8 949 läst ·
65 svar
9k läst
65 svar
52 papp i Sverige och i USA så finns den på YouTube
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 264 inlägg
Njae, inte elföretag men det finns industrier som gör det. (Jag var en av dem, på 80-talet). Så man kunde (och jag antar kan) fortfarande bli anställd som t ex industrielektriker utan att ha gått elektrikerprogrammet (eller vad det nu heter). Och alltså få utföra behörighetskrävande arbetsuppgifter under någon annans behörighet. (I mitt fall så fick den behörige hicka när han insåg att han hade 400 man eller så arbetande under sig utan att ha någon aning om vilka de var eller vad de gjorde, men det är en annan historia).Rrrrr skrev:Men hur lätt det är att få en anställning som något man inte kan? Har du nåt exempel på elföretag som anställer "elektriker" utan elutbildning?
Även om det inte är någon formell lag på att en elektriker måste ha en viss utbildning så är arbetsgivaren skyldig att se till att sina anställda har rätt kunskap för den arbetsuppgift som de ska utföra.
Nu hade jag iofs läst till gymnasieingenjör (maskinteknik) istället, så jag var ju inte helt utan utbildning, men inte var det mycket praktisk utbildning inom spika kulo och vrida ihop torix (var bara 3-9 timmar eller så, vilket jag iofs tyckte räckte).
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
"T.ex. du Patrik som rätt nyligen manglats genom men nu också har lite riktigt arbetslivserfarenhet, vad tycker du att du har ut av din gymnasietid?
Det jag fått ut ur skolan är att jag lärt mig grunderna i hur man bygger upp en elinstallation. Testat lite olika moment som man utsetts för och lite teori.
Men det mesta har man ju lärt sig efter skolan.
Men sedan har byggahus varit till stor hjälp för mig! Både under skoltid och nu i mitt arbete.
Jag har säkert mer att tacka er på byggahus för än vad jag själv tror.
T.ex. under min två år hittills så har jag flera gånger haft mer kunskap om saker än mina kollegor osv. Och då framförallt föreskriftsmässigt.
För att nämna en sak som jag har lärt mig här på forumet är hur man kopplar in häll och inbyggnadsugn på samma trefasgrupp. Och sedan självklart alla regler och tips om trefasgrupper, fördelning osv osv.
//Patrik
Det jag fått ut ur skolan är att jag lärt mig grunderna i hur man bygger upp en elinstallation. Testat lite olika moment som man utsetts för och lite teori.
Men det mesta har man ju lärt sig efter skolan.
Men sedan har byggahus varit till stor hjälp för mig! Både under skoltid och nu i mitt arbete.
Jag har säkert mer att tacka er på byggahus för än vad jag själv tror.
T.ex. under min två år hittills så har jag flera gånger haft mer kunskap om saker än mina kollegor osv. Och då framförallt föreskriftsmässigt.
För att nämna en sak som jag har lärt mig här på forumet är hur man kopplar in häll och inbyggnadsugn på samma trefasgrupp. Och sedan självklart alla regler och tips om trefasgrupper, fördelning osv osv.
//Patrik
Under 6 mån på Lernia får man nog inte något certifikat, men man kan läsa/tenta de ämnen som behövs för att få BB1. "Vuxenutbildningen" där e ju på 1,5 år. Åtminstone i Stockholm.
Den största skillnaden att läsa på Lernia kontra gymnasieskolans elprogram, är ju att vi "äldre" som har arbetslivserfarenhet kommer undan med ett år som lärling för att få BB1. Jag vet inte hur många gånger det har påståtts här på forumet att 2 år är det som gäller och bara det.
Sen vad gäller hur bra kunskaper man får efter att ha gått 1,5år på Lernia, kan man väl delade åsikter om. Allt står ju och faller på det egna intresset (och på att man läser allt här på forumet)...
Den största skillnaden att läsa på Lernia kontra gymnasieskolans elprogram, är ju att vi "äldre" som har arbetslivserfarenhet kommer undan med ett år som lärling för att få BB1. Jag vet inte hur många gånger det har påståtts här på forumet att 2 år är det som gäller och bara det.
Sen vad gäller hur bra kunskaper man får efter att ha gått 1,5år på Lernia, kan man väl delade åsikter om. Allt står ju och faller på det egna intresset (och på att man läser allt här på forumet)...
Ska man skratta eller gråta? Att bli Warrior på Rakion är svårt :S
Klicka här för att svara