8 949 läst ·
65 svar
9k läst
65 svar
52 papp i Sverige och i USA så finns den på YouTube
Möjligen utanför forumets inriktning, i så fall är hela tråden fel.Steamboy skrev:
För det du skriver har väl med trådämnet att göra!?
Jag behöver väl inte göra mer än att citera mig själv på något du har missat och det är "vad nu eventuella nya regler kommer att bli" och det var en reflektion på vad som skrevs tidigare i tråden av MH "Kanske för att byggarna gärna vill kunna dra elen själva?"Steamboy skrev:Jag förstår över huvudet taget inte vad Glufsglufs skriver eller varför det är så självklart att det helt plötsligt kommer dyka upp en massa "klåpare" som glidit fram på en räkmacka mot sin behörighet. Det handlar trots allt om att ställa krav på alla elektriker, testa deras kunskap och enbart låta de som faktiskt håller måttet vara yrkesverksamma. Hur det kan bli sämre än idag, när detta enbart görs för en person och sedan kan alla andra vara på vilken nivå som helst, förstår jag inte.
Med dagens regelsystem är det fullt möjligt för t.ex. Skanska att anställa en elmontor och sedan låta hundra snickare dra rör och koppla ledning. De är då enligt regelverket "yrkesmänn" och allt är frid och fröjd.
Varför händer då inte det här i praktiken om de är korrekt enligt reglerna? Det beror på att det finns andra regler. Fackförbundet har väldigt mycket makt och elektikerförbundet har ett trumfkort som heter "Installationsavtalet" och som reglera vilka som får verka som yrkesmänn. Det ger dem möjligheten att genom s.k "fackliga stridsåtgärder" (strejk och blockad) kan sabotera bygget om elarbetet utförs av något anant än "riktiga" yrkesmänn med ECY-certifikat, osv. Eftersom elektrikerförbundet dessutom är en del av LO kan man få till sympatiåtgärder ifrån Byggnads, Transport och flera andra förbund och på så sätt verkligen obstruera Skankas verksamhet.
På exakt samma sätt kan inte VVS-firmor, plattsättare eller andra hantverkare heller anställa en elmontör och sedan låta honom utbilda och besiktiga deras andra gubbar så att de kan göra de småjobb som angränsar på deras område när det behövs.
Nu har jag skrivit tillräckligt på området. Det är långt utanför trådens ämne och forumets inriktning. Så det får räcka för mig. Jag skall i varje fall försöka att inte skriva mer om saken!![]()
Jag vet inte själv vad du pysslar med men det finns en del icke-elektriker inom byggbranchen som anser att dom har alla kunskaper dom kan behöva för att sköta allt från att snickra till att fixa el och vvs, det är inte sällan det blir fel. Lite "lätt" utbildning på det själva eller med någon som står för jobben kommer troligen inte bli så bra.
Gällande vvs:are så är det många firmor som har någon med BB så dom löser det mesta på det viset.
Fast du kan ju inte ha missat i forumets trådar vad forumets yrkeselektriker tycker om dessa "skitprylar". Frågan är ju hur många procent av de svenska elektrikerna som verkligen använder dessa prylar jämfört med elektriker i USA. Jag vet inget om det i USA men jag vet att många i Sverige inte tar tex rutab med tång ens.mycke_nu skrev:Nu ska vi nog städa lite framför egen dörr först. Hur mycket galla spills det inte över RUTAB mfl märken på det här forumet. Visst finns det skräpprodukter i USA, men det gör det verkligen här också. De senaste förlängningsdosrna jag köpt har det inte ens gått att trycka in en stickpropp i, och jag har råkat ut för säkerhetsbrytare som inte bryter mm, mm.
Billiga prylar i USA är verkligen skräp, men synnerligen långt ifrån allt är billigt och deras kvalitétsprylar är minst lika bra som något vi har tillgång till här, om inte bättre.
Du måste väl ändå veta bättre än så, vi har inte JFB för att grundförutsättningarna är dåliga, och det har inte USA heller. Fundera sedan på hur många bränder pga genomslag, inträngande vatten, genomspikning och glapp som hade kunnat undvikas i Sverige om vi hade haft krav på AFCI.
Som någon annan skrev förut angående JFB så är det ju något som funnits i andra länder mycket tidigare än i Sverige och enligt en jag pratat med på elsäkerhetsverket så beror det sena införandet i Sverige på att anläggningarna har genom tiderna (speciellt från 50-talet) haft så pass hög standard i både material och utförande (vi var inte så drabbade av kriget som andra delar av världen) jämfört med de andra länderna och de har då haft ett mer eller mindre tvingat behöv att hitta på extra skydd, dvs en JFB. Att vi nu har det mer eller mindre överallt har väl också med EU medlemskapet att göra där det ska vara någon typ av likställd installation över hela EU. En EU anpassning lika mycket som att någon kommit på att det är en bra grej att ha.
Vi har nog väldigt lite bränder orsakade av el i sverige (pga de krav på installation, material och installatör vi har) så ett ev tvång med AFCI och de extra kostnader de skulle innebära tror inte jag än är motiverat. Iaf tycker inte de som styr över sådana saker det kan jag tänka mig
Redigerat:
Efter att ha jobbat i elbranchen på ett eller annat sätt i ca 18år så kan jag tyvärr säga att det finns lika många klåpare i den branchen som i dom flesta andra, oavsett utbildning.
Bara för att man är utbildad betyder det inte att man är duktig och det gäller inte bara i byggbranchen.
Ang dåligt matrl alá Rutab så beror det inte på Agenturen utan på att kunden skall ha det billigaste och man får det man betalar för.
Ska man alltid ha det billigast blir det mycket matrl från låglöne länder, ska man ha det bästa så kostar det och ingen tillverkare är bäst på allt utan man får då plocka ihop olika fabrikat.
Bara för att man är utbildad betyder det inte att man är duktig och det gäller inte bara i byggbranchen.
Ang dåligt matrl alá Rutab så beror det inte på Agenturen utan på att kunden skall ha det billigaste och man får det man betalar för.
Ska man alltid ha det billigast blir det mycket matrl från låglöne länder, ska man ha det bästa så kostar det och ingen tillverkare är bäst på allt utan man får då plocka ihop olika fabrikat.
hur i helskotta lyckades han??? jag har själv försökt! jag vill mer än gärna omskola mig och bli elektriker, men arbetsförmedlingen "har inte resurser" och jag hittar ingen utbildning där man har möjlighet till CSN-lån, för jag kan tänka mig CSN-lån men då måste det va en utbildning jag kan göra hemifrån så jag slipper ha dubbla boenden.pnilz1 skrev:Har en kompis som är utbildad kock och fick senare för sig att han ville bli elektriker när han blev uppsagd. Så in i statens ungdomsgaranti, alltså utbildning med full a-kassa och plugga el i ca 6 månader hos lernia. Senare kom intyget från ECY, och så vitt jag vet kostade den utbildningen typ 1000 kr för böckerna, inget mer. Inte helt säker men tror han fick milersättning på bilen också.
sen ska man försöka få en lärlingsplats också.. och jag misstänker att firmorna hellre tar de som går ut gymnasiet och nyligen gjort praktik på företaget och "smörat in sig"
En amerikansk behörighet kan antingen komma i flingpaketet (i vissa delstater) eller först efter ett halvt arbetslivs praktik (i andra delstater). Jag känner ett par amerikanska elektriker via nätet och de har otroligt mycket detaljföreskrifter att följa. Jänkarna har också inspektörer (AHJ) på alla byggen, även i bostäder. Som mycke_nu skriver så kan det vara väldigt noga.
Om man vill läsa så finns en jämförelse mellan den amerikanska National electric code och IEC 60364 som utgår från våra europeiska standarder på nätet. Kontentan är att man når samma resultat, men här i Europa genom formuleringar som typ "tillse att överströmskyddet är anpassat för det aktuella förläggningsättet" medan amerikanerna har ett kapitel i stil med att "i taket på frisörsalonger ska kabel ABC, 123 och ZZZZZZ, skyddas av säkring modell 1 och monteras med tumgängad skruv av typ ...." Starkt överdrivet för tydligheten skull, så klart.
Om man vill läsa så finns en jämförelse mellan den amerikanska National electric code och IEC 60364 som utgår från våra europeiska standarder på nätet. Kontentan är att man når samma resultat, men här i Europa genom formuleringar som typ "tillse att överströmskyddet är anpassat för det aktuella förläggningsättet" medan amerikanerna har ett kapitel i stil med att "i taket på frisörsalonger ska kabel ABC, 123 och ZZZZZZ, skyddas av säkring modell 1 och monteras med tumgängad skruv av typ ...." Starkt överdrivet för tydligheten skull, så klart.
kan bara säga att när vi hade elektriker sist så ägnades mesta av tiden att snacka med kompisar om fester och dylikt - åldern var inte mycker över 20 och så många års erfarenhet kan inte funnits och kvalitetsansvarig han bara bockade i ett protokoll med antagande att allt gått riktigt till för personen i fråga är ju elektriker så det borde gått rätt tillväga
ja man slår sig för pannan när man tänker på hur många företag man besökt i egen bransch där det alltid var något som befanns bristfälligt och i kommunen mer än i det privata märkligt nog - inte fan kan man anta att något är rätt utan att göra någon som helst kontroll!
el är livsfarligt och det är på tiden det blir bättring i det här landet och för mig som inte kan el känns 230 v som det stora felet och inte det amerikanska varianten med lägre - är himla sugen på lågvolts av den anledningen att du blir i alla fall inte grillad i processen - förutom att risken för brand är större förstås
ja man slår sig för pannan när man tänker på hur många företag man besökt i egen bransch där det alltid var något som befanns bristfälligt och i kommunen mer än i det privata märkligt nog - inte fan kan man anta att något är rätt utan att göra någon som helst kontroll!
el är livsfarligt och det är på tiden det blir bättring i det här landet och för mig som inte kan el känns 230 v som det stora felet och inte det amerikanska varianten med lägre - är himla sugen på lågvolts av den anledningen att du blir i alla fall inte grillad i processen - förutom att risken för brand är större förstås
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Det lät som en riktig nitlott till elektriker du fick hem. Jag lovar att vi elektriker som inte pratar med kompisar utan jobbar i stället finns också. Jag t.ex. har inte ens min privata telefon med mig på jobbet.ulmus skrev:kan bara säga att när vi hade elektriker sist så ägnades mesta av tiden att snacka med kompisar om fester och dylikt - åldern var inte mycker över 20 och så många års erfarenhet kan inte funnits och kvalitetsansvarig han bara bockade i ett protokoll med antagande att allt gått riktigt till för personen i fråga är ju elektriker så det borde gått rätt tillväga
Angående 230/400 V så hade vi fått huvudsäkringar på 250 A i villor om vi hade gått över till Amerikansk-spänning...
//Patrik
Det var det jag försökte säga, vi har skit här oxo.Glufsglufs skrev:Fast du kan ju inte ha missat i forumets trådar vad forumets yrkeselektriker tycker om dessa "skitprylar". Frågan är ju hur många procent av de svenska elektrikerna som verkligen använder dessa prylar jämfört med elektriker i USA. Jag vet inget om det i USA men jag vet att många i Sverige inte tar tex rutab med tång ens.
Otroligt vad Elsäk kan häva ur sig mycket BS. :@ Så dom skulle ta bort kravet på JFB om vi lämnade EU? :xGlufsglufs skrev:Som någon annan skrev förut angående JFB så är det ju något som funnits i andra länder mycket tidigare än i Sverige och enligt en jag pratat med på elsäkerhetsverket så beror det sena införandet i Sverige på att anläggningarna har genom tiderna (speciellt från 50-talet) haft så pass hög standard i både material och utförande (vi var inte så drabbade av kriget som andra delar av världen) jämfört med de andra länderna och de har då haft ett mer eller mindre tvingat behöv att hitta på extra skydd, dvs en JFB. Att vi nu har det mer eller mindre överallt har väl också med EU medlemskapet att göra där det ska vara någon typ av likställd installation över hela EU. En EU anpassning lika mycket som att någon kommit på att det är en bra grej att ha.
En kombinerad JFB/AFCI kostar obetydligt mer än en standard JFB i USA. Även i dettta fall lider nog Elsäk av Not-Invented-Here syndromet..Glufsglufs skrev:
Kravet på JFB är naturligtvis här för att stanna, men det är ingen tvekan om att JFB fyller en betydligt högre funktion i viss andra europeiska länder. Ta och åk på en semestertripp runt om i världen och titta lite extra på hur standarden är, så kanske du fattar att i vissa länder är behovet/nyttan "låg" och i andra är behovet/nyttan mycket hög. Det är stor skillnad på anläggningarna och deras säkerhet runt om i värden och Sverige ligger i toppskicktet när det gäller hög säkerhet (oavsett JFB). Att vissa länder har haft krav på JFB beror på att det har varit ett billigt sätt att få en axeptabel säkerhetsnivå på gennerellt dåliga anläggningar. Det gäller naturligtvis inte USA för dom är ju bäst på allt, det tycker i alla fall dom Amerikaner jag känner. Att jag sedan tycker att dom är bland dom mest navelskådande människorna på vår planet kanske inte hör hit.
Jordfelsbrytare var vi lite sena med i Sverige endast av den anledningen att elektriker är aningen konservativa. Likadant med skyddsjordningen. Sverige låg ju till och med efter DDR och Jugoslavien... Nåja, det är historia idag. Smältsäkringar finns det fortfarande en och annan övervintrare som monterar.
Elektriker med nationalstolthet bör inte läsa denna artikel som berättar hur jordfelsbrytare och automatsäkringar började installeras i afrikanska hem på 50-talet. Ja, du läste rätt. Afrika var före Sverige.
http://www.cbi-electric.com/Papers/24/CBI2.pdf
Elektriker med nationalstolthet bör inte läsa denna artikel som berättar hur jordfelsbrytare och automatsäkringar började installeras i afrikanska hem på 50-talet. Ja, du läste rätt. Afrika var före Sverige.
http://www.cbi-electric.com/Papers/24/CBI2.pdf
Men som sagt....du har väl läst vad som skrivits tidigare i tråden om anläggningars säkerhetsnivå i olika länder och nyttan/tvånget till att ha JFB för att ha en säker anläggning. Att DDR och Jugoslavien hade det tidigt (säkert några fler öststatsländer) är ju inte så underligt. Behovet att ha det i Sverige har inte varit lika stort som i andra länder inkl afrika just på grund av standarden av anläggningarna. Vad tror du själv kvallitén på material och anläggningar var ute i europa efter kriget tex? Bara att kolla kabel i svenska hus byggda i mitten/slutet av 40-talet innan produktionen kom igång ordentligt på hemmaplan.HenrikHuslöse skrev:Jordfelsbrytare var vi lite sena med i Sverige endast av den anledningen att elektriker är aningen konservativa. Likadant med skyddsjordningen. Sverige låg ju till och med efter DDR och Jugoslavien... Nåja, det är historia idag. Smältsäkringar finns det fortfarande en och annan övervintrare som monterar.
[länk]
Om jag inte minns helt fel så var det väl EIO som lobbade på ganska hårt för JFB i svenska hem förut också. Inte elsäkerhetsverket som man skulle kunna tro.
Jordning har jag sett fullt i funktion i fastigheter från tidigt 1900-tal men samma sak där, riskerna i svenska anläggningar ansågs väl lägre än i andra länder om det inte var vida spritt i landet.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 264 inlägg
Tja, alltså om vi pratar om säkerhet i drift så har ju dvärgbrytaren inte tillfört något. Snarare tvärtom. De är förvisso säkrare att återställa men det är inte någon stor skillnad mot diazed om man betänker att vi fortfarande tillåter E27 sockeln... (Sedan håller jag med om att vi borde infört JFB tidigare.)HenrikHuslöse skrev:
Problemet med att alla tror att det är enkelt att koppla el har nog kommit av att elektricitet inte är farligt i Sverige. Vi är uppväxta med S-märkta produkter och hyfsad marknadskontroll av Elsäkerhetsverket.
När jag jobbade på Semko hade jag en period en kollega från Marocko som tyckte att det mest korkade som gjorts var att införa jord i elektriska system. Då låser man ju upp sig till en potential och vips blir det farligt att hålla i ena fasen.
I många amerikanska stater kan man inte skjuta över ansvaret på sitt försäkringsbolag lika lätt som i Sverige så där vill folk ha överdriven säkerhet för att våga halsen.
När jag jobbade på Semko hade jag en period en kollega från Marocko som tyckte att det mest korkade som gjorts var att införa jord i elektriska system. Då låser man ju upp sig till en potential och vips blir det farligt att hålla i ena fasen.
I många amerikanska stater kan man inte skjuta över ansvaret på sitt försäkringsbolag lika lätt som i Sverige så där vill folk ha överdriven säkerhet för att våga halsen.
HenrikHuslöse, att vi elektriker har stort inflytande på det mesta är helt klart. Men jag är helt säker på att vi inte kan påverka "föreskrifterna" i mer än ytterst marginellt. Inte ens dom behöriga installatörerna har nått påvisbart inflytande. Regler och bestämmelser skapas på ett helt annat "plan" och av människor som vi endast kommer i kontakt med när vi måste fråga om saker eller då vi utbildar oss.
Jag undrar om standarden var lika hög i Afrika då som nu, var på besök i ett Afrikanskt land för ca 1 år sedan där hade man kopplat stolpbelysningen med tvinnad fk och sparkat lite sand över. Trådarna syntes inte hela tiden bara i bland. Så det kanske, även tidigare, är ett visst "behov" av alla skyddapparater man kan tänka sig.
Jag undrar om standarden var lika hög i Afrika då som nu, var på besök i ett Afrikanskt land för ca 1 år sedan där hade man kopplat stolpbelysningen med tvinnad fk och sparkat lite sand över. Trådarna syntes inte hela tiden bara i bland. Så det kanske, även tidigare, är ett visst "behov" av alla skyddapparater man kan tänka sig.