Stirling lite fel egenskaper för en bil, tex dålig råstyrka (vridmoment) och att den, precis som en ångmaskin, behöver lite tid för att bli varm. Den gör sig också best i stort format, så den är lämplig för tex fartyg (speciellt ubåtar, då den är tyst).
Tillåter? Det är väl inte upp till dem att tillåta?
Om jag minns rätt så har Stirling lite fel egenskaper för en bil, tex dålig råstyrka (vridmoment) och att den, precis som en ångmaskin, behöver lite tid för att bli varm. Den gör sig också best i stort format, så den är lämplig för tex fartyg (speciellt ubåtar, då den är tyst).
Jo, men skalar den tekniken ner till bilstorlek?
När ämnet ändå vridits åt motorteknik så kom det idag en artikel i sydsvenskan. Inte så "teknisk" kanske men man diskuterar här också verkningsgrader på 50% och högre för dieslar
http://www.sydsvenskan.se/bil/article1300885/Motorforskare-nara-att-klara-dromgrans.html
http://www.sydsvenskan.se/bil/article1300885/Motorforskare-nara-att-klara-dromgrans.html
Därför tror jag mer på solceller som gratis EL.
Eller värmeceller som kan omvandla värmen mot el. Det kan hända att inom den närmaste tiden hittar man ytterligare energikällor som är okända för oss i dagens läge med dagens kunskap. För 200 år sen skulle man bli dödat för tanken att ha en liten manick i fickan som möjligtgör samtal med en på månen ?
Eller värmeceller som kan omvandla värmen mot el. Det kan hända att inom den närmaste tiden hittar man ytterligare energikällor som är okända för oss i dagens läge med dagens kunskap. För 200 år sen skulle man bli dödat för tanken att ha en liten manick i fickan som möjligtgör samtal med en på månen ?
Fattar alla detta med "termodynamikens 4 huvudsatser" eller är det principen "bättre att se dum ut än att öppna mun och bekräfta det" som gäller? Jag har iaf inte en susning om vad de 4 satserna är. Kan inte någon skriva ut det istället? Jag vet, det är bara att googla. Men man kan väl lika gärna beskriva det vi pratar om....
Äsch jag gör det själv:
Äsch jag gör det själv:
- Om två termodynamiska system är i termisk jämvikt med ett tredje, då är de även i termisk jämvikt med varandra
- Energi kan varken skapas eller förstöras, den kan endast byta form
- I en process inom ett isolerat system förblir alltid den totala energin densamma
- I en termodynamisk cykel är alltid mängden tillfört värme lika stort som mängden utfört arbete
En variant är att använda spillvärmen. Jag vet att det redan på 20-talet gjordes försök med en kombinerad dieselmotor och ångmaskin. Kylkanalerna utnyttjades som ångpanna. Avgaserna användes till att överhetta ångan. Det var en tvärstyckesmotor där ovansidan av kolven var dieselmotor och undersidan av kolven ångmaskin. Det fungerar, men motorn blir tung, komplicerad och dyr. Moderna försök i samma riktning har utnyttjat ångturbiner i stället, men problemen är desamma.Mikael_L skrev:
Erik
Entropiproblemet.kamilenski skrev:
Energi är av olika "kvalitet".
El och solljus är av hög kvalitet, värme av låg.
Det är lätt att omvandla mot låg kvalitet men inte tvärtom. Vid en del energiomvandling ökar entropin, det är en icke reversibel process. Entropin ökar ständigt i universum, vid någon avlägsen tidpunkt kommer entropin bli maximal och ingen energiomvandling är längre möjlig. All tillgänglig energi är av lägsta kvalitet.
edit:
OBS hela inlägget är rätt lekmannamässigt formulerat, säkert en hel del faktafel och så.
Redigerat:
Nr 1 är nummer 3 i kronologisk ordning men brukar kallas för nummer 0 eller nollte huvudsatsen.
Nr 3 -> Variant "Entropin kan endast öka", och entropi kan man kalla hur högvärdig en energikälla är, eller kvalite på ernergi om så önskas. En hink med vatten på 10meters höjd har lägre entropi än en hink på 5meter, 5meter höjden har lägre lägesenergi och därmed lägre kvalitet och högre entropi...
Nr 3 -> Variant "Entropin kan endast öka", och entropi kan man kalla hur högvärdig en energikälla är, eller kvalite på ernergi om så önskas. En hink med vatten på 10meters höjd har lägre entropi än en hink på 5meter, 5meter höjden har lägre lägesenergi och därmed lägre kvalitet och högre entropi...
Rörande det med att köra en bil på "vatten" så går det, i alla fall så att restprodukten blir just vatten.
Kruxet är bara att man vill inte köra omkring med vätgas och syrgas i tankar p g a explosionsrisken och det kräver mycket mer energi än vad motorn ger för att med el få vatten till just vätgas och syrgas.
Fanns faktiskt en B18-motor på Tycho Brahe skolan i Helsingborg på typ 70-80-talet som drevs med vätgas/syrgas.
Tidigare fanns det även "luftförbättrare" till bilar som bestod av en burk med väteperoxid som man skulle suga luften till bränsleblandningen genom och på så vis "syresätta" luften *S* Hmm, hur väl det funkar kan ju nog de flesta räka ut och sen hur smart det är att ha en plastburk med frätande vätska i motorrummet? *skakar på huvudet*
/Kent som också skriver lekmannamässigt
Kruxet är bara att man vill inte köra omkring med vätgas och syrgas i tankar p g a explosionsrisken och det kräver mycket mer energi än vad motorn ger för att med el få vatten till just vätgas och syrgas.
Fanns faktiskt en B18-motor på Tycho Brahe skolan i Helsingborg på typ 70-80-talet som drevs med vätgas/syrgas.
Tidigare fanns det även "luftförbättrare" till bilar som bestod av en burk med väteperoxid som man skulle suga luften till bränsleblandningen genom och på så vis "syresätta" luften *S* Hmm, hur väl det funkar kan ju nog de flesta räka ut och sen hur smart det är att ha en plastburk med frätande vätska i motorrummet? *skakar på huvudet*
/Kent som också skriver lekmannamässigt
Tror jag inte. Han var nog en lika fin bondfångare som alla andra.falegname skrev:
Inget snack om att han skulle sålt sin "uppfinning" för pengar som gjort han och hans barn ekonomiskt oberoende för resten av sina liv ifall bara hälften av det han påstod om sin "hot vapor engine" varit sant.
Dessutom var han en notorisk fuskare och regeltänjare under sin racingkarriär.