kamilenski skrev:
Jag instämmer att idag kan man pressa motorer och öka verkningsgraden upp till 80-90 procent.
Men inte på Smokey Yunick tid!
Han var före.
Och ni får mobba mig så mycket ni vill. Jag står fast vid att bensinbolagen bromsar utvecklingen. De släpper bara så mycket (eller så lite) som lagen tillåter(kräver)!
Självklart är det så.
Pengar styr. De petar in sina pengar i det som de vill ska gå framåt.
De kanske inte uppenbart petar in pengar för att hindra annan utveckling men deras enorma resurser och övertag blir ju i princip det.

Ingen med pengar var intresserad på samma sätt att utveckla t.ex elbilar.
Fanns ju en elbil för 100år sedan med en hjälplig prestanda och lite räckvidd. I förhållande till bilarna som fanns då var det inte fy skam. Gissa varför en motor som går på olja blev den som utvecklades framåt?

1891 Morrison

[bild]
Made by William Morrison in 1891, some say the Morrison was the first electric vehicle in America. It had a four horsepower engine , and could carry 6-12 passengers. Top speed was about 20 mph. The batteries needed to be recharged every 50 miles.
It has been said the car was actually completed in 1887 and was driven in a Des Moines parade in 1888. If that is true, the Morrison was first built 122 years ago, and it was built in America, where today they are almost no electric cars on the roads.

Redigerat:
Elbilar är minst sagt obra och tittar man på hela kedjan (dvs från kolkraftverk till mil/kWh) så är de inte ett dugg effektivare än en gammal slö amerikanare. (Kolkraftverk har 30% verkningsgrad cirkus).

Sverige med vår vattenkraft är inte representabelt i världen. Så att köra elbil är i många länder bara att flytta utsläppen någon annanstans.

Fast det är klart kan man då få 5kW gratis EL så skulle då jag byta till elbil! :D

skogstomten skrev:
VW-koncernen har idag tex 1,4L motorer på 180hk (vid vanligt personbils max varvtal) med vrid 250Nm vid 2000-4500rpm och en bränsleförbrukning på 0,6 i tex en vanlig Polo GTI. Siffror man bara kunde drömma om för mindre än 10 år sedan. Skulle man utveckla den motorn för tex racing eller liknande går det att plocka ur ännu mer garanterat.

Tar man tex en MC-motor har den maxeffekt vid betydligt högre varvtal vilket ger helt andra förutsättningar men då har man inte alls samma höga vridmoment.
när man har överladdning så kan man laborera rätt mycket, fördelen med en överladdad motor är att man kan få bränsleekonomin för en liten motor men effekten som en stor motor (generellt sätt: 1,4 l + 1 bar = 2,8 l)
Tar man en N/A bensinmotor så är ca 125Nm per litervolym en gräns som är svår att ta sig över.

Vridmoment x varvtal= effekt så därför är högprestandamotorer typ MC högvarviga.

Mikael_L
Suhagg skrev:
Gissa varför en motor som går på olja blev den som utvecklades framåt?
Jag gissar att det berodde på att folk ville köra lite längre än tre mil, annars kunde man ju lika gärna ta hästen. :)

v-g skrev:
Elbilar är minst sagt obra och tittar man på hela kedjan (dvs från kolkraftverk till mil/kWh) så är de inte ett dugg effektivare än en gammal slö amerikanare. (Kolkraftverk har 30% verkningsgrad cirkus).

Sverige med vår vattenkraft är inte representabelt i världen. Så att köra elbil är i många länder bara att flytta utsläppen någon annanstans.

Fast det är klart kan man då få 5kW gratis EL så skulle då jag byta till elbil! :D
Säger inte att elbilar är lösningen men principen på vad som blir standard eller inte avgörs inte av vad som är bäst för dig eller bäst för miljön. Det är pengarna som styr.

Inge större fel på elbilar om man ska vara den. Fick de halva summan som "olje" bilar får i utvecklingspengar så skulle de vara ifatt på några år. Den andra halvan pengar lägger man sedan på utveckling av väldigt billig el t.ex med solceller. Vips har du en bil som är effektivare än bensin bilar och dessutom drivs med energi som är nästintill gratis.

Gissa hur många företag som inte är det minsta sugna på att det ska ske!!!

Mikael_L skrev:
Jag gissar att det berodde på att folk ville köra lite längre än tre mil, annars kunde man ju lika gärna ta hästen. :)
Principen Helge, det är principen.
Hade det satsats några procent av vad oljan driver framåt hade elbilar eller liknande varit ifatt snart.

Suhagg skrev:
Principen Helge, det är principen.
Hade det satsats några procent av vad oljan driver framåt hade elbilar eller liknande varit ifatt snart.
utav några anledningar tror jag inte det, en av anledningarna är att elmotorer och dylikt har använts inom industrin så pass länge utan att det har kommit något riktigt revolutionerande.

För elbilar är lagringen av energin det stora problemet. Batterier blir bättre och bättre men det är fortfarande mycket dyrt med högpresterande batterier. Även om man skulle räkna på riktigt bra batterier så är det ändå där som den svagaste länken skulle vara på en elbil idag och det utan att ta in faktorn ekonomi.

Det är klart att det handlar om pengar! Den teknik som löser uppgiften på billigaste sätt vinner. Otto-motorn är överlägsen fortfarande i det avseendet trots höga oljepriser. Självklart kommer en dag då detta inte längre är sant, men vi är inte riktigt där än.

Varför ska man utveckla elmotorn? Den ligger såpass bra i effektivitet redan. Problemet är batterierna.

Dels räcker de inte ett piss, de är svindyra (50-100ksek per bil), de har begränsat antal cykler.

Fås det ordning på batterier så kommer elbilen bli ett alternativ, tills dess så får man se det som ett tätortsfordon.

Det ultimata är en hybrid med synnerligen liten förbränningsmotor (nöd+långfärd)

v-g skrev:
Gissar du nu eller har du läst något vetenskapligt som stöder detta? Jag tycker att 30% verkningsgrad låter aningen lågt för kolkraft, men det är där i närheten. Varför jag tvivlar är för att en gammal amerikanare möjligen kommer upp i 30% som bäst, men vid alla normala driftsituationer ligger långt under. Kolkraftverket lär kunna prestera hyfsat samma verkningsgrad kontinuerligt. Detsamma gäller elbilen.

Sedan är det väl lika fel att anta att all el kommer från kolkraft som att anta att all el kommer från vattenkraft. Jag kan inte avgöra det själv, men har läst påståenden som gick ut på att elbilar sammantaget är bättre för miljön än bensinbilar även om elen kommer från kolkraft

Erik

Vår el producerades fom V 46 2009 tom V 46 2010 av
Vattenkraft 65,9 TWh
Kärnkraft 52,5 TWh
Vind 3,14 TWh
Övrigt 18 TWh ( varav ca 15 TWh är kraftvärmeverk som till största del eldas med trä och totv.
Ytterst lite el kommer hos oss från kol/olja

Avemo skrev:
. Jag kan inte avgöra det själv, men har läst påståenden som gick ut på att elbilar sammantaget är bättre för miljön än bensinbilar även om elen kommer från kolkraft

Erik
och jag har läst motsatsen, om man tar med den nedsmustning & miljöförstöring som görs vid produktion av batterier så blir sammantaget en elbil sämre än en bensinbil.

Sen har vi även aspekten att elen ska transporteras och det elnät vi har i sverige idag klarar inte av att vi ska börja med elbilar, det är försluster i många led.

Ska man tänka på miljön så ska vi egentligen sluta köpa nya bilar i den omfattning vi gör idag, använder vi bilarna 10 år istället för 3 år så sparar det en hel del utsläpp ifrån tillverkningsindustrin.

Kolvas har du några länkar? Jag hittar tyvärr inte de artiklar jag läst vid en snabb sökning. För en som inte är insatt är det svårt att veta vad man skall tro, men en sak är i alla fall klar. Den som köper en ny bil skall om han tänker på miljön välja en så liten och bränslesnål bil som möjligt. Att slösa är aldrig bra.

Erik

Mikael_L
Avemo skrev:
Den som köper en ny bil skall om han tänker på miljön välja en så liten och bränslesnål bil som möjligt. Att slösa är aldrig bra.

Erik
No shit sherlock. ;)

Avemo skrev:
Att slösa är aldrig bra.

Erik
Inte heller är det bra att slösa bort sitt liv när man krockar i lättviktaren.. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.