8 949 läst ·
65 svar
9k läst
65 svar
52 papp i Sverige och i USA så finns den på YouTube
Sida 1 av 5
"Ska man skratta eller gråta, utbildning för behörig elektriker kostar 52 papp i Sverige och i USA så finns den på YouTube."
Själv hade jag gärna "köpt" behörigheten för 52 papp. Om det inte vore för att det ska ta fyra år också, innan jag får byta ut en dvärgbrytare, i min egen central...
Själv hade jag gärna "köpt" behörigheten för 52 papp. Om det inte vore för att det ska ta fyra år också, innan jag får byta ut en dvärgbrytare, i min egen central...
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 453 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 453 inlägg
Jag har aldrig förstått den signaturern. Är det helknäppt att man kan hitta utbildningen på nätet eller är det knäppt att man måste betala?
Sen tycker jag att det är intressant att man höjer sig själv till skyarna och anser att man är så himla bra i det här landet.
Om vi är så himla bra varför tar inte alla andra efter?
Om våra varor/regler vi skapar här i landet (elcentraler eller bilar eller något annat) är nu så himla bra varför köps det inte utomlands?
Sen tycker jag att det är intressant att man höjer sig själv till skyarna och anser att man är så himla bra i det här landet.
Om vi är så himla bra varför tar inte alla andra efter?
Om våra varor/regler vi skapar här i landet (elcentraler eller bilar eller något annat) är nu så himla bra varför köps det inte utomlands?
"Ska man skratta eller gråta, utbildning för behörig elektriker kostar 52 papp i Sverige och i USA så finns den på YouTube."
Var köper man utbildningen i Sverige? Har dom den på ICA Maxi
. Och lägger man sen ut utbildningen på YouTube så att USA kan se den så får man väl lite skylla sig själv.:O
Var köper man utbildningen i Sverige? Har dom den på ICA Maxi
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Bakgrunden till det citatet var att det länkades till en massa installationsanvisnings-videos på Youtube i en tråd och då skrev Protte lite skämtsamt att man inte vet om man ska skratta eller gråta eftersom att behörighet i Sverige kostar stora pengar, medans man i USA kan lära sig allt på Youtube.
//Patrik
//Patrik
Aha, en elektriker i sverige har en omfattande utbildning eftersom behörigheten kostar en massa pengar men i USA kan man lära sig samma sak på Youtube?!. Har haft förmånen att träffa ett antal amerikaner på plats i USA och jag uppfattar inte att flertalet av deras utbildningar kommer från flingpaketet som de öppnar till frukost eller ett youtubeavsnitt eller TV på morgonen för att bli exempelvis en elektriker
Redigerat:
:wow:Mikael_L skrev:
Det där var fullständigt grundlöst. I varje fall baserat på mina 19 års erfarenhet från USA.elmont skrev:
Elstandarden i USA ligger för det första långt före den svenska.
Man har haft krav på JFB, potentialutjämning och AFCI (Arc Fault Circuit Interrupters) långt innan Sverige ens kom på tanken. Oskärmad kabel typ EKK eller FK i PVC-rör är totalförbjudet i kommersiella fastigheter. Det är skärmad kabel eller pansarrör som gäller.
Licensieringskraven varierar från delstat till delstat, men i Virginia där jag (bl.a.) bott krävs det 1-10 års erfarenhet beroende på teoretisk utbildning. Detaljer här.
Ovanpå detta har man stenhårda inspektioner. INGA väggar får sättas igen innan den kommunala inspektören kollat allt. Det svenska systemet där den kvalitetsansvarige skall hålla koll på även elen utan utbildning är ju helt sanslöst vårdslöst i jämförelse.
Allt detta gäller yrkesmän, hempul är tillåtet om man vet vad man gör, och bra litteratur i form av DIY-böcker finns det gott om.
Sedan ser amerikanska installationer ibland lite mindre prydliga ut bakom gipsskivorna, men det betyder inte att de är mindre säkra. Svenska elektriker har dessutom mycket att lära när det gäller att fiska fram kablar i väggar istället för att klamra kabel utvändigt eller insistera på att dra installationer som i 99% av fallen aldrig ändras i rör.
Redigerat:
Det är nog svårt att jämföra Sverige och USA på det mesta, mycket pga vissa saker är otroligt fritt men på bekostnad av att alla kan stämma vem som helst för vad som helst, och det tror jag inte många i Sverige vill ta efter.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Ja det var ju jag som skapade detta uttryck och det var efter ett flertal "How to do it yourself" videos på youtube där man grundligt visas hur det ska kopplas trapp kors och hittan och dittan. Här i gamla Svedala har jag fått offert/prisuppgift vad behörighetskursen kostar och det är just 52 papp,
Nu kan det vara så att det finns bra och omfattande utbildningar men just då såg jag ju bara dessa "fantastiska", kompletta instruktioner utan några som helst förbehåll och varningar om att el är farligt.
Elsäkerheten Sverige kontra USA kan väl diskuteras, men i vissa fall är kraven hårdare i USA (UL godkännandet där det framför allt gäller brandskydd)
Kul att Patrik har med det som stående text, och att det finns källangivelse, jag har dock inte gjort något medgivande så han är inte behörig att använda min text.
Protte
Nu kan det vara så att det finns bra och omfattande utbildningar men just då såg jag ju bara dessa "fantastiska", kompletta instruktioner utan några som helst förbehåll och varningar om att el är farligt.
Elsäkerheten Sverige kontra USA kan väl diskuteras, men i vissa fall är kraven hårdare i USA (UL godkännandet där det framför allt gäller brandskydd)
Kul att Patrik har med det som stående text, och att det finns källangivelse, jag har dock inte gjort något medgivande så han är inte behörig att använda min text.
Protte
Jag har ju inga tio års erfarenhet av arbete i USA men jag har, hör och häpna, rätt omfattande internationell erfarenhet. Bla från amerikansk el och det jag har sett är väl knappast nått att yvas över, men det är mycket ojämn "kvalitet". Det gäller inte bara el utan även uppvärmning och huskonstruktioner. Det är med elen som med mycket annat som kommer från USA mycket varierande kvalitet på "produkterna". Nivån i Sverige och några europeiska länder samt Australien är normalt betydligt högre.
JFB, AFCI mm. är ett sätt att skapa en mindre farlig anläggning (för att nå upp till en acceptabel säkerhetsnivå) om grundförutsättningarna inte är dom bästa.
JFB, AFCI mm. är ett sätt att skapa en mindre farlig anläggning (för att nå upp till en acceptabel säkerhetsnivå) om grundförutsättningarna inte är dom bästa.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Ja, precis. Det är väl på grund av att deras installationer ser ut som de gör som de behövt JFB länge. 
Jag skulle dessutom vilja tillägga en sak, 115 V. I rest my case.
//Patrik
Jag skulle dessutom vilja tillägga en sak, 115 V. I rest my case.
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Har en kompis som är utbildad kock och fick senare för sig att han ville bli elektriker när han blev uppsagd. Så in i statens ungdomsgaranti, alltså utbildning med full a-kassa och plugga el i ca 6 månader hos lernia. Senare kom intyget från ECY, och så vitt jag vet kostade den utbildningen typ 1000 kr för böckerna, inget mer. Inte helt säker men tror han fick milersättning på bilen också.