50 901 läst ·
575 svar
51k läst
575 svar
54-åring sköt grannens katt
Som vanligt ballar dessa trådar ur där katthatare vill skjuta och dräpa katter, men fan ska tro att alla vi andra som får fotbollar i dörren, hundpiss på brevlådan, moppar som kör 50 förbi utan ljuddämpare mitt i natten osv, vi ska inte få göra nåt alls.
I ett civiliserat samhälle så förstör och skjuter man varken djur eller andras saker.
Inte spänner jag en tråd över gatan så mopedisten ska falla, inte skjuter jag på grannens bil eller ungar.
För analogin är att om tex grannen eldar så rök kommer in på din tomt är det ok att tex skjuta på hans grill eller bil? (att skjuta på människor inser nog alla inte är ok, men inte heller att skjuta på saker, även om de kommer på fel tomt).
Självklart får man ha synpunkter och ta upp med en granne om han eller hans djur / saker förstör för dig. Och om han inte agerar så får man eskalera. Men att ta fram hagelbössan är i alla fall väldigt, väldigt dumt. Jag tror ganska många som får sin katt eller sin bil beskjuten med hagelbössa kommer att bli otroligt avigt inställda till den som gjorde det, endel går över gränsen. Andra nöjer sig med att sluta vara trevlig mot grannen, men det vanligaste skulle jag tro är att man kommer passa på så fort grannen tar minsta felsteg och se till att hen får ångra det, bygglov eller liknande. Själv skulle jag nog nagelfara grannen och se till att om han gjort NÅT fel så skulle jag anmäla det så han fick det riktigt jobbigt. För alla gör vi nog nåt som är fel eller nåt som inte till 100% följer alla lagar och regler.
I ett civiliserat samhälle så förstör och skjuter man varken djur eller andras saker.
Inte spänner jag en tråd över gatan så mopedisten ska falla, inte skjuter jag på grannens bil eller ungar.
För analogin är att om tex grannen eldar så rök kommer in på din tomt är det ok att tex skjuta på hans grill eller bil? (att skjuta på människor inser nog alla inte är ok, men inte heller att skjuta på saker, även om de kommer på fel tomt).
Självklart får man ha synpunkter och ta upp med en granne om han eller hans djur / saker förstör för dig. Och om han inte agerar så får man eskalera. Men att ta fram hagelbössan är i alla fall väldigt, väldigt dumt. Jag tror ganska många som får sin katt eller sin bil beskjuten med hagelbössa kommer att bli otroligt avigt inställda till den som gjorde det, endel går över gränsen. Andra nöjer sig med att sluta vara trevlig mot grannen, men det vanligaste skulle jag tro är att man kommer passa på så fort grannen tar minsta felsteg och se till att hen får ångra det, bygglov eller liknande. Själv skulle jag nog nagelfara grannen och se till att om han gjort NÅT fel så skulle jag anmäla det så han fick det riktigt jobbigt. För alla gör vi nog nåt som är fel eller nåt som inte till 100% följer alla lagar och regler.
Om det var min katt: Ringer från dolt nummer till grannens fru (skyttens fru) och väser fram! Säg till din gris till man att han skall sluta kn**la med min fru!! Annars j-vlar! Sedan luta mig tillbaka och invänta deras skillsmässa!😁Redaktionen skrev:
Huddingebo skrev:
Kattägaren klarar väl inte av att hålla borta katten från att uträtta sina behov och/eller göra skador på grannens fastighet. Då ska katten bort på något sätt.
Man ska inte behöva lida pga att djurägare inte klarar av att hålla styr på sina djur.
Ingen här vet hur många gånger klagomål på kattägaren som har lämnats.hur
hur vet du att inte hans katter varit inne på grannens tomt först och bråkat?Huddingebo skrev:
Kattägaren klarar väl inte av att hålla borta katten från att uträtta sina behov och/eller göra skador på grannens fastighet. Då ska katten bort på något sätt.
Man ska inte behöva lida pga att djurägare inte klarar av att hålla styr på sina djur.
Ingen här vet hur många gånger klagomål på kattägaren som har lämnats.
Skillnaden mot dina exempel är ju att personen i fråga kan ha rätt att skjuta en främmande katt på sin tomt enligt Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter §21J JohanLun skrev:Som vanligt ballar dessa trådar ur där katthatare vill skjuta och dräpa katter, men fan ska tro att alla vi andra som får fotbollar i dörren, hundpiss på brevlådan, moppar som kör 50 förbi utan ljuddämpare mitt i natten osv, vi ska inte få göra nåt alls.
"En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får avlivas av jakträttshavaren".
Så utan att veta allt så behöver personen inte vara helt ute och cykla i lagens mening.
Med det säger jag inte att man ska börja skjuta katter till höger och vänster så fort dom kommer in på tomten.
Haha, man måste vara rejält ömhudad om en katt får ens värld att rasa samman!!Huddingebo skrev:
Om han varit i konflikt med grannen om katten så vet han ju att det inte är förvildad. Så det argumentet fungerar inte.
Ladda hagelbössan med grovsalt, det lär ge effektJonatan79 skrev:
Hehe, jo du är lustig du, lära en katt att bete sig, märks att du inte har någon koll på katters beteende 😆Huddingebo skrev:
Samma svar gäller dig som till förra talarenP Peter Petterson skrev:
Tamkatter dödar 17,5 miljoner fåglar i Sverige varje år. Flera arter är utrotade. Jag har avlivat katter som gör skada på min egendom vilket inte är roligt men är den ända lösningen som löst problematiken för mej.Redaktionen skrev:
Vi behöver en lagändring som tvingar kattägare ta ansvar för sina djur.
Men nu var det inte en förvildad katt utan grannens, dessutom hade mannen uppsåt att döda katten.S Sanga skrev:Skillnaden mot dina exempel är ju att personen i fråga kan ha rätt att skjuta en främmande katt på sin tomt enligt Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter §21
"En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får avlivas av jakträttshavaren".
Så utan att veta allt så behöver personen inte vara helt ute och cykla i lagens mening.
Med det säger jag inte att man ska börja skjuta katter till höger och vänster så fort dom kommer in på tomten.
Så rekvisitet för 21 § är inte uppfyllt.
Det är därför mannen står åtalad och att polisen beslagtagit den vapen han har licens för.
Hoppas har får ett kännbart sttraff!
Vilka fåglar har katter utrotat i Sverige? Sverige har inte etablerade stammar med vildkatter i naturen. Det är mest tamkatter som finns vid bebyggelse. Där tar de främst vanliga fåglar och gnagare som söker sig till bebyggelse.
Om det varit min katt som mannen hade skjutit mot, hade jag då haft rätt att skjuta honom eftersom han hade försökt skada min katt 🤔Huddingebo skrev:
Jag hade ju definitivt hämnats på honom genom våld.