P
Patrik440 Patrik440 skrev:
Här hoppar de upp istället för att krafsa sig upp.

Har inte sett några lackskador från några katter på någon utav bilarna ännu iaf.

[bild]

Skrämmer man bort katten från bilen kanske klorna åker ut när den gör en rivstart. 🤔
Här hoppar de upp istället för att krafsa sig upp.

Har inte sett några lackskador från några katter på någon utav bilarna ännu iaf.

[bild]

Skrämmer man bort katten från bilen kanske klorna åker ut när den gör en rivstart. 🤔
Lacken på gamla bilar är mer tålig, Morderna bilar blir ju repiga utav att tvätta dom tyvärr.

Nissens
S SueCia skrev:
Det är ju du som ska hålla dig borta från villaområden, inget annat. Katter är inte kopplade djur....
Så länge kattägaren ersätter för det katten ställer till med så är det väl inget större problem. 😊

Olyckligtvis brukar de inte vara så pigga på det enligt min erfarenhet.

Nissens Nissens skrev:
Så länge kattägaren ersätter för det katten ställer till med så är det väl inget större problem. 😊
Ja precis, efter några ersättningskrav kanske katten på ägarens initiativ får flytta till någon släkting på landet om den är destruktiv.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Patrik440
Rejäl skrev:
Lacken på gamla bilar är mer tålig, Morderna bilar blir ju repiga utav att tvätta dom tyvärr.
Oj, då kanske jag inte skall ha hundar på bilen heller?
:)

Svartvit hund sitter på huven av en röd bil framför snöklädda träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Olyckligtvis brukar de inte vara så pigga på det enligt min erfarenhet.
Oj, då kanske jag inte skall ha hundar på bilen heller?
Det är det som är hela problemet inte katter i sig.

Lagstiftningen om skyldigheter när det gäller katter kommer från ett annat århundrade.
Den är baserad på ett glesbefolkat land där katten används som bekämpare av smågnagare.

I dag ser samhället annorlunda ut, man bor tätbefolkat där katters revir trängs ihop och även kan skapa konflikter med andra människors intressen.

Att jämföra med hundar är inte helt tokigt. En hundägare har strikt ansvar. Det betyder att om hunden tillfogar någon annan skada så är ägaren skadeståndsskyldig.

När det gäller katter finns inte detta ansvar. En kattägare är inte skyldig att ersätta skador som dess katt åstadkommer.

Med dagens lagstiftning kan alltså en kattägare släppa in sin katt på grannens tomt. Om grannens hund då biter ihjäl katten har kattägaren rätt till skadestånd då hunden skadat dennes egendom.

Om en hund hoppar upp på taket på en bil och gör repor har hundägaren skyldighet att ersätta skadan. Om en katt gör det samma finns ingen sådan skyldighet.

Jag tror en modernisering av lagen för hållning av husdjur (katter) skulle hjälpa till att minska katthatet i landet.

• Gilla
Bästerortarn och 8 till
  • Laddar…
A
arneri68 arneri68 skrev:
Du tror inte människors aktiviteter dödar fler fåglar och utrotat flertalet djurarter för nöjes skull?

Hur många fåglar har du boende i ditt hem? Det var säkert några fåglars hem innan du flyttade dit.
Inte för att vara näsvis men du är inte väldigt bekant med argumentationsfel va? Att människor dödar fåglar betyder inte att katter skall göra det. Ett fel rättfärdigar inte ett annat. Och ja, det var säkert några fåglars hem innan någon byggde mitt hus för 80 år sedan.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P
T twoody skrev:
Sluta trolla katter kan givetvis göra repor på en lack.
Morsans bil blev rejält repad av en av deras dåvarande grannkatter.

Det hade varit 2 alternativ hos mig (förutsatt att jag sett katten själv repa mina bilar)
1. kattägaren betalar självrisken för rekond/ny lack.
2. katten hade avlivats (vid upprepade repningar)

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Sannolikheten att just dina katter inte är som alla andra katter är väldigt liten.

[länk]
Vi har innekatter...

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Måste väl finnas större I-landsproblem att ta itu med och lagändra än våra små fina pussycats?

• Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Danskarna har en mer sund kattpolitik:

[länk]
Som om märkning skulle göra någon skillnad..
Kollar någon om den är märkt innan man funderar på att skjuta tror du?

Nissens
FredrikR FredrikR skrev:
Som om märkning skulle göra någon skillnad..
Kollar någon om den är märkt innan man funderar på att skjuta tror du?
Du läste tydligen inte artikeln. Är den märkt kan man också ta över katten, det tar lite längre tid bara.

Jag har INTE sagt något om att skjuta.

J
Rkarlsson skrev:
Morsans bil blev rejält repad av en av deras dåvarande grannkatter.

Det hade varit 2 alternativ hos mig (förutsatt att jag sett katten själv repa mina bilar)
1. kattägaren betalar självrisken för rekond/ny lack.
2. katten hade avlivats (vid upprepade repningar)
Min granne har träd som skräpar ned på min tomt och lägger sig på lacken,

Med samma analogi, kan jag kräva antingen att grannen betalar för att städa min trädgård och rekonda min bil, eller såga ned sina träd?

• Gilla
MsTake
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Min granne har träd som skräpar ned på min tomt och lägger sig på lacken,

Med samma analogi, kan jag kräva antingen att grannen betalar för att städa min trädgård och rekonda min bil, eller såga ned sina träd?
Grannen fixar alla tre önskningar direkt!

Nissens Nissens skrev:
Danskarna har en mer sund kattpolitik än den vi har i Sverige:

[länk]
Blev det inte obligatoriskt att chippa katter här i Sverige nyligen? 🤔 I så fall är ju inte steget långt till att införa det danska systemet här också.

Jag tror att ett stort problem är att det är så billigt att skaffa katt. Det gör att många blir kattägare lite slentrianmässigt och inte känner ansvar på samma sätt som hundägare gör, vilka ju får betala många tusenlappar för sitt husdjur. Jo, jag vet att det finns asdyra raskatter också, så ni som har sådana behöver inte hoppa på mig om det, jag menar generellt i jämförelse med hundar.

• Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.