50 605 läst ·
575 svar
51k läst
575 svar
54-åring sköt grannens katt
Patrik440 skrev:
Lacken på gamla bilar är mer tålig, Morderna bilar blir ju repiga utav att tvätta dom tyvärr.Patrik440 skrev:
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 605 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 605 inlägg
Nissens skrev:
Det är det som är hela problemet inte katter i sig.Patrik440 skrev:
Lagstiftningen om skyldigheter när det gäller katter kommer från ett annat århundrade.
Den är baserad på ett glesbefolkat land där katten används som bekämpare av smågnagare.
I dag ser samhället annorlunda ut, man bor tätbefolkat där katters revir trängs ihop och även kan skapa konflikter med andra människors intressen.
Att jämföra med hundar är inte helt tokigt. En hundägare har strikt ansvar. Det betyder att om hunden tillfogar någon annan skada så är ägaren skadeståndsskyldig.
När det gäller katter finns inte detta ansvar. En kattägare är inte skyldig att ersätta skador som dess katt åstadkommer.
Med dagens lagstiftning kan alltså en kattägare släppa in sin katt på grannens tomt. Om grannens hund då biter ihjäl katten har kattägaren rätt till skadestånd då hunden skadat dennes egendom.
Om en hund hoppar upp på taket på en bil och gör repor har hundägaren skyldighet att ersätta skadan. Om en katt gör det samma finns ingen sådan skyldighet.
Jag tror en modernisering av lagen för hållning av husdjur (katter) skulle hjälpa till att minska katthatet i landet.
Inte för att vara näsvis men du är inte väldigt bekant med argumentationsfel va? Att människor dödar fåglar betyder inte att katter skall göra det. Ett fel rättfärdigar inte ett annat. Och ja, det var säkert några fåglars hem innan någon byggde mitt hus för 80 år sedan.arneri68 skrev:
Morsans bil blev rejält repad av en av deras dåvarande grannkatter.T twoody skrev:
Det hade varit 2 alternativ hos mig (förutsatt att jag sett katten själv repa mina bilar)
1. kattägaren betalar självrisken för rekond/ny lack.
2. katten hade avlivats (vid upprepade repningar)
Danskarna har en mer sund kattpolitik än den vi har i Sverige:
https://tidningen.djurskyddet.se/2021/05/omarkta-danska-katter-blir-var-mans-egendom/
https://tidningen.djurskyddet.se/2021/05/omarkta-danska-katter-blir-var-mans-egendom/
Min granne har träd som skräpar ned på min tomt och lägger sig på lacken,Rkarlsson skrev:
Med samma analogi, kan jag kräva antingen att grannen betalar för att städa min trädgård och rekonda min bil, eller såga ned sina träd?
Blev det inte obligatoriskt att chippa katter här i Sverige nyligen? 🤔 I så fall är ju inte steget långt till att införa det danska systemet här också.Nissens skrev:
Jag tror att ett stort problem är att det är så billigt att skaffa katt. Det gör att många blir kattägare lite slentrianmässigt och inte känner ansvar på samma sätt som hundägare gör, vilka ju får betala många tusenlappar för sitt husdjur. Jo, jag vet att det finns asdyra raskatter också, så ni som har sådana behöver inte hoppa på mig om det, jag menar generellt i jämförelse med hundar.