Utöver katter, vilka andra husdjur har djurägaren inget ansvar för hur de påverkar sin omgivning?

Hundägare har strikt ansvar, hästägare måste se till att hästarna inte vandrar runt fritt och de måste sparka undan bajset från gator/cykelbanor och dyl. Djur som får, getter, hönor osv kräver tillstånd i tätbebyggt område.

Katter kan väl inte vara ensamma om att få härja som de vill på folks tomter?

(Jag gillar katter men är allergisk, så jag blir inte glad när de tvångsmässigt vill ta sig in i mitt hus.)

• Gilla
Alti och 10 till
  • Laddar…
Nästan alla ägare av utekatter i Sverige är smittade av parasiten Toxoplasma gondii som bland annat sätter sig i hjärnan. Tycker det förklarar rätt mycket av kattägares beteende och åsikter om vad deras katter ska få göra mot miljontals småfåglar och grannar utan hjärnparasit.

”De flesta får endast lätta symptom, men för personer med nedsatt immunförsvar och för ofödda foster kan parasiten vara livshotande, enligt Stockholms universitet. Studier har också visat att psykiska sjukdomar, som schizofreni, depression och ångestsyndrom är vanligare hos personer som bär på parasiten”

https://www.natursidan.se/nyheter/vanlig-kattparasit-kan-forsamra-aldre-manniskors-halsa/

• Haha
  • Gilla
  • Wow
Alti och 7 till
  • Laddar…
J
P Peter Petterson skrev:
Då har du ju inga problem då du tar hand om dina djur och inte låter andra lida för att du skaffat dom. Precis så som vi gör med våra husdjur.

Är inte en mänsklig rättighet att andra skall behöva lida/anpassa sig bara för att man gör val som gynnar en själv.

Hade du därimot haft utekatter som pissat ner grannens rabatter,Repat sönder grannens bil samt utemöbler osv utan att göra något åt saken förutom att rycka på axlarna så får du även räkna med att grannen löser problemet.

Hade jag vart din granne och haft dina katter pissandes i mina utemöbled och du efter tillsägelse inte löst problemet hade jag oxå haft ihjäl dom, Hade du haft mage o mopsa upp dig över det i efterhand hade du oxå fått packa illa kvickt.
Coolt
Så du menar alltså att om en katt kissar på dina möbler så har du rätt att ha ihjäl den. Och reagerar grannen med att anmäla dig ska du slå ner grannen?

Redigerat:
  • Gilla
big mike och 6 till
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Nej det får man inte stå ut med. Kattägaren skall hålla koll på sin katt,
Du får ju såklart tycka vad du vill, men det är ju trots allt bara en åsikt. Det är inte så lagen ser ut.

• Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
P
Nyfniken Nyfniken skrev:
Du får ju såklart tycka vad du vill, men det är ju trots allt bara en åsikt. Det är inte så lagen ser ut.
Det är ganska uppenbart att man inte får ha ihjäl några katter för lite piss!

För den som motsäger det fram med bevis och inte an massa snack hit o dit!

• Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Hur ser lagen ut gällande husdjur och annans egendom?

P Paxman skrev:
Utöver katter, vilka andra husdjur har djurägaren inget ansvar för hur de påverkar sin omgivning?

Hundägare har strikt ansvar, hästägare måste se till att hästarna inte vandrar runt fritt och de måste sparka undan bajset från gator/cykelbanor och dyl. Djur som får, getter, hönor osv kräver tillstånd i tätbebyggt område.

Katter kan väl inte vara ensamma om att få härja som de vill på folks tomter?

(Jag gillar katter men är allergisk, så jag blir inte glad när de tvångsmässigt vill ta sig in i mitt hus.)
Har aldrig sett en hästägare ta upp skiten där jag bor och inte hundägare heller.Lika när det kommer löspringande hundar som jagar både våra katter och våran hund men inte skjuter väl man inte ihjäl lösa hundar/katter.

• Gilla
Bästerortarn och 8 till
  • Laddar…
  • Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
[länk]
Så du tycker det är helt okej att din katt pissar ner och förstör din grannes egendom?

P Peter Petterson skrev:
Så du tycker det är helt okej att din katt pissar ner och förstör din grannes egendom?
Nu har jag ju ingen katt, men mina grannar har. Det händer att de kissar i min trädgård, i carporten och lämnar fotavtryck på bilen.

Jag tycker inte att det är hela världen.

• Gilla
Alti och 10 till
  • Laddar…
P Pallew skrev:
Haha, man måste vara rejält ömhudad om en katt får ens värld att rasa samman!!
Rasa samman för att en katt försvinner? 🤣 Oj oj oj.
Är väl bara lite allmän skötsel av sin fastighet.

• Arg
  • Gilla
Alti och 6 till
  • Laddar…
Janu78 skrev:
Vattenpistol o trädgårdsslang funkar fin fint om katter är så närgångna.
Nej katter skiter i vatten.

• Gilla
SaabNiklas
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Ladda hagelbössan med grovsalt, det lär ge effekt :)

Hehe, jo du är lustig du, lära en katt att bete sig, märks att du inte har någon koll på katters beteende 😆

Samma svar gäller dig som till förra talaren :)
Jag ska inte behöva ha koll på hur andra människors husdjur beter sig.
De sköter sitt, jag mitt.

J
P Peter Petterson skrev:
Förstår att du är förståndshandikappad som inte klarar av att läsa/citera hela inlägget.

Tar inte grannen sitt ansvar och håller rätt på sin katt efter flertalet tillsägelser om att den förstår min egendom så avrättas katten.

Moppsar grannen upp sig o menar på att katten har rätt att förstöra min egendom eller skada den så blir även grannen satt på plats.

skall jag rita en teckning så du förstår vad jag menar?
Då förstår till och med jag tror jag. Tack för förklaringen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.