Nissens Nissens skrev:
Som tur är finns det ju enkla sätt att minska problemet.
Skjuta dom?

Huddingebo Huddingebo skrev:
Ibland? Vad sägs om flera gånger i veckan med sandiga skitiga tassar? Repar lacken när den krafsar sig upp?
Håll katten inne eller på den egna tomten, kan de inte bete sig ska den bort.
Det viktigaste är med en bil är att man kan skryta för alla om hur rik man är, för mig är bilen en produkt som jag använder för att komma från a till b. Jag har haft några hundra bilar under min livs tid var åkare under 40 år, det största problemet är inte en katt som går på bilen DET ÄR NÄR MAN KÖR DEN PÅ VÄGEN då sprutar det sten runt och på den så om man är rädd om lacken så ställ bilen i ett garage och låt den stå där för så fort den rullar på vägarna så blir den repad i lacken.
Även de som kör bilarna är ett problem för lacken, några har problem med hur långa deras fordon är, en del tror att deras bil är 3 m breda så de kör ofta med mittlinjen som riktmärke.
Den skada som en katt gör på lacken är försumbar.

• Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
J
T TWX skrev:
Det viktigaste är med en bil är att man kan skryta för alla om hur rik man är, för mig är bilen en produkt som jag använder för att komma från a till b. Jag har haft några hundra bilar under min livs tid var åkare under 40 år, det största problemet är inte en katt som går på bilen DET ÄR NÄR MAN KÖR DEN PÅ VÄGEN då sprutar det sten runt och på den så om man är rädd om lacken så ställ bilen i ett garage och låt den stå där för så fort den rullar på vägarna så blir den repad i lacken.
Även de som kör bilarna är ett problem för lacken, några har problem med hur långa deras fordon är, en del tror att deras bil är 3 m breda så de kör ofta med mittlinjen som riktmärke.
Den skada som en katt gör på lacken är försumbar.
Jag är kattägare och det finns situationer en katt kan repa lacken, även om det bara är att polera bort. Är bilen nyvaxad kan katten halka och då fälla ut klorna.

Men jag håller med, är det en vardagsbil är skadan försumbar mot grissprut mm.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
Jag är kattägare och det finns situationer en katt kan repa lacken, även om det bara är att polera bort. Är bilen nyvaxad kan katten halka och då fälla ut klorna.

Ja just grissprut få man passa sig för🤣🤣🤣

• Haha
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
S Sanga skrev:
Skillnaden mot dina exempel är ju att personen i fråga kan ha rätt att skjuta en främmande katt på sin tomt enligt Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter §21
"En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får avlivas av jakträttshavaren".

Så utan att veta allt så behöver personen inte vara helt ute och cykla i lagens mening.

Med det säger jag inte att man ska börja skjuta katter till höger och vänster så fort dom kommer in på tomten.
Får man skjuta med jaktgevär på en villatomt?

T TWX skrev:
Stod väl utanför Ljungby o från mina barndomsbesök så finns det mestadels bondgårdar där kring.
I alla fall många nog för att jag inte skulle göra antagandet att det var en villatomt.

J
T TWX skrev:
Och som påpekats tidigare visste tydligen 54åringen det var grannens katt.

Jag skulle vara ytterst bekymrad om jag hade en granne som sköt på sin villatomt. Risken för vådaskott är oerhört mycket större än skadan av ytliga repor på en motorhuv. Jag ska hellre ha 10 vildkatter klättrande på bilen än en gubbe som står på tomten och skjuter.

Jag är nog benägen att säga att jag skulle göra allt jag kunde för att stoppa det. Nästa skott kan som sagt med mening eller misstag sitta i min eller min familj.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
P
T TWX skrev:
Generellt nej.

Människor gör inte illa människor.
Jag har hittills inte stött på barn som inte skärper sig efter en tillsägelse.
Har dessutom aldrig stött på några som kissar eller skiter i sandlådan eller sabbar lacken på bilen.
Det har jag, jag har en dotter som lekte med sin kompis och rätt som det var så råkade de köra på min bil och gjorde ett märke i framskärmen bilen var 2 månader gammal. Men jag sköt inte barnen för detta utan konstaterade saker händer hade jag inte haft bilen där ungarna är så hade det inte hänt kunde ju parkerat på grannens tomt, men då hade han kanske hämtat hagelbössan.

• Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Människor gör inte illa människor.
Jag har hittills inte stött på barn som inte skärper sig efter en tillsägelse.
Har dessutom aldrig stött på några som kissar eller skiter i sandlådan eller sabbar lacken på bilen.
Jag måste tyvärr meddela att du behöver uppdatera din värld till 2023, välkommen!

• Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:

J JohanLun skrev:

Om det är en helg bil el. fin bil blir grusspruten mindre när man kör med dem?
Det är ju däcken som öser upp asfalt och andra partiklar som ligger på vägen och sandblästrar fronten och vindrutan på bilen.

Patrik440
Repar lacken när den krafsar sig upp?
Här hoppar de upp istället för att krafsa sig upp.

Har inte sett några lackskador från några katter på någon utav bilarna ännu iaf.

Vit katt ligger bekvämt på huven av en blå Chrysler bil, avslappnat i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skrämmer man bort katten från bilen kanske klorna åker ut när den gör en rivstart. 🤔

• Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
T TWX skrev:
Det är ju däcken som öser upp asfalt och andra partiklar som ligger på vägen och sandblästrar fronten och vindrutan på bilen.
Man får göra som huddingebo och säga till på skarpen. Då skärper sig gruset och ligger kvar. 😉

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
S
Kattägaren klarar väl inte av att hålla borta katten från att uträtta sina behov och/eller göra skador på grannens fastighet. Då ska katten bort på något sätt.

Man ska inte behöva lida pga att djurägare inte klarar av att hålla styr på sina djur.

Ingen här vet hur många gånger klagomål på kattägaren som har lämnats.
Det är ju du som ska hålla dig borta från villaområden, inget annat. Katter är inte kopplade djur....

• Gilla
  • Haha
Elektra och 4 till
  • Laddar…
J
T TWX skrev:
Nja, trailer queen som körs 10 mil om året på bra väg och fint väder.

Men då parkerar man där bilen är skyddad från barn, cyklister, katter osv.

Jag håller med. Katters ev åverkan är så ringa jämfört med normalt slitage att det är försumbart.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.