P
J JohanLun skrev:
Min granne har träd som skräpar ned på min tomt och lägger sig på lacken,

Med samma analogi, kan jag kräva antingen att grannen betalar för att städa min trädgård och rekonda min bil, eller såga ned sina träd?
Löv ger inte permanenta skador. Klor gör det. Så det finns inget att jämföra med i detta fallet. Det kostar 20 kr att fixa det träden ger av sig på din bil medans en katts jävelskap kan kosta 10-20 tusen
 
J JohanLun skrev:
Min granne har träd som skräpar ned på min tomt och lägger sig på lacken,

Med samma analogi, kan jag kräva antingen att grannen betalar för att städa min trädgård och rekonda min bil, eller såga ned sina träd?
Fast träden stod kanske där när du köpte ditt hus och är lite svåra att flytta. Katter kan hållas inomhus eller rastas i koppel som hundar.
 
Redaktionen Redaktionen skrev:
Grannosämja mynnade ut i att en husägare sköt grannens katt med en hagelbössa.

Du kan läsa artikeln här: 54-åring sköt grannens katt
Enligt EUs regelverk får katter egentligen inte gå ute alls, då katter dödar massor av djur varje år. Nu vågar ju ingen regering i Europa genomföra detta då det skaulle bli ett ramaskri :-)
 
Det kan ju ha varit denna katten!

 
  • Älska
  • Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Löv ger inte permanenta skador. Klor gör det. Så det finns inget att jämföra med i detta fallet. Det kostar 20 kr att fixa det träden ger av sig på din bil medans en katts jävelskap kan kosta 10-20 tusen
Av vilken ankedning skulle en katt ha klorna ute när den går på en bil?Har aldrig sett att våra katter ger skador på våra bilar när dom lämnat fotspår.
 
  • Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
P
V växelventil skrev:
Av vilken ankedning skulle en katt ha klorna ute när den går på en bil?Har aldrig sett att våra katter ger skador på våra bilar när dom lämnat fotspår.
Ja av vilken anledning skall de krypa upp på en bil.

Vi polerar våra bilar så de är hala, kanske därför kräken fäller ut sina klor för att riva upp huven. Halt som fan.
 
Nissens
P Paxman skrev:
Blev det inte obligatoriskt att chippa katter här i Sverige nyligen? 🤔 I så fall är ju inte steget långt till att införa det danska systemet här också.
Kanske det.
P Paxman skrev:
Jag tror att ett stort problem är att det är så billigt att skaffa katt. Det gör att många blir kattägare lite slentrianmässigt och inte känner ansvar på samma sätt som hundägare gör, vilka ju får betala många tusenlappar för sitt husdjur. Jo, jag vet att det finns asdyra raskatter också, så ni som har sådana behöver inte hoppa på mig om det, jag menar generellt i jämförelse med hundar.
Det jag är mest förundrad över är dubbelmoralen kattägarna har. De är noga med att katterna skall må bra och ha ett fritt liv, men 16 miljoner småfåglar som plågas ihjäl bara i Sverige årligen av deras katter viftas enkelt bort som en bagatell.

Det är väl bättre att säga att de inte bryr sig om djurplågeriet de själva orsakar.

Detta är alltså inte katternas fel, det faller helt på ägarna.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Ja av vilken anledning skall de krypa upp på en bil.

Vi polerar våra bilar så de är hala, kanske därför kräken fäller ut sina klor för att riva upp huven. Halt som fan.
Måste vara specialkatter för har aldrig sett skador på våra eller grannars bilar heller.Vad är det som inte säger att 54 åringens katter inte förstör andras egendomar?
 
J
P Paxman skrev:
Fast träden stod kanske där när du köpte ditt hus och är lite svåra att flytta. Katter kan hållas inomhus eller rastas i koppel som hundar.
Så om grannen hade katt när jag flyttade in kan jag inte klaga?


Löven sätter igen hängrännor. Björkpollen ger många enorma problem med allergi.
Björkpollen sätter igen dränering o bilen så man riskerar vattenskador och elektronik problem.
Ekollon, kastanjer osv kan buckla bilen när de faller ned.

Nu har jag gott samarbete med de flesta grannar, vi har gemensamt tagit ned träd osv.

Flera grannar har eller har haft katt eller hund.

Finns en katt-tant som haft många okastrerade katter och vars trädgård sett ut som fan med träd och buskar som svämmar över till närmsta granne, men hon måste vunnit på lotto för nu har hon renoverat huset, kastrerat katten och städat o trädgården...

Att ha god kommunikation med sina grannar kan nog lösa många problem innan man tar till vapen och sabotage.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
P
V växelventil skrev:
Måste vara specialkatter för har aldrig sett skador på våra eller grannars bilar heller.Vad är det som inte säger att 54 åringens katter inte förstör andras egendomar?
Men är det inte relevant att någon har erfarat katter som skadar bilar? Ni har kanske superlätta katter, vi har haft tunga katter :P

Exakt, håll koll på kattfan om man håller den kär. Att släppa ut en katt vind för våg är jävelskap. Har själv haft katt. Den hatade förvisso att vara ute så den förblev innekatt.

Men jag som granne ska inte behöva ta hand om mina grannars katter, de får acceptera att jag häller vatten över de =)
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Så länge kattägaren ersätter för det katten ställer till med så är det väl inget större problem. 😊
V växelventil skrev:
Måste vara specialkatter för har aldrig sett skador på våra eller grannars bilar heller.Vad är det som inte säger att 54 åringens katter inte förstör andras egendomar?
Men herregud jag har haft flera bilar med skador på motorhuven då katterna gillar o ligga där på vintern när det är kallt.
Sedan är det inte alla som bryr sig eller för den delen ser alla repor, men det är en annan diskussion.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Men herregud jag har haft flera bilar med skador på motorhuven då katterna gillar o ligga där på vintern när det är kallt.
Sedan är det inte alla som bryr eller för den delen ser alla repor men det är en annan diskussion.
Då kan jag behålla våra katter för dom repar inte bilar och har väldigt svårt att katter har klorna ute när dom tassar på bilar.Har ni skit på bilarna eller?
 
  • Haha
Elektra och 1 till
  • Laddar…
P
V växelventil skrev:
Då kan jag behålla våra katter för dom repar inte bilar och har väldigt svårt att katter har klorna ute när dom tassar på bilar.Har ni skit på bilarna eller?
Alla som bor på grusvägar har mera skit på bilen än dom som inte har grusväg.
Sedan kanske inte alla katter gör skada eller för den delen lägger sig på bilar, kan tänka mig att det har med att en del ägare släpper in sina katter medans andra inte.
 
Rejäl skrev:
Alla som bor på grusvägar har mera skit på bilen än dom som inte har grusväg.
Sedan kanske inte alla katter gör skada eller för den delen lägger sig på bilar, kan tänka mig att det har med att en del ägare släpper in sina katter medans andra inte.
Man ser ju när dom tassar på bilarna och inte tusan är det klorna man ser som ger skador.
 
P
V växelventil skrev:
Man ser ju när dom tassar på bilarna och inte tusan är det klorna man ser som ger skador.
Du måste ju vara blind🤣
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.